تکنولوژی در صنعت قارچ

هیتر سالن قارچ

مزایا و معایب گرم کردن سالن قارچ با هیتر

در صنعت قارچ، متعادل نگاه داشتن دمای سالن پرورش قارچ یکی از مهمترین دغدغه‌های مزرعه‌داران است؛ زیرا دمای مطلب برای پرورش قارچ بین 23 تا 25 درجه سانتی‌گراد است و تغییرات دما می‌توان به کیفیت و کمیت قارچ آسیب جدی برساند. به همین دلیل در بین تجهیزات سالن پرورش قارچ، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، مانند انواع بویلرها و هیترها از اهمیت بالایی برخوردار است. برای گرمایش سالن قارچ از دستگاه‌های مختلفی مانند انواع بخاری گازی و برقی، هیتر، سیستم گرمایش تابشی، و بویلرها (دیگ بخار) می توان استفاده کرد که در این جا کاربرد و مزایا و معایب هیتر سالن قارچ را به شما معرفی می‌کنیم.

هیتر سالن پرورش قارچ

هیترهای سالن پرورش قارچ با تنوع بسیاری که دارند، به دلیل ایجاد گرمایش پاک و بازده حرارتی زیاد نسبت به سایر بخاری‌ها، نسبت به بخاریها گزینه مناسب‌تری برای سالنهای پرورش قارچ می‌باشد.

هیترهایی که از آنها در سالن پرورش قارچ استفاده میشود، همان کوره هوای گرم می باشند. کوره هوای گرم به دلیل ایجاد گرمایش پاک و راندمان حرارتی بالا نسبت به دیگر بخاری ها کاربرد بیشتری دارد. این نوع هیترها در واقع هیتر طرح اسپانیایی نیز نامیده میشوند. در هیترهای طرح اسپانیایی گرما به صورت غیر مستقیم در محیط پخش میشود و گرمای حاصل از این دستگاه بدون دود و گاز سمی و یا آلاینده خطرناک می باشد. کوره هوای گرم همچنین در انواع گازسوز، گازوئیلی و دوگانه سوز طراحی شده و راندمان حرارتی و ضریب اطمینان آنها نیز بالا می باشد.

انواع هیترهای سالن پرورش قارچ

هیترهایی که برای سالنهای پرورش قارچ استفاده می‌شوند، بسیار متنوعند و متناسب با بودجه و امکانات میتوان یکی از آنها را برای سالن انتخاب کرد. متداول‌ترین هیترها در سه نوع زیر در بازار عرضه می‌شوند:

  • جت هیترهای برقی

جت هیترها، یکی از تجهیزات گرمایشی هستند که با بازده تولید گرمای صد در صد و قابل استفاده در سالن های پرورش قارچ، گلخانه ها، مرغداری ها و … مورد استفاده قرار میگیرند و در سه نوع گازی، گازوئیلی و برقی در بازار وجود دارند. انواع گازی و گازوئیلی هیترها هم در دو نوع دودکش دار و بدون دودکش عرضه می‌شوند. مشکل همه انواع هیترها این است که همزمان با تولید گرما، مقداری دود نیز در سالن منتشر می‌کنند که این بر کیفیت قارچها و استریل ماندن فضا اثر منفی می‌گذارد.

جت هیتر سالن قارچ
قارچ جت هیتر برقی (انواع هیترهای سالن پرورش)
  • هیترهای تابشی

گرماتاب‌ها یا هیترهای تابشی یکی از تجهیزات گرمایشی مدرن و پربازده هستند که از امواج مادون قرمز برای گرم کردن محیط استفاده می‌شود. این تاسیسات گرمایشی در سه مدل گازی، برقی و آبی وجود دارد که به دلیل تولید گرمای کاملا پاک و یکنواخت، و بدون ایجاد گرد و غبار و دود، در سالنهای پرورش قارچ محبوبیت بالایی دارد. علاوه بر این مصرف انرژی نیز در این هیترها نسبت به انواع دیگر پایینتر است و گرما در سقف سالن جمع نمی‌شود. همچنین هیترهای تابشی به نسبت سایرین، فضای زیادی را نیز اشغال نمی‌کنند.

هیترهای تابشی
هیترهای تابشی (مزایا و معایب گرم کردن سالن قارچ با هیتر)
  •  هیترهای آتش درون

در کوره های هوای گرم یا هیترهای آتش درون،  فرآیند سوخت و ساز در داخل کوره انجام میشود و در نتیجه هیچ گونه دود و یا گاز سمی وارد سالن نمیشود. این نوع هیترها در سه نوع گازی، گازوئیلی و دوگانه سوز، در بازار وجود دارند و دارای قدرت گرمایش بالایی هستند. آنها مجهز به یک یا چند فن بسیار قوی هستند که گرمای تولیدی را با فشار زیاد، به محیط اطراف و عمق سالن می‌فرستد. به این ترتیب گرما به سرعت به محیط انتقال یافته و در مدت کوتاهی دمای بهینه برای سالن حاصل میشود. نصب آسان، جابجایی راحت، سرویس و نگهداری آسان، و ارائه در ظرفیت‌های متنوع گرمایشی، از مزایای این هیترها است.

کوره های هوای گرم
هیترهای آتش درون (هیتر سالن پرورش قارچ)

مزایای هیتر سالن پرورش قارچ

از مزیتهای مهم هیتر سالن پرورش قارچ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. گرمایش پاک: مهمترین مزیت هیترها بدون دود و یا گاز مضر بودن گرمای تولید شده است.
  2. نصب ساده و جابجایی پذیر: هیترها به راحتی می‌توان آنها را نصب نمود یا به هر جایی که لازم است جابجا کرد. به سادگی با استفاده از برق و سوخت، کار می‌کنند و دمای آنها با قابلیت اتصال به ترموستات به صورت اتومات قابل تنظیم است.
  3. نگهداری و سرویس آسان: هیترها استهلاک به نسبت پایین‌تری داشته و در صورت نیاز به سرویس و تعمیر، به هزینه کمتری نیاز دارند و عموما در زمان کوتاهی به راحتی قابل تعمیرند.
  4. ایمنی بالا: به طور کلی هیترها نسبت به انواع بخاری از ایمنی بالاتری در برابر خطر آتش‌سوزی، برق‌گرفتگی و یا انفجار برخوردارند.
  5. بازده حرارتی مطلوب: حرارت هیتر به شکل غیر مستقیم به داخل سالن منتقل می‌شود، بنابراین مقداری اتلاف انرژی دارند؛ اما با این وجود همه آنها در محدوده راندمان قابل قبولی بازدهی دارند.
  6. سرعت گرمایشی بالا: هیترها عموما به خاطر استفاده از فن‌های قوی به سرعت سالن پرورش قارچ را گرم می‌کنند و این برای دستیابی به محصول با کیفیت بسیار ارزشمند است.
  7. قدرت گرمایشی بالا: در هنگام افت شدید گرما، تنها یک هیتر با ظرفیت مناسب به راحتی می‌توانند دمای سالن را به حد استاندارد برساند.

معایب هیتر سالن پرورش قارچ

اما با وجود مزایای بسیار هیترها، مشکلاتی در هنگام استفاده از آنها در سالن پرورش قارچ وجود دارد که عبارتند از:

  • هیترها فقط برای ایجاد گرما قابل استفاده هستند و بر خلاف بویلرها نمیتوانند رطوبت محیط را نیز تامین کنند. بنابراین باید دستگاه رطوبت‌ساز نیز برای سالن خریده شود.
  • عملکرد فن‌ها در هیتر، گاه ممکن است به تولید گرد و غبار در سالن پرورش قارچ منجر شود.
  • وجود سر و صدای فن‌ها گاه در سالن آزاردهنده است.
  • به دلیل هوای گرم حاصل از هیتر، رطوبت سالن کاهش می‌یابد و به این دلیل نیاز به استفاده بیشتر دستگاه مه‌پاش است و در نتیجه میزان انرژی مصرفی نیز افزایش می‌یابد.
با دانشنامه هاگ همراه باشید و مقالات تکنولوژی در صنعت قارچ را مطالعه نمایید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا