بیماری‌ های قارچ خوراکی

نگاهی به ویروس ها، ویروئید و مایکوپلاسما ها

پیکره‌ ویروس ها، بسیار کوچک و غیرقابل مشاهده با میکروسکوپ نوری هستند. ویروس ها به دلیل ماهیت وجودیشان برخلاف قارچ‌ها و باکتری‌ها بر روی محیط کشت مصنوعی رشد نمی‌کنند تنها زمانی قادر به رشد و تکثیر خواهند بود که وارد موجود زنده یا میزبان خود شوند.

هاگ- اولین ویروس شناسایی‌شده قارچ خوراکی، ویروس عامل بیماری فرانسوی قارچ خوراکی La france است. این ویروس در ابتدا با مقایسه میزان رشد میسیلیوم قارچ خوراکی آلوده به ویروس با میزان رشد میسیلیوم قارچ اسپان مادری آن شناسایی شد. هنگامی‌که ویروس در غلظت زیاد در میسیلیوم قارچ وجود داشته باشد رشد میسیلیوم قارچ آلوده به ویروس بسیار کمتر از میسیلیوم سالم آن خواهد بود. ازآنجایی‌که میسیلیوم همه استرین های قارچ به یک اندازه رشد نمی‌کنند، نیاز است که رشد میسیلیوم آلوده به ویروس فرانسوی را تنها با رشد میسیلیوم سالم همان استرین مقایسه کرد.

تشخیص آلودگی

ماهیت آلوده‌کنندگی ویروس فرانسوی قارچ خوراکی را می‌توان به‌راحتی با آناستوموز آن با میسیلیوم های سالم بر روی محیط کشت آگار اثبات کرد. همچنین می‌توان نشان داد که در همان روزی که آناستومز بین هیف آلوده و سالم رخ می‌دهد، هیفی که قبلاً عاری از ویروس بوده، رشد بسیار کندتری پیدا خواهد کرد. این آزمایش کوچک اثبات می‌کند که ویروس از سالن با بستر  آلوده براحتی می تواند به سالن با کمپوست سالم منتقل‌شده است.

میکروسکوپ الکترونی (EM) وسیله مهمی برای شناسایی بیماری های ویروسی است. براحتی می توان با تهیه عصاره از قارچ های آلوده و تهیه اسلاید از آن، با میکروسکوپ الکترونی آن را مورد بررسی قرار داد. برای بررسی روی اسلاید قرار داده می‌شود. در صورت وجود ویروس در عصاره، پیکره آن زیر میکروسکوپ مشاهده خواهد شد. ایراد این تکنیک، توزیع ناهمگن پیکره‌های ویروس در بافت قارچ های آلوده و گاها جمعیت بسیار پایین آنها است.به همین دلیل لازم است که عصاره قارچ از اندام‌های باردهی بیشتری گرفته شود و از هر نمونه تعداد بیشتری اسلاید گرفته شود. به‌طورمعمول، ده اندام باردهی از بستر آلوده به ویروس گرفته می‌شود. بیشترین میزان آلودگی به ویروس در نمونه‌های گرفته‌شده از فلش سوم مشاهده‌ شده است.

نگاهی گذرا به ویروئیدها، مایکوپلاسماها

تاکنون هیچ‌یک از این گروه‌ها در قارچ خوراکی بیماری ایجاد نکرده‌اند. به‌هرحال، بیماری‌هایی مانند بیماری مومیایی وجود دارند که عامل ایجادکننده آن، هنوز دقیقا مشخص نشده و احتمالا یک باکتری از جنس پسودوموناس  عامل ایجادکننده این بیماری باشند. به‌منظور بررسی بیماری‌های جدید بایستی، همه گروه‌های شناخته‌شده بیماری را دقیقا موردمطالعه قرارداد.

ویروئیدها

ویروئیدها با استفاده از تکنیک‌هایی شبیه به تکنبک PAGE شناسایی می‌شوند که در آن RNA تک‌رشته‌ای استخراج‌شده و پس از ژل الکتروفورز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. ویروئیدها در مقایسه با ویروس‌ها کوچک تر هستند ازاین‌رو مقدار ssRNA استخراج‌شده آنها بسیارکم خواهد بود. تفاوت عمده ویروئیدها با ویروس ها عدم وجود پوشش پروتئینی در انها است که مانع از دیده شدن توسط میکروسکوپ الکترونی می شود . ویروئید ها ازاین‌ رو با بیماری ویروس X قارچ خوراکی شباهت‌هایی دارند به‌جز اینکه آنها از یک باند بزرگ RNA تشکیل‌ شده‌اند.

مایکوپلاسماها

مایکوپلاسماها یا فیتوپلاسماها (آنهایی که در گیاهان سبز می‌شوند) به‌وسیله تکنیک‌های اختصاصی مانند میکروسکوپ معمولی مجهز به سیستم رنگ‌آمیزی قابل‌شناسایی هستند. این موجودات شبیه پلاسمودیوم (بدون شکل مشخص و ثابت) هستند.

کشت ریکتزیاها بسیار دشوار است و وجود آنها معمولاً توسط میکروسکوپ، رنگ‌آمیزی اختصاصی، آنتی‌بادی فلورسنت و PCR مشخص می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با سایر بیماری‌های قارچ خوراکی همراه دانشنامه صنعت قارچ، هاگ باشید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا