مقالات کاربردی در حوزه قارچ

وسایل گرمایشی سالن‌های قارچ

با آغاز فصل سرما، برای کنترل دمای سالن قارچ چه کنیم؟

هر تولیدکننده حرفه‌ای قارچ می‌داند که کنترل دمای محیط مهمترین عامل پرورش قارچ دکمه‌ای است. در فصل‌های مختلف و زمان‌های متفاوت نیاز به نگه داشتن دما در بازه‌های خاصی است تا محصول حداکثری و با کیفیت بالا به دست آید. کنترل دما با تجهیزات گرمایشی مختلفی انجام می‌شود که ما انواع آن را بررسی می‌کنیم و شما می‌توانید متناسب با نیاز خود بهترین را انتخاب نمایید.

اهمیت دما در پرورش قارچ

دما بر درصد برداشت محصول، کیفیت قارچ به دست آمده، شیوع آفات و بعضی از بیماری‌ها تاثیر دارد. مشهور است که هر یک درجه سانتی‌گراد تغییر درجه حرارت، حدود 2 درصد تفاوت بار در محصول ایجاد خواهد نمود.  در مراحل مختلف پرورش قارچ به مقادیر متفاوتی از گرما نیاز داریم و درجه حرارت مناسب، برای رشد قارچ دکمه‌ای ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. دمای محیط به هیچ وجه نباید از ده درجه سانتی‌گراد کمتر شود چون در این صورت منجر به کاهش رشد میلیسویم‌ها خواهد شد؛ و دما از 30 درجه سانتی‌گراد نیز نباید بیشتر باشد چون منجر به مرگ و از بین رفتن میلیسویم‌ها می‌گردد.

در مرحله ورود کمپوست و بسترسازی، بهتر است دمای کمپوست ۲۵ درجه و دمای محیط کشت ۲۲-۲۳ درجه سانتی‌گراد باشد، اما در مرحله ریسه‌دوانی دمای کمپوست 25 الی 26 درجه سانتی‌گراد پیشنهاد می‌شود. در فصل‌های سرد حتما لازم است که دما را به حد مطلوب رساند.

با شروع فعالیت کمپوست دما به صورت ناگهانی افزایش می‌یابد بنابراین در این مرحله حفظ و کنترل دما بسیار مهم و ضروری است. در هنگامی که خاک پوششی را به کمپوست اضافه می‌کنید بهتر است دما در محدوده 24 الی 25 سانتی‌گراد باشد

در هنگام هوادهی، باید بتوان دمای محیط را به تدریج یا به صورت ناگهانی به 16 یا 18 درجه سانتی‌گراد رساند و دمای کمپوست را به 19 الی 20 درجه تغییر داد. برای دریافت محصول بهینه باید بتوان به خوبی با دما بازی کرد و بهترین دمای مورد نیاز را در هر زمان تنظیم کرد. در هر یک از فلاش‌ اول، فلاش دو قارچ، و فلاش سه قارچ تکنیک‌های کنترل دمای ویژه‌ای وجود دارد که منجر به دریافت محصول باکیفیت‌تر و بالاتری می‌شود.

کنترل دما در مراحل پس از برداشت قارچ، ضدعفونی سالن‌های پرورش، و پاستوریزه کردن خاک پوششی بسیار اهمیت دارد، و اساس به دست آوردن محصول مناسب و با کیفیت قارچ است.

ابزارهای گرم کردن سالن قارچ

وسایل مختلفی برای گرمایش سالن وجود دارد که هر کدام مزایا و قابلیت‌های متفاوت خود را دارند. برای گرم کردن سالن بسته به نوع تهویه سالن میتوان یکی از این دستگاه‌ها استفاده نمود:

سیستم‌های گرمایشی تر

در دستگاه‌های گرمایشی تر، دیگهای بخار یا بویلرها که با تولید بخار گرم در سالن‌های پرورش قارچ، میتوانند همزمان رطوبت و دما را کنترل می‌کنند. از مزایای مهم بویلرها این است که علاوه بر تأمین گرما، ضدعفونی سالن‌های پرورش و پاستوریزه کردن خاک پوششی را نیز کنترل می‌کنند. در تجهیزات گرمایشی تر سالن‌های قارچ، معضل مواجهه با هوای خشک وجود ندارد و پراکندگی و انتشار گرما بسیار مطبوع است، اما مشکل هزینه بالای انرژی و راه‌اندازی آن وجود دارد.

سیستم‌های گرمایشی خشک

سالن‌های کوچک که امکان هزینه کردن زیادی را ندارند از تجهیزات گرمایشی خشک استفاده می‌کنند تا عمل گرمایش و هوادهی را انجام دهند.

شوفاژ آب گرم

شوفاژهای آب گرم به دلیل تولید هوای گرم و خشک باعث افزایش غیر قابل کنترل دمای سالن پرورش قارچ می‌شوند و استفاده از آن‌ها چندان توصیه نمی‌گردد.

بخاری

استفاده از بخاری، به عنوان تجهیزات گرمایشی در سالن‌های پرورش قارچ توصیه نمی‌شود، زیرا قارچ بر خلاف گیاهان اکسیژن مصرف میکند و دی‌اکسیدکربن پس میدهد، و سالن قارچ نسبت به کاهش اکسیژن حساس است. استفاده از وسایل گرماساز سوختی (گازی، گازوئیلی، نفتی و …) در داخل سالن باعث سوختن اکسیژن محیط و تولید گازهای مضر می‌شود که میتواند منجر به ایجاد بیماری هایی مانند تاج خروسی گردد. اما در صورت اضطرار به استفاده از آن سعی کنید گرما را در اتاقک دیگری تولید و با کانال به داخل سالن هدایت کنید.

گرمایش غیر مستقیم

یک روش کم هزینه استفاده از لوله­‌های گرم در امتداد دیوارها و کف و سقف اتاق رشد قارچها است، که به آن گرمایش غیرمستقیم می‌گویند. این روش هر چند بهترین نیست اما جزو روشهای اقتصادی محسوب می‌شود که خطر کاهش اکسیژن را ندارد.

هیترها

هیترها به سه دسته جت هیترهای برقی، هیترهای تابشی، و هیترهای آتش درون تقسیم می‌شوند. در این روش همه‌ی هوای ورودی از بخش هیتر می‌گذرد و هزینه برق بسیار بالایی خواهد داشت. به علاوه نیاز به دستگاه رطوبت ساز مجزا وجود دارد، اما دما در سالن را میتوان در شرایط کاملاً یکنواختی ایجاد کرد.

اگر وسیله گرمایشی مورد نظر خود را انتخاب کردید، حالا باید اندازه مناسب برای سالن خود را تعیین کنید. برای این که بفهمید سایز تجهیزات شما چه اندازه ای باشد مقاله تجهیزات سرمایشی مناسب پرورش قارچ را مطالعه نمایید.


برای تهیه انواع وسایل گرمایشی و تجهیزات لازم برای پرورش قارچ، به هاگ شاپ مراجعه فرمایید و اگر مایل به مشورت درباره محافظت و افزایش بهره وری تولید قارچ در زمستان هستید، با متخصصان هاگ در بخش مشاوره هاگ ارتباط بگیرید.

مقالات کاربردی در حوزه قارچ را در دانشنامه هاگ مطالعه فرمایید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا