دانش افزایی در حوزه قارچ

ویژگی های قارچ قهوه ای چیست

خواص و ویژگی های قارچ قهوه ای (کرمینی) بسیار زیاد است

قارچ قهوه ای یا قارچ کرمینی در چند سال گذشته بازار خوبی در سطح جهان پیدا کرده و در ایران نیز به تدریج جای خود را در بین مردم باز می‌کند. این اقبال عمومی ناشی از توجه مردم به غذاهای مفید برای سلامتی و گیاهی است؛ که در این بین ارزشهای این قارچ توسط پژوهشگران به خوبی به مردم معرفی شده است. خواص و ویژگی های قارچ قهوه ای (کرمینی) بسیار زیاد است و هنوز هم مورد مطالعه محققان قرار دارد که در این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

 

قارچ قهوه ای چیست؟

قارچ‌های کرمینی یا قارچ‌های قهوه‌ای، قارچهایی قهوه‌ای رنگ با اندازه کوچک تا متوسط ​​هستند که طعم خاکی و ملایمی دارند. تفاوت طعم آنها با قارچ سفید دکمه‌ای کم است، هرچند عده‌ای طعم خاکی آن را قوی‌تر می‌دانند.  این قارچ بومی مناطق مرتعی در سراسر اروپا و آمریکای شمالی است و بخشی از خانواده قارچ به نام بازیدیومیست است.

در مقاله قارچ کرمینی با این قارچ بیشتر آشنا شوید.

ارزش غذایی قارچ قهوه ای

قارچ کرمینی را می‌توان منبع غنی از اسید آمینه گمنامی به نام ارگوتیونئین دانست که عملکردی مشابه با آنتی‌اکسیدان‌ها دارد. به علاوه از ویژگی‌های شگفت‌انگیزش این است که طیف وسیعی از اسیدهای آمینه که اغلب به آنها “بلوک‌های سازنده پروتئین‌ها” گفته می‌شود، به ویژه گلوتامات را در خود ذخیره کرده است. 

ارزش غذایی قارچ قهوه ای
ارزش غذایی قارچ قهوه ای

همچنین این قارچ حاوی CLA فیتوکمیکال است که تحقیقات نشان می‌دهد دارای خواص ضد سرطانی است، و علاوه بر محافظت در برابر تصلب شرایین یا “سخت شدن شریان‌ها”، فشار خون بالا، کلسترول بالا، و دیابت را نیز پوشش می‌دهد.

فقط تعداد بسیار کمی از غذاها ویتامین D مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. در حالی که قارچ‌ها معمولاً حاوی مقادیر بسیار کمی ویتامین D هستند، اما از نظر توانایی خود در تولید و تأمین بیشتر در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید منحصر به فرد هستند.

بسیاری از بزرگسالان و همچنین کودکان به دلیل گذراندن بیشتر وقت خود در داخل خانه دچار کمبود ویتامین D هستند ، که در توانایی بدن برای تولید مقدار کافی به خودی خود اختلال ایجاد می‌کند. اگر این قارچها را بتوان در برابر خورشید خشک کرد، ممکن است بتوانند 100 درصد از نیاز روزانه توصیه شده ویتامین D را تامین کنند و فوایدی برای سلامت استخوان، ایمنی، و سلامت روان ارائه دهند.

یک فنجان (72 گرم) قارچ قهوه‌ای خام ورقه شده و خام حاوی مقادیر حدودی زیر است:

  • 19.4 کالری
  • 3 گرم کربوهیدرات
  • 1.8 گرم پروتئین
  • 0.1 گرم چربی
  • 0.4 گرم فیبر
  • 18.7 میکروگرم سلنیوم (27 درصد DV)
  • 0.4 میلی گرم ریبوفلاوین (21 درصد DV)
  • 0.4 میلی گرم مس (18 درصد DV)
  • 2.7 میلی گرم نیاسین (14 درصد DV)
  • 1.1 میلی گرم اسید پانتوتنیک (11 درصد DV)
  • 86.4 میلی گرم فسفر (9 درصد DV)
  • 323 میلی گرم پتاسیم (9 درصد DV)
  • 0.1 میلی گرم تیامین (5 درصد DV)
  • 0.8 میلی گرم روی (5 درصد DV)
  • 0.1 میلی گرم منگنز (5 درصد DV)
  • 0.1 میلی گرم ویتامین B6 (4 درصد DV)
  • 10.1 میکروگرم فولات (3 درصد DV)

فواید سلامتی قارچ قهوه ای

چرا باید قارچ کرمینی بخوریم؟ در زیر برخی از قانع‌کننده‌ترین دلایل برای گنجاندن آن در رژیم غذایی‌ روزانه، بر اساس یافته‌های تحقیقاتی در مورد ترکیبات و مواد مغذی منحصربه‌فرد موجود در قارچ و اثرات خاص آن‌ها آورده شده است.

1.  محافظت در برابر سرطان

شاید قانع‌کننده‌ترین دلیل برای مصرف بیشتر این قارچ‌ها، پتانسیل ضد سرطانی آن‌ها باشد. آنها روشی مقرون به صرفه و ایمن برای کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان هستند، زیرا مشخص شده است که آنها باعث کاهش تکثیر سلول های تومور و کاهش وزن تومور می شوند، در حالی که عملاً هیچ عارضه جانبی ایجاد نمی کنند. یکی از اجزای اصلی فعال در قارچ کرمی، اسید لینولئیک مزدوج (CLA) است که اثرات محافظتی در برابر رشد سلول های سرطانی دارد.

مطالعات نشان داده که استفاده از عصاره کرمینی، کاهش قابل توجهی در رشد سلول‌های سرطان سینه را ایجاد کرده، همچنین سبب سرکوب فعالیت آروماتاز و در نتیجه کاهش تولید استروژن شده است. مطالعات دیگر اثرات مثبت مشابه آن را در درمان سرطان پروستات و لنفوم مونوسیت لوسمیک نشان داده اند.

قارچ قهوه ای یا کرمینی
قارچ قهوه ای یا کرمینی

2. محافظت از سلامت قلب و عروق و کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک

ارگوتیونئین (EGT) یک اسید آمینه مفید است که عمدتا در قارچ‌های قهوه‌ای و بسیاری دیگر از قارچهای خوراکی مرسوم یافت می‌شود و آنها را به یکی از تنها منابع غذایی در دسترس ما تبدیل می کند. ارگوتیونین با فواید قلبی عروقی از جمله کاهش التهاب، محافظت در برابر رگ های خونی آسیب دیده و سطح کلسترول سالم تر، علاوه بر محافظت در برابر اختلالات گلبول قرمز، دیابت یا آسیب کبدی مرتبط است. همچنین ممکن است به کاهش تورم (التهاب) در ریه‌ها و آسیب به کلیه‌ها و مغز کمک کند.

قارچ کرمینی
قارچ کرمینی

3. درمان و پیشگیری از خستگی

در طول تاریخ، انواع قارچ‌ها به‌عنوان مقوی و داروهای گیاهی برای درمان خستگی، عملکرد ضعیف سیستم ایمنی و ضعف مورد استفاده قرار گرفته‌اند. به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آنها، علاوه بر عفونت، برای افزایش ایمنی در برابر بیماری های رایج مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا مفید هستند.

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که قارچ‌های قهوه‌ای با افزایش تولید سیتوکین‌ها، بخش‌هایی از سیستم ایمنی که در دفاع از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا و بسیاری از بیماری‌ها نقش دارند، کار می‌کنند. آنها از نظر غلظت بالای ویتامین های گروه B منحصر به فرد هستند. ویتامین‌های B موجود در قارچ کرمنی شامل  نیاسین (ویتامین B3) ، اسید پانتوتنیک (ویتامین B5)  و ریبوفلاوین (ویتامین B2) است . اسید پانتوتنیک (ویتامین B5) در بسیاری از فرآیندهای متابولیک، از جمله تبدیل چربی ها و کربوهیدرات هایی که از غذاهایی که می خوریم به دست می آوریم، به انرژی نقش دارد. ویتامین B5 – همراه با سایر ویتامین‌ها و مواد مغذی B – برای سوخت‌رسانی به مغز، کمک به سلامت شناختی و جلوگیری از خستگی لازم است. 

مصرف بیشتر ویتامین B با کاهش از دست دادن حافظه مرتبط با افزایش سن، سردردهای میگرنی، سندرم مزمن مغز، افسردگی، بیماری حرکت و بی خوابی مرتبط است.  از دیگر فواید نیاسین می توان به متعادل کردن   سطح  کلسترول و فشار خون اشاره کرد، در حالی که ریبوفلاوین به پیشگیری از کم خونی، درمان  سردرد یا میگرن، کاهش علائم PMS و پیشگیری از بیماری های چشم از جمله گلوکوم کمک می کند.

قارچ قهوه ای یا کرمینی
قارچ قهوه ای

4. کمک به بازیابی سلامت روده

قارچ کرمینی به دلیل منبع غنی آنتی اکسیدان‌ها، علاوه بر مواد مغذی مانند سلنیوم و مس، محافظت در برابر نفوذپذیری روده (به سندرم روده نشت کننده) و کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو نشان داده است . مصرف عصاره قارچ کرمینی اثرات مثبتی بر شرایط موثر بر دستگاه گوارش مانند بیماری التهابی روده، فیبروز، کولیت اولسراتیو و سرطان روده بزرگ نشان داده است.

سلنیوم یک عنصر کمیاب ضروری است که در این قارچ یافت می‌شود و به کاهش اثرات استرس اکسیداتیو سلولی به دلیل تامین سلنوآنزیم‌ها، سلنوآمینو اسیدها و سلنوپروتئین‌ها کمک می‌کند. اینها از سد روده محافظت می‌کنند و به نظر می‌رسد در جلوگیری از آسیب اکسیداتیو که می‌تواند کل بدن را تحت تأثیر قرار دهد، نقش اصلی را ایفا می‌کند.

5. تامین پتاسیم مورد نیاز بدن

یک وعده قارچ قهوه‌ای (حدود یک فنجان) فقط حدود 10 درصد از پتاسیم روزانه شما را تامین می کند،  سومین ماده معدنی فراوان موجود در بدن انسان. پتاسیم برای بسیاری از فعالیت‌های سلولی مورد نیاز است و به تعادل سطوح سایر مواد معدنی از جمله سدیم کمک می‌کند، اما پتاسیم پایین یک مشکل رایج است. مصرف کرمینیس یکی از راه های کمک به جلوگیری از کاهش پتاسیم است. رژیم غذایی حاوی پتاسیم با مزایایی از جمله فشار خون سالم تر، بهبودی بهتر پس از ورزش، محافظت در برابر استخوان های ضعیف و کاهش خستگی، گرفتگی یا اسپاسم عضلانی، سردرد و مه مغزی مرتبط است.

6. تامین فیبر روزانه 

این قارچ ها منبع جامد فیبر هستند  و به همین دلیل به دفع بهتر مدفوع کمک می کنند، و با هضم بهتر سبب نفخ کمتر می‌شوند؛ به علاوه وجود فیبر می‌تواند به پیشگیری از بیماری هایی مانند دیابت و بیماری قلبی یا حتی افسردگی کمک کند.

دانش افزایی در حوزه قارچ را با هاگ تجربه کنید.

 

4.9/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا