جهاد کشاورزی

همدان بزرگترین تولید کننده گشنیز و رازیانه کشور 

روند تولید قارچ خوراکی در استان همدان

ایسنا/همدان مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: استان همدان از بزرگترین استان‌های تولید کننده گشنیز و رازیانه کشور بوده و در تولید گشنیز و رازیانه دارای رتبه اول کشور به شمار می‌رود.

حجت الله شهبازی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در استان همدان برای توسعه کشت چندین محصول برنامه‌ریزی شده که کشت گیاهان دارویی یکی از جمله این محصولات بوده و به صورت ویژه این امر در دست پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه دو محصول گشنیز و رازیانه سهم قابل توجهی را در بین تولیدات گیاهان دارویی استان دارد، تصریح کرد: از سال ۸۳ که میزان تولیدات گیاهان دارویی استان پنج هزار و ۵۵۶ تن  بوده در سال ۹۹به بیش از ۱۸هزار تن رسیده و برای امسال بر اساس پیش‌بینی به  بیش از ۲۷ هزار تن تولیدات گیاهان دارویی خواهیم رسید.

 

شهبازی سطح زیر کشت گیاهان دارویی در سال ۸۳ را سه هزار و ۸۰۰ هکتار برشمرد و خاطر نشان کرد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در سال  ۹۹ به هشت هزار و ۷۷۶ هکتار رسیده که امسال نیز این میزان سطح بر اساس پیش‌بینی ها به ۱۴ هزار و ۱۰۰ هکتار خواهد رسید.

وی در ادامه کشت زعفران را یکی دیگر از جمله محصولات برنامه ریزی شده ویژه استان برای توسعه هر چه بیشتر آن دانست و بیان کرد: کشت زعفران از سال ۸۳در استان همدان شروع شده است.

شهبازی گفت: سال گذشته استان همدان دارای بیش از هزار کیلوگرم تولید زعفران بوده که به نسبت مشابه سال قبل خود دارای ۳۰درصد افزایش تولید بوده است.

پیش بینی تولید یک هزار و ۲۵۰کیلوگرم‌ زعفران در استان همدان

وی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال جاری میزان تولید زعفران سطح استان همدان دارای یک هزار و ۲۵۰ کیلوگرم خواهد بود، اظهار کرد: سطح زیر کشت زعفران دارای روند صعودی مشهودی بوده و در سال ۹۹به ۲۴۵ هکتار رسید و در سال جاری بر اساس پیش‌بینی‌ها با ۴۰هکتار افزایش به ۲۸۵هکتار خواهیم رسید.

پیش بینی تولید ۶۰۰تن گل محمدی در استان

شهبازی در رابطه با کشت گل‌محمدی به عنوان یکی دیگر از محصولات برنامه‌ریزی شده برای توسعه در استان افزود: کشت گل‌محمدی از سال ۸۳ تا۹۵ با ۷۰هکتار در استان تغییر جدی نداشته اما از سال ۹۶روند صعودی گرفته و سال گذشته به ۴۱۰هکتار رسیدیم که بر اساس پیش‌بینی از۴۱۰تن تولید گل محمدی در سال گذشته در سال جاری به تولید  ۶۰۰تن گل محمدی خواهیم رسید.

وی همچنین با اشاره به قارچ خوراکی به عنوان یکی دیگر از محصولات برنامه‌ریزی شده برای توسعه در استان گفت: از سال ۸۳میزان تولید قارچ خوراکی استان همدان از ۸۴۴ تن به چهار هزار ۵۱۱ تن در سال ۹۹ رسیده که در سال جاری بر اساس پیش‌بینی‌ها میزان تولید به چهار هزار و ۵۷۰ تن خواهد رسید، سال‌های گذشته روند تولید قارچ خوراکی سطح استان یک روند صعودی منظم بوده است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا