رسانه قارچگزارش ویژه

پای صحبتهای دکتر نیما باغبانی (+ویدئوی گفتگو)

گفتگوی دوستانه با دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور

دکتر نیما باغبانی، دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور، در مصاحبه‌ای اختصاصی با هاگ مختصری از فعالیت‌ها و تلاش های انجمن صنفی در سال گذشته و همچنین حضور انجمن در هفتمین نمایشگاه جامع کشاورزی ایران را در اختیار دنبال کنندگان رسانه تخصصی صنعت قارچ کشور گذاشت. با آرزوی موفقیت برای همه فعالان این صنف شریف، توجه شما را به رویکرد انجمن و دستاوردهای آن در سالهای اخیر جلب می‌کنیم.

رویکرد این دوره از نمایشگاه چیست؟

بنده عرض ادب و سلام و اخلاص دارم خدمت همه بینندگان محترمی که دنبال‌کننده رسانه تخصصی هاگ هستند. با توجه به پاندمی کرونا و اپیدمی این بیماری در سطح جامعه، و کاهش حضور انسانها در اجتماع و به طبع آن از بین رفتن این رویدادها و عدم برگزاری این موضوعات، این دو سه سال تمامی صنوف نتوانستند آن طور که باید و شاید تمامی خود را به جامعه هدفشان عرضه کنند.

خوشبختانه نمایشگاهی که برگزار شد نمایشگاه جامعی در حوزه کشاورزی بود و ما این فرصت را غنیمت شمردیم که غرفه ای را تحت غرفه انجمن صنفی قارچ خوراکی کشور دایر کنیم و بتوانیم به نوعی یک بازگشت خوبی به محفل نمایشگاهی داشته باشیم و هم یک فضایی را برای همکاران و اعضای انجمن ایجاد کنیم تا بتوانند محصولات و آخرین دستاوردهایشان را در این نمایشگاه به عرضه بگذارند.

هدف انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ از شرکت در این نمایشگاه چیست؟

انجمنها و تشکلها به عنوان متولی صنفی تشکل خودشان همواره باید به عنوان یک پیش قراول و طلایه دار در مجامع و محافل مختلف حضور پیدا کنند. شاید شرکت انجمن در این نمایشگاه این ذهنیت را در جامعه پرورش دهندگان قارچ به وجود بیاورد که مجددا در این رویدادها حضور پیدا کنند و بتوانند محصولات خود را معرفی کنند و از آن فراموشی که از ذهن ایجاد شده در اذهان عمومی و افکار جامعه، ما از بین ببریم و حضور دوباره فعالان پرورش دهندگان قارچ را تسهیل کنیم.

پای صحبتهای دکتر نیما باغبانی (+ویدئوی گفتگو)
صحبت‌های دکتر نیما باغبانی دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی

عملکرد یک ساله انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در واقع شرایط زندگی در تمامی جوامع بشری به دوران پیش از کرونا و دوران پسا کرونا تقسیم شده و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم. به هر حال با پایدار شدن شرایط و بهبود زندگی مردم، انجمن روندی که قبلا پیگیری می‌کرد در پیش گرفته است. اصلی ترین هدف انجمن در شرایط کنونی، افزایش دانش تولیدکنندگان است و القای این ذهنیت به پرورش‌دهندگان محترم که چنان که محصول باکیفتی را تولید کنند، قطع یقین در بازار ماندگاری لازم را خواهند داشت.

به همین منظور ما یک سری مکاتبات با مدرسین خارج از کشور داشتیم که تمام تلاشمان این است که به زودی آنها را داخل کشور مستقر کنیم و دوره‌های خاصی را برای مدیران تولید و افرادی که فنی و تخصصی بحث تولید را دنبال میکنند، پیش بیاوریم.

در خصوص سایر موارد مشکلات و معضلاتی که در سیستم اداری و دست‌اندازهای اداری برای صنف به وجود آمده است ، سعی کردیم  آنها مرتفع بکنیم . یک سری از ارگانها باعث شدند مشکلاتی برای صنف به وجود بیاید. به عنوان مثال یک سری مجوزهایی که باید یک واحد داشته باشد را بیشتر کنند. همگی می‌دانیم که این جور مسائل مثل بیشتر شدن گواهینامه‌ها، باعث می‌شود تولیدکننده در راهروهای اداری گیر بیفتد و نتواند عملا به بحث تولید بپردازد؛ که خوشبختانه با رای‌زنی‌های انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور بهبود بخشیدیم.

ما تعاملی را با سازمان نظام مهندسی کشور داشتیم که بتوانیم در بحث صدور مجوزها و تمدید آنها، نظارتی بر واحدها داشته باشیم تا واحدها واقعا به بحث تولید بپردازند. یک سری کارهای همیشگی هم در بحث بازار انجام دادیم که خوشبختانه تا الان کارساز بوده و کماکان انجام می‌شود. تبلیغات ما هم که در خصوص افزایش سرانه مصرف به صورت مستمر و سلسله‌وار ادامه دارد.

دستاورد صنف از این نمایشگاه را چه بوده است؟

رسالت تمامی نمایشگاه‌ها اصلاح، بهبود و تقویت سیستمهای اون کسب و کاری هست که در نمایشگاه حضور پیدا کند. دقیقا انجمن هم همین رسالت و هدف را دنبال می‌کند و ان شالله بتوانیم موضوعاتی را که خدمت شما عرض کردم، به بخشی از آن در این نمایشگاه دسترسی پیدا کنیم.

چه پیشنهادی برای تنظیم بازار دارید؟

من یک آماری را خدمت بینندگان عزیز ارائه کنم. ما در سال 1398 حدود 150 هزار تن در سال تولید قارچ در کشور داشتیم. با شروع کرونا خیلی از کسب و کارها به تعطیلی مطلق کشیده شدند اما با خدماتی که انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور در زمینه تبلیغات انجام داد، توانستیم 30 درصد سرانه مصرف را افزایش بدهیم و همین طور فرهنگ خرید مردم را تغییر بدهیم. یعنی از خرید فله تعدادی را توانستیم تعدادی را به خرید بسته‌بندی سوق دهیم.

این موضوع و افزایش سرانه مصرف باعث شد که هم واحدهای قدیمی طرح توسعه داشته باشند و هم این که یک سری سرمایه های جدید به صنعت گسیل  شود. این باعث شد که در سال 1401 ما قریب به 200 هزار تن تولید در سال داشته باشیم.

در شرایط کنونی اگر بتوانیم بازار صادراتی مناسبی را با حمایت ارگانهای ذی ربط در این حوزه ایجاد کنیم، قطع به یقین مشکلی نخواهد داشت و این ظرفیت تولید بیشتر از این هم وجود دارد. ولی اگر نتوانیم صادارت را سامان بدهیم و درگیر بخشنامه خلق الساعه دولتی و اجرایی بشویم شاید به مقداری مشکل در سال آینده بخوریم؛ که ان شالله با تدابیری که انجمن و هیات مدیره محترم و هیات امنای بزرگوار اندیشیدند، ضرر و زیانی شامل حال تولیدکنندگان نشود.

به نظر شما با توجه به تورم موجود، قیمت قارچ منطقی است؟ 

همواره هدف تولیدکنندگان و مدیران کلان مملکتی این بوده است، که قارچ را به عنوان یک محصول سالم پروتئینی در سبد غذایی خانواده‌ها قرار بدهند. لذا باید همواره سعی ما بر این باشد که هم یک حاشیه سود مطمئن را برای تولیدکنندگان در نظر بگیریم و هم قیمت به گونه‌ای نباشد که از دسترس خانواده‌ها خارج شود.

با توجه به هزینه‌های تولیدی که در حال حاضر در واحدهای تولیدی جاری است، به اعتقاد من قیمت قارچ در شرایط کنونی مناسب است و امیدواریم در همین قیمت بماند و سیاست انجمن و هیات امنا بر این است که قیمت قارچ بالاتر از این مقدار نرود تا از دسترس خانوارها خارج نشود.

حرف آخر؟

ان شالله با همگرایی که بین تولیدکنندگان به وجود بیاید و هماهنگی که بین اعضا صورت بگیرد سعی بر این است که در نمایشگاه‌هایی که مخاطبان تخصصی‌تری دارد و ما می‌توانیم مخاطبان تخصصی بیشتری باشیم حضور پیدا کنیم. چون من نظاره‌گر ین موضوع بودم که خیلی از هموطنان در قالب تولیدکننده و چه در قالب اشخاصی که این صنعت برایشان جذابیت دارد، به غرفه مراجعه می‌کردند و سئوال می‌پرسیدند. قطع به یقین ادامه این روند میتواند برایند بسیار خوبی را برای آینده صنعت قارچ ایجاد کند.

در پایان از رسانه تخصصی هاگ و عوامل و مدیریت محترم که همواره با خلوص نیت و خاضعانه تمامی اخبار قارچ را به بهترین شکل ممکن مخابره کردند و یک بازوی رسانه‌ای واقعا مطمئن و خوبی برای انجمن و صنف قارچ بودند تشکر و قدردانی می‌کنم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا