اخبار اقتصادی صنعت قارچاخبار صنعت قارچ

وضعیت مبهم بازار قارچ قهوه‌ای در آلمان

«در حال حاضر وضعیت بازار قارچ قهوه‌ای مبهم است»؛ این چیزی است که هانس دکر، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ و قارچ پرورشی آلمان (BDC) می‌گوید. 

مشکل اینجاست که تقاضا برای دریافت قارچ، بسیار خوب گزارش شده ولی مقدار محصول تولید شده بسیار کم است و جواب تقاضای بازار را نمی‌دهد. چند هفته گذشته بعضی از تولیدکنندگان برداشت خوبی نداشته‌اند، و محصول خود را از دست داده‌اند. به همین دلیل قارچ کافی در بازار موجود نیست.

این مسئله می‌تواند منجر به خسارات سنگینی شود و نه تنها مزارع آلمانی که کل اروپا را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است تصور بر این باشد که با واردات قارچ قهوه‌ای سایر کشورهای اتحادیه اروپا این مسئله به راحتی قابل جبران است، اما مسئله این است که مشکل کمبود قارچ قهوه‌ای در همه جای اروپا وجود دارد و جایی برای وارد کردن آن وجود ندارد.

هانس دکر، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ و قارچ پرورشی آلمان (BDC)
هانس دکر، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ و قارچ پرورشی آلمان (BDC)

به گفته هانس دکر «در حال حاضر، وضعیت بازار قارچ قهوه ای نسبتاً تیره و مبهم است. فرقی نمی‌کند کشت متعارف باشد یا ارگانیک، این وضعیت در حال حاضر بدون استثنا همه مزارع را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما فقط می توانیم امیدوار باشیم که آرامش به زودی بازگردد.» به گفته دکرز، شکاف موجود در بازار را نیز نمی‌توان به راحتی از بین برد، با وجود این که تا حد زیادی به لطف رشد بازار بسیار مثبتی که قارچ قهوه‌ای تاکنون داشته بسیاری از مزارع نیمی از تولید خود را به قارچ قهوه‌ای تبدیل کرده‌اند؛ ولی هنوز هم کمبود قارچ وجود دارد.

وضعیت مبهم بازار قارچ قهوه‌ای در آلمان

هانس دکر تاکید می‌کند که وقتی در بازار تقاضا بسیار زیاد باشد ولی عرضه بسیار کم، بحران به وجود خواهد آمد. بحث تامین قارچ قهوه‌ای در آلمان هم اکنون دچار بحران است. این مسئله با از بین رفتن حداقل 10 تا 20 درصد برداشت، یا حتی گاهی بالاتر تا 60 درصد محصول توام شده و تولیدکنندگان هم اکنون کار زیادی برای جبران این مسئله نمی‌توانند انجام دهند.

به گفته دکرز، مشکل قارچ قهوه‌ای این است که روند پیشرفت خیلی معلوم نیست! «این شبیه یک بازی رولت است. حتی در ابتدای کشت نمی توانید بفهمید که چگونه پیش می رود. چند روز قبل از برداشت ممکن است با یک قارچ کاملا مرده روبرو شوید.»

دکرز در مورد قارچ سفید گفت: «فروش، کیفیت و حجم برداشت خوب است. قارچ سفید مشکلی در تولید ندارد. اما همه ما با افزایش شدید قیمت برای بسترها و انرژی مواجه بوده‌ایم، و توانستیم هزینه‌های جاری خود را با افزایش قیمت قارچ پوشش دهیم. اما در حال حاضر هیچ کس نمی‌داند که مسئله قارچ قهوه‌ای چگونه پایان خواهد یافت.»

منبع: فرش پلازا (میوه و تره‌بار تازه )

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا