انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ

وجود ۲ هزار نوع قارچ گوشتی در طبیعت!

رایج ترین قارچی که در ایران کشت می شود قارچ دکمه ای است

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ خوراکی ایران طی اظهارات خود گفت: بطورکلی در طبیعت ۲ هزار نوع قارچ گوشتی وجود دارد که از این تعداد ۶۱ نوع خوراکی است.

به گزارش خبر گزاری هاگ ، محمدحسن افشار در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصاد افزود: رایج ترین قارچی که در ایران کشت و کار می شود قارچ دکمه ای است.

نیازمندی های تولید

این مقام مسئول در رابطه با ۲ هزار نوع قارچ و تولید این محصول افزود : قارچ دکمه ای نیاز به سه نهاده از قبیل کمپوست قارچ، کود مرغی و پودر سنگ گچ هیدراته دارد که این نهاده ها باید در سالن های پرورش با هم تلفیق تا تبدیل به قارچ شوند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ خوراکی ایران ضمن اشاره به اینکه ماده اولیه کمپوست قارچ سلکتیو است، گفت: کاه و کلش گندم، کود مرغی و پودر سنگ گچ هیدراته باید با یکدیگر تلفیق و در یک فرآیند ۲۰ تا ۲۱ روزه تبدیل به کمپوست شود. وی در ادامه افزود: کلش گندم منبع غنی هیدرات کربن وکود مرغی منبع ازت است.

روند تولید و خرید کلش گندم

افشار در ادامه سخنان خود تصریح کرد: خوشبختانه از زمانی که تولید قارچ در کشور رایج شده کلش گندم از کشاورزان خریداری و به قولی ۳۰ درصد هزینه های تولید گندم با فروش کلش تامین می شود.

وی گفت: برای کلش گندم تیمی از کشاورزان و کامیون دار ها درست شده به محض برداشت گندم کاه و کلش گندم جمع آوری، بسته بندی و به واحدهای پرورش قارچ منتقل و مورد استفاده قرار می گیرد.

نرخ کلش گندم

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ خوراکی ایران افزود: کلش گندم در حال حاضر به قیمت ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو از گندمکاران خریداری می شود.

وی در همین رابطه یاد آور شد: این عمل در مورد کود مرغی نیز انجام می شود یعنی تیمی در زمینه مدنظر تشکیل شده که به محض تخلیه واحدهای مرغداری کود مرغی جمع آوری و به واحدهای پرورش قارچ انتقال می یابد.

افشار  در رابطه با هزینه های واحد های مرغداری گفت: در حال حاضر پنج درصد هزینه مرغداران نیز از طریق فروش کود مرغی تامین می شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ خوراکی در ادامه خاطر نشان کرد: قارچ کاران علاوه بر تامین غذای سالم و مفید برای هموطنان به تولید محصول استراتژیک و محوری کشور یعنی گندم، مرغداران و به محیط زیست کمک می کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا