کارآفرینی در حوزه قارچ

صدور ۳۳ هزار و ۱۶۷ مجوز مشاغل خانگی گلستان

میزان دانش و سطح آموزش افراد باید سنجیده شود

صدور ۳۳ هزار و ۱۶۷ مجوز مشاغل خانگی گلستان، تاکنون ۱۶ هزار و ۸۳۵ نفر در گلستان به میزان ۵۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی دریافت کردند که بیشتر متقاضیان در بخش خیاطی، قالی‌بافی، پرورش قارچ، زنبورعسل و گلیم‌بافی بودند.

به گزارش خبرگزاری هاگ، سعید مازندرانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان، در توضیحات بیشتر این خبر اضافه کرد: از سال ۹۰ تاکنون ۵۶ هزار گلستانی برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی در سامانه ثبت‌نام کردند.

تسهیلات اعطاشده

این مدیر با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته، افزود: از این تعداد تاکنون به ۱۶ هزار و ۸۳۵ نفر مجموعاً به میزان ۵۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، تسهیلات پرداخت شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ۹۱ درصد از کسانی که تسهیلات دریافت کردند دارای مدرک فنی و حرفه‌ای و 9 درصد هم فاقد مهارت بودند که از طریق گواهی صلاحیت مشمول این تسهیلات شدند.

طیف گسترده از افراد در صدر کارآفرینی

مازندرانی در توضیح اینکه از هر قشر و طبقه‌ای در این کار سهیم بوده‌اند، گفت: ۳۸ درصد این افراد روستایی و ۶۲ درصد شهرنشین هستند، تصریح کرد: ۲۵ درصد دارای تحصیلات ابتدایی، ۲۱ درصد سیکل، ۳۲ درصد دیپلم و پیش‌دانشگاهی و ۲۲ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

وی با اشاره به مجوز مشاغل خانگی گلستان و شرایط سنی این افراد، اضافه کرد: ۳ درصد از کسانی که تسهیلات دریافت کردند زیر ۲۰ سال، ۲۰ درصد بین ۲۰ تا ۳۰ سال، ۴۳ درصد بین ۳۰ تا ۴۰ سال و ۳۴ درصد بین ۴۰ تا ۵۰ سال هستند.

حوزه‌های فعالیت

مازندرانی همچنین ظرفیت حوزه‌های فعالیت را این‌گونه تشریح کرد: ۲۴ درصد متقاضی در رشته خیاطی، ۱۷ درصد در قالیبافی، ۹ درصد تایپیست، ۵ درصد پرورش قارچ، ۵ درصد زنبورداری، سه درصد گلیم‌بافی و ۳۷ درصد سایر رشته‌ها بودند.

وی در سخنان خود این نکته را یادآور شد: در سطح استان ۳۳ هزار و ۱۶۷ مجوز مشاغل خانگی از سوی دستگاه‌های متولی ازجمله میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد، آموزش‌وپرورش، صنعت و معدن، فنی حرفه‌ای و جهاد کشاورزی در استان صادرشده است.

مازندرانی در تکمیل سخنان خود به موضوع کیفیت آموزش و مهارت در این مشاغل تأکید کرد و گفت: به نظر می‌رسد موضوع سنجش توانمندی افراد برای دریافت تسهیلات در بخش مشاغل خانگی، مغفول مانده است. باید سازوکاری وجود داشته باشد که میزان دانش و سطح آموزش افراد سنجیده شود.

اخبار کارآفرینی در حوزه قارچ را با هاگ پیگیری کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا