حرف ما در صنعت قارچ

استانداردهای قارچ خوراکی

ضرورت وجودی پایه‌مان در صنعت قارچ کشور

استانداردهای قارچ خوراکی، داشتن نظم، معیار و مهم‌تر از آن رعایت حدود و اندازه‌ها برای حفظ کیفیت زندگی اجتماعی و حتی زندگی شخصی بسیار ضروری و مفید است. در امور اجتماعی ، اقتصادی و بویژه امور صنعتی به این اندازه ها استاندارد می‌گویند. به زبان ساده تر “تعيين و تدوين ويژگيهای لازم در توليد يک فرآورده و انجام يك خدمت” استاندارد نامیده می شود.
پایه مان معادل فارسی واژه استاندارد است که توسط فرهنگستان زبان ایران پیشنهاد شده، به معنای آنچه باید در انجام امور به عنوان پایه و اساس قرار بگیرد و بماند.

استانداردها معمولا توسط گروهی از افراد خبره در سازمان ها و نهادهای دولتی یا شرکت های خصوصی تدوین می شوند. در حال حاضر کمتر کشوری وجود دارد که سازمانی برای نظارت بر کیفیت کالاها و خدمات نداشته باشد.

 

استانداردهای قارچ خوراکی
استانداردهای قارچ خوراکی

اثرات مطلوب استانداردهای قارچ خوراکی

اثرات مطلوب وجود شاخص و استانداردهای مناسب در صنعت را در مثالی ساده می توان تشریح و توجیه کرد. قرن هاست که بشر برای ساخت دیوار از هر جنس، اندازه و در هر نقطه ای از دنیا از ابزاری بنام تراز استفاده می کند فارغ از اینکه این تراز در اشکال و ابعاد گوناگونی در نقاط مختلف دنیا وجود و مورد استفاده قرار میگیرد. نکته مهم در این خصوص کاربرد تراز در ساخت دیواری بدون انحراف است تا در صورت امتداد و ارتفاع از ریزش آن جلوگیری کند. شاخص ها در تمامی صنایع دقیقا همین وظیفه را در ابعاد مختلف برعهده دارند.

انواع مختلف استاندارد

استاندارد با توجه به دامنه مکانی و کاربردی آن دارای انواع مختلفی به شرح ذیل است:
1- استاندارد های بین المللی : این استانداردها به منظور ایجاد تعریفی واحد و مورد تایید تمامی کشورهای دنیا برای ایجاد سطح کیفی مناسب و مشترک در مبادلات ، تدوین می شوند.
2- استاندارد های کشوری : این سطح از استاندارد در داخل هر کشوری به منظور حمایت از مصرف کنندگان ، یکدست بودن محصولات از نظر کیفی و همچنین حفظ اعتبار کشور در مقوله صادرات تعیین می شوند. این قوانین شامل دو بخش اجباری و تشویقی است.
3- استاندارد های منطقه ای : شامل گروهی از استانداردها می شود که بین چند کشور و برای سهولت در مبادلات ، تشریفات و هزینه ها تنظیم می شود. به طور مثال ، استاندارد حلال استانداردی منطقه ای است که مابین کشورهای اسلامی تنظیم شده است.
4- استاندارد های شرکتی یا صنفی : شامل قوانینی است که درون هر شرکت یا صنفی برای زیرمجموعه های خود تعریف می شود تا نتایج کاری همگی آنها دار و بزرگترین گام ها و پروژه های صنعت قارچ نظیر تهیه مواد اولیه، روند تولید، ساخت مزارع جدید، دریافت مجوزها، صنایع تبدیلی،کیفیت محصول تولیدی، فروش محصول، رضایت مندی مشتری و… را همواره رقم خواهد زد.

استانداردهای قارچ خوراکی
استانداردهای قارچ خوراکی

بحث بی پایان و تکراری با تیم فروش

نمونه‌ای بارز از عدم وجود پایه مان های مناسب در صنعت، اختلاف موجود بین مدیران مزارع تولید و عوامل فروش قارچ در بازار است. به کرات دیده شده که مدیران مزارع از قیمت فروش قارچ از عوامل فروش قارچ گله مند بوده و با بیان جملاتی نظیر ” امروز قیمت تابلو فلان بوده و چرا شما کمتر از آن فروخته اید” به بحث بی پایان و تکراری با تیم فروش می پردازند حال آنکه عمدتا این اختلاف بدلیل عدم آگاهی مدیر مربوطه از کیفیت محصول تولیدی خود در قیاس با سایر محصولات مشابه در بازار است.حال آن که محصول با کیفیت، هم قیمت بیشتر و هم خواهان بیشتری دارد، این یک اصل انکار ناپذیر است.

اگر تعاریف جامع و کاملی از انواع گرید قارچ برای انواع بازار ( مراکز فروش، میادین تره بار و فروشگاه های زنجیره ای) در تیمی متشکل از نمایندگان انجمن صنفی، سازمان جهاد کشاورزی، تولید کنندگان و عوامل فروش تهیه و انتشار یابد و همه بدان مقید باشند، دیگر اختلاف نظری وجود نخواهد داشت و با کمترین زمان ممکن می توان شاهد بهبود و آرامش در بازار بود.

همکاری
استانداردهای قارچ خوراکی

تدوین استاندارد قارچ خوراکی

تدوین و انتشار مجلد استاندارد و شاخص های انواع گریدهای قارچ نظیر تعریف رنگ، قطر کلاهک، نسبت کلاهک به پایه قارچ، میزان سفتی و … بهمراه تصاویر واضح و مناسب می تواند تا حد قابل توجهی اختلاف نظرها را به حداقل برساند. در برخی از کشورهای پیشرو جهان، شرکت های پخش بزرگ محصولات مورد نیاز خود را از چندین برند گمنام تهیه و پس از انجام فرایند مربوطه، تمام محصولات را با کیفیتی یکسان و با یک برند وارد بازار می کنند. این اتفاق بزرگ تنها در سایه وجود تعاریف دقیق از حیث کیفیت محصول برای اجرا در تمام زنجیره تولید امکان پذیر است.

خلاء وجود قواعد و شاخص ها در سایر نقاط در صنعت قارچ کشور نیز قابل لمس است. نمونه دیگری از آن که باید بدان اشاره شود، عدم وجود مقررات و شرایطی است که باید برای داوطلبین عضویت در هیئت مدیره انجمن صنفی قایل شد.

چطور می توان توقع داشت مدیری که توانایی مدیریت موفق مزرعه کوچک خود را ندارد، سکاندار و طراح صنعت قارچ کشور باشد. متاسفانه در تاریخ انتخابات انجمن به کرات مشاهده شده انتخاب اعضاء هیئت مدیره بر اساس حمایت های مناسبتی و گروهی انجام شده نه بر اساس توانایی ها و ظرفیت های اشخاص.
اگر نتوان بر اساس شاخص و میزان صحیح، اعضاء مناسبی برای راهبری صنعت انتخاب کرد قطعا در مسیر نادرستی گام خواهیم گذاشت.

کمیته های تخصصی برای خلق مجموعه مقررات و استانداردها

همانطور که به کرات اشاره شد،ایجاد کمیته های تخصصی برای خلق مجموعه مقررات و استانداردهای مختلف در صنعت بسیار ضروری و حیاتی است و قادر است همانند چراغ راهنمایی و رانندگی در معابر از برخوردها، اصطحکاک ها و خسارات فراوان در صنعت پیشگیری نماید و همانند چراغ راه برای ادامه کار در دوران تاریک و سخت آینده عمل خواهد کرد.

به پشتوانه وجود شاخص ها، استانداردها و الگوهای ترسیم شده می توان بر میزان تولید روزانه قارچ در کشور، سهم واحدهای صنایع تبدیلی قارچ و صادرات از تولید روزانه و… آگاهی داشت و با ایجاد خط و مرزهای لازم سبب آرامش در تمام بخش های صنعت قارچ کشور شد.

 

سیر تکاملی
استانداردهای قارچ خوراکی

به پشتوانه شاخص ها و آگاهی اعضاء کمیته های استاندارد سازی صنعت می توان بر اساس اقلیم، ظرفیت ها و اختصاصات استان های مختلف نسبت به تعیین سقف صدور مجوزهای تولید و حتی جهت دهی به سرمایه گذاری ها، گام های مفیدی برداشت که البته نیاز مبرم در این بخش جمع آوری آمار دقیق از تمامی ارکان و بخش های صنعت قارچ کشور است.

سخن پایانی

در خاتمه باید متذکر شد که وجود تعاریف، استانداردها و شاخص ها برای هر بخشی از صنعت قارچ سبب روشن شدن اهداف و وظائف زیربخش های مختلف صنعت شده و این آگاهی و مهم تر از آن اجرای این قواعد، ضمن کاهش برخوردها و اصطحکاک های درون صنفی، سبب خواهد شد تا مشکلات تکراری که سال هاست خسارات بسیار سنگینی به تولید کنندگان، مصرف کنندگان و فعالان در بازار قارچ وارد نموده است را از گردونه خارج خواهد کرد.

برای آشنایی با چالش های درون صنفی و راهکارهای پیشنهادی حرف ما در صنعت قارچ هاگ را دنبال کنید.

سردبیر

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا