اخبار اقتصادی صنعت قارچ

واحدهای تولیدی قارچ در آستانه تعطیلی

جان دادن بسیاری از هم‌وطنان در استان‌های کرمانشاه، کردستان بر اثر قارچ سمی

واحدهای تولیدی قارچ در آستانه تعطیلی، در طول یک ماه گذشته، بعضی از روستاییان و گردشگران اقدام به جمع‌آوری و مصرف قارچ‌های سمی از عرصه‌ها و رویش‌های منابع طبیعی کردند که این امر منجر به تشنج، مشکلات کبدی و حتی از دست دادن جان بسیاری از هم‌وطنان در استان‌های کرمانشاه، کردستان و غربی کشور شد.

اطلاع‌ رسانی نادرست

به گزارش خبرگزاری هاگ- کل ماجرا تنها به اینجا ختم نمی‌شود چراکه موضوع مسمومیت‌های اخیر، ناشی از قارچ‌های سمی به دلیل اطلاع‌ رسانی نادرست برخی رسانه‌ها به‌جایی رسیده است که این روزها خانوارها از مصرف قارچ خوراکی بسته‌بندی‌شده نیز هراس دارند.

علی‌رغم جایگاه برتر ایران در تولید قارچ، موضوع اخیر بر کسادی بازار و ورشکستگی فعالان این صنف دامن زده است و این در حالی است که مصرف قارچ‌های خوراکی هیچ‌گونه مشکلی ندارد.

آخرین تحولات بازار قارچ

برای آگاهی از آخرین وضعیت تولید قارچ  و تحولات این صنعت در واحدهای تولیدی و شرایط بازار به سراغ مسئولان امر می‌رویم چراکه موضوع اخیر این ذهنیت را در میان افراد به وجود آورده است که ممکن است قارچ‌های خوراکی نیز سمی باشند.

غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی در این رابطه ضمن اشاره به اینکه مصرف قارچ‌های خوراکی مشکلی ندارد، عنوان کرد: شرایط مساعد جوی و بارش‌های اخیر منجر به رویش فزاینده و طغیان قارچ‌های سمی در کوهستان‌ها شد. در روزهای اخیر، تعدادی از گردشگران در جوامع روستایی با مراجعه به کوه‌ها و مراتع اقدام به جمع‌آوری، مصرف و توزیع قارچ‌های کوهی در گذرگاه‌ها کردند همین امر منجر به پیدایش یک سری از بیماری‌ها شد.

به گفته این مدیرکل؛ مردم به دنبال جمع‌آوری این محصولات، تصورات اشتباهی مبنی بر تشخیص سمی و غیر سمی بودن قارچ‌های رویشی در کوه با استفاده از ابزارهای بصری و تجربی دارند.

هیچ کمبودی در تولید نداریم

تقوی در ادامه سخنان خود با اشاره به تولید سالانه بالغ‌بر ۱۵۰ هزار تن قارچ، خاطرنشان کرد: با توجه به سرانه مصرف، هیچ کمبودی در داخل وجود ندارد که مردم بخواهند قارچ مصرفی خود را از کوه‌ها و عرصه‌های طبیعی تأمین کنند.

این مقام مسئول برای شفاف‌سازی مراحل تولید این محصول خوراکی توضیح داد: قارچ‌های پرورشی در محیطی پاستوریزه و کاملاً بهداشتی تولید می‌شود که این موضوع هیچ ارتباطی به قارچ‌های تولیدی دارای مجوز ندارد.

تشخیص قارچ‌های سمی فقط از طریق متخصصان

به گفته این مدیرکل، فرآیند تشخیص قارچ‌های سمی و غیر سمی در عرصه‌های طبیعی به‌هیچ‌عنوان ممکن نیست و برای این کار باید حتماً و لزوماً از لوازم تخصصی و آزمایشگاهی استفاده کرد و به همین خاطر از افراد تقاضا داریم که از جمع‌آوری و مصرف قارچ‌های عرصه‌های منابع طبیعی اجتناب کنند.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ‌های خوراکی در اختتامیه سخنان خود این نکته را یادآور شد: با توجه به آنکه درزمینه تولید قارچ خوراکی در شرایط پاستوریزه در روستاها تمامی امکانات ازلحاظ منابع مالی و دانش فنی در اختیار افراد قرار می‌گیرد، بنابراین انتظار می‌رود که افراد از جمع‌آوری این‌گونه قارچ‌ها دست‌بردارند و به تولید در شرایط پاستوریزه روی‌آورند.

اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا