اخبار جهان در حوزه قارچ

«پادشاه قارچ» در کشمیر هندوستان

کاشت قارچ با دو محصول در سال، یک ایده تجاری در صنایع غذایی در بارامولا است

گوهرعلی لون، 27 ساله، که به عنوان پادشاه قارچ شمال کشمیر شناخته می‌شود، وی ساکن خوهچیپورا، از توابع تنگمارگلا در کشت بدون زمین در منطقه بارامولا پیشتاز است و سالانه دو نوع محصول قارچ را با بازده ناخالص 5.5 میلیون، علاوه بر سبزیجات مختلف دیگر تولید می‌کند.

گوهرعلی که به ‌عنوان موفق‌ ترین کشاورز در بارامولا شناخته می‌شود، پرورش قارچی با 500 سینی از یک اتاق مجردی در خانه‌اش اجرا کرده است. او در این رابطه گفت: «هر سینی، 2.50 کیلوگرم قارچ تولید می‌کند و قیمت فروش هر کیلوگرم از آن 200 روپیه است.»

یکی از مسئولان اداره زراعت هند در این رابطه گفت: «کاشت قارچ با دو محصول در سال، یک ایده تجاری امیدوارکننده در صنایع غذایی در بارامولا است. مردم قبلا فکر می‌کردند که برای هر واحد تجاری کشاورزی به زمین نیاز داریم، اما گوهر این را ثابت کرد که بدون زمین هم میشود کشاورزی کرد. ما از او برای پرورش قارچ شگفت‌انگیز حمایت می‌کنیم.»

«پادشاه قارچ» در کشمیر از سوی دولت محلی و همچنین دولت مرکزی تقدیر و شش جایزه از مدیریت UT و یک جایزه ملی را از کشاورزی دریافت کرده است. معاون کمیسر باراملا، دکتر سهریش عسگر، نیز ضمن تقدیر از تلاشهای گوهرعلی، از موفقیت وی تجلیل کرد. او گفت: « گوهرعلی لون از تنگمرگ 500 واحد سینی در خانه خود قارچ پرورش می‌دهد. هر سینی  معادل 2.50 کیلوگرم قارچ است. قیمت فروش هر کیلوگرم قارچ 200 روپیه است که دو بار در سال محصول می‌دهد. به این ترتیب بازدهی کل او به 5 میلیون روپیه می‌رسد.

مقامات بارامولا گوهرعلی را پیشروترین کشاورز در شمال کشمیر می‌دانند که در زمینه کشت قارچ، گوسفندداری، طیور و تولید کمپوست فعالیت می‌کند. او در این باره گفت: «در سال 2007، پدرم دچار سکته مغزی شد که باعث شد برای افزایش درآمد و کمک به خانواده با استفاده از 70 سینی در فضایی 20 در 40 فوتی قارچ پرورش دهم. درآمد قابل توجهی از 70 سینی دریافت کردم که انگیزه من برای گسترش تجارت بود. گوهر گفت در حال حاضر از 500 سینی در همان فضا استفاده می‌کنم.»

به گفته گوهرعلی، کسب شهرت و قوی شدن از نظر مالی برای او همیشه مهم بوده است: «در سنین جوانی مجبور بودم برای خانواده ام امرار معاش کنم. مشکلات وجود داشت، اما من در اینجا متوقف نشدم بلکه از تخصص خود در کشاورزی عمودی استفاده کردم و با استفاده از 60 فوت از خانه برای پرورش انواع سبزیجات در سینی ها استفاده کردم. »

کشاورزی عمودی او از این جهت متمایز است که از تراس آشپزخانه منحصراً برای این منظور استفاده کرده  حتی درخت گلابی را در آنجا پرورش داده است که محصول قابل توجهی گلابی می‌دهد.

«پادشاه قارچ» در کشمیر، علاوه بر تولید کمپوست و قارچ، در حال حاضر 30 گوسفند و 2000 پرنده نیز دارد. او برای بخش کشاورزی تحسین‌برانگیز است و برای سخنان انگیزشی دعوت می‌شود. او می‌گوید: «دپارتمان اغلب از من دعوت می‌کند تا در رویدادهای آموزشی صحبت کنم تا در آن به صاحبان مشاغل کشاورزی آینده مشاوره دهم و تجربیات و سفر موفق خود را در صنعت کشاورزی به اشتراک بگذارم.»

وی مدعی شد که ادارات دولتی کشاورزی، گوسفند و دامپروری صدها طرح در اختیار جوانان بیکار کشمبری قرار می‌دهند اما باید در کار خود صادق بود تا موفق شد: «من نسبت به جوانان بیکارمان که حاضرند میلیون‌ها رشوه بپردازند، اما آمادگی استفاده از طرح‌های دولتی در کشاورزی یکپارچه را ندارند، احساس ناراحتی می‌کنم. جوانان کشمیر باید جلو آمده و از خدمات این ادارات استفاده کنند.»

اخبار جهان در حوزه قارچ را با هاگ دنبال کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا