مفاهیم و اصطلاحات قارچ

هیفای قارچ چیست و چه نقشی در قارچ ایفا می‌کند؟

هیف یا هیفا، تحول در صنعت را در سالهای پیش رو در دست دارند

هیفای قارچ چیست و چه نقشی در قارچ ایفا می‌کند؟ اگر درباره کاربردهای متنوع قارچ و میسلیوم شنیده باشید، حتما اسم هیفا یا هیف به گوشتان خورده است.

در این نوشتار می‌خواهیم با این ساختار مرموز زیرزمینی که نبض حیات در کره زمین را به دست دارد آشنا شویم.

تعریف هیفای قارچ

 هیفا (نخینه) شاخه‌های رشته‌ای نخ مانند بلندی هستند که در قارچ‌ها و اکتینوباکتری‌ها می‌توان آنها را یافت. از کنار هم قرار گرفتن آنها میسلیوم تشکیل می‌شود. 

هیفا (نخینه) چیست
ساختار سازنده میسیلوم

ساختار هیفا

هر هیفا حداقل از یک سلول تشکیل شده است. توسط یک دیواره سلولی محافظ – معمولاً از کیتین – ساخته شده است. حاوی سپتوم‌های داخلی است که به عنوان تقسیم کننده سلول‌ها عمل می‌کند. هیف‌ها ​​تقریباً 4 تا 6 میکرون اندازه دارند.

ساختار نخینه
ساختار هیفا

رشد هیفای قارچ

رشد هیفا با گسترش دیواره‌های سلولی و اجزای داخلی از نوک آنها اتفاق می‌افتد. در طول رشد نوک، یک اندامک تخصصی به نام spitzenkörper (کلمه‌ای آلمانی به معنی بخش فوقانی)، با نگهداری وزیکول‌های حاصل از دستگاه گلژی و رها کردن آنها در امتداد راس هیفا، به تشکیل دیواره سلولی و ساختارهای غشایی جدید کمک می‌کند.

همانطور که spitzenkörper حرکت می‌کند، نوک هیفا از طریق آزاد شدن محتویات وزیکول، که دیواره سلولی را تشکیل می‌دهد، و غشای وزیکول، که یک غشای سلولی جدید ایجاد می کند، گسترش می‌یابد. با گسترش هیفا، سپتوم‌های جدید می توانند برای تقسیم داخلی سلول‌ها ایجاد شوند. انشعاب مشخصه هیف‌ها نتیجه تشکیل یک نوک جدید از هیفا یا تقسیم نوک در حال رشد است

اجزای هیف
اجزای هیفا

نقش هیفا در رشد قارچ

بسته به نیازهای خاص هر گونه قارچ، هیفا ممکن است نقش‌های مختلفی در قارچ ایفا کند.

در زیر لیستی از متداول‌ترین نقشهای آن را فهرست کرده‌ایم:

جذب مواد مغذی از میزبان

برخی از هیف‌های قارچ‌های انگلی برای جذب مواد مغذی در یک میزبان خاص تخصص دارند. این هیف ها دارای نوک های تخصصی به نام haustoria هستند که برای به دست آوردن مواد مغذی به دیواره سلولی گیاهان یا بافت های موجودات دیگر نفوذ می کنند.

جذب مواد مغذی از خاک

برخی از گونه های قارچی (مثلاً میکوریهیزا ) رابطه همزیستی با گونه های گیاهی آوندی ایجاد کرده اند. قارچ ها هیف‌های تخصصی به نام آربوسکول را تشکیل می دهند که می توانند در ریشه یا شاخه گیاهان آوندی یافت شوند و برای جذب مواد مغذی و آب از خاک عمل می کنند. به این ترتیب، هیف ها با افزایش دسترسی گیاهان به مواد مغذی در خاک و در عین حال تسهیل رشد خود، به گیاهان کمک می کند.

سازه های تله

در برخی از گونه‌های قارچی، هیف‌ها به ساختارهای تخصصی به دام انداختن نماتد تبدیل شده‌اند که از شبکه‌ها و ساختارهای حلقه‌ای برای به دام انداختن گونه‌های نماتد استفاده می‌کنند.

حمل و نقل مواد مغذی

چندین گونه قارچ هیف هایی متشکل از ساختارهای وتر مانند را نشان می دهند که آکوردهای میسلیوم نامیده می شوند، که توسط قارچ ها (مانند گلسنگ ها و قارچ ها) برای انتقال مواد مغذی در فواصل دور استفاده می شود.

نقش نخینه در رشد
نقش هیف

طبقه بندی هیفا

به طور کلی آنها را می توان بر اساس صفات زیر طبقه بندی کرد:

ویژگی‌های هیف

ویژگی های هیف روش مهمی برای طبقه بندی گونه های مختلف قارچی است. سه ویژگی اصلی هیف وجود دارد:

  • اتصال: هیفای اتصال دارای دیواره سلولی ضخیم و دارای شاخه‌های زیاد هستند.
  • مولد: هیف‌های مولد دارای دیواره سلولی نازک، تعداد زیادی سپتوم هستند و به طور معمول کمتر متمایز می شوند. هیف های مولد همچنین ممکن است در مواد دیگر (مانند ژلاتین یا موسیلاژ) وجود داشته باشند و همچنین می توانند ساختارهای مورد استفاده در تولید مثل را ایجاد کنند. همه گونه های قارچی معمولاً حاوی هیف های مولد هستند.
  • اسکلتی: هیف های اسکلتی شامل یک دیواره سلولی بلند و ضخیم با سپتوم های کمی است. هیف های اسکلتی همچنین می توانند از یک زیرگروه دوکی شکل باشند که قسمت میانی متورم آن با انتهای مخروطی احاطه شده است.

ترکیب هیف

گونه های قارچی نیز بر اساس سیستم های هیف موجود در آنها طبقه بندی می شوند. چهار زیرگروه کلی وجود دارد:

  • مونومیتیک: در حالی که تقریباً همه گونه‌های قارچی حاوی هیف‌های مولد هستند، آن‌هایی که فقط این نوع را دارند به عنوان مونومیت (مثلاً قارچ آگاریک) شناخته می‌شوند.
  • دیمیتیک: گونه ای که علاوه بر یک نوع هیف دیگر حاوی هیف های زاینده است. رایج ترین ترکیب قارچ های دیمیتیک مولد و اسکلتی است.
  • Trimitic: گونه هایی که شامل هر سه نوع هیف (زاینده، اتصال دهنده و اسکلتی) هستند.
  • سارکودیمیت و سارکوتریمیتیک: هیف‌های سارکودیمیت، هیف‌های اسکلتی دوکی شکل هستند که به هیف‌های مولد متصل شده اند. گونه‌های سارکوتریمیتی حاوی هیف‌های اسکلتی دوکی شکل و همچنین هیف های اتصال دهنده و مولد هستند.

انکسار هیف

در زیر میکروسکوپ، ظاهر هیف‌های روغنی یا دانه‌ای زیر میکروسکوپ را گلئوپلروز می‌نامند. این اصطلاح همچنین برای طبقه‌بندی بیشتر هیف‌های گونه‌های مختلف استفاده می شود.

تقسیم سلولی

هیف‌ها را می توان بر اساس وجود سپتوم‌های داخلی (سپتات در مقابل گونه‌های آسپتات) نیز طبقه‌بندی کرد. هایف را می توان از گونه‌هایی که از طریق تقسیم سلولی شبه هیف تولید می‌کنند نیز متمایز کرد.

نخینه قارچ
تصویر هیف
با مفاهیم و اصطلاحات قارچ در هاگ آشنا شوید.
3.9/5 - (7 امتیاز)

یک دیدگاه

  1. سلام رفقا مرسی بابت اطلاعات خوبتون
    خواستم بدونم که قارچ ها یا کپک ها که همگی هیف دا هستند و رشد و تغذیه شون کمک میکنه
    ممکنه رو یا حتی داخل بدن انسان هم رشد کنند
    یعنی یه جوری از نوک پا تو بالای سر
    روی پوست بدن خیلی
    روی فرش و مبل و لباس هیف های حودشون رو گسترش بدن اونم با سرعت خیلی زیاد
    هر طوری از شرشون راحو میشی
    به محض تماس با محیط یا شی یا لباس
    دوباره به سرعت شروع به رشد و تکثیر کنند
    یا اینکه با هیف هاشون میتونن انواع انگل ها یا قارچ یا کپک ها رو حمل و جابجا یا به اصطلاح سوار بشن
    یا تو بدن انسان مثلا از ریشه یا ساقه موهای بدن استفاده و در کنار انها رشد کنند
    ببخشید خیلی طولانی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا