دانستنی‌ها درباره قارچقارچ و خانواده

پرطرفدارترین غذاهای سال 2023

غذاهایی که در سال 2023 طوفان به پا خواهند کرد

سال 2022 سال پس از کووید بود که دنیای جدیدی از چالش‌ها و موانع برای صنایع مختلف به ارمغان آورد. پس از رکودی همه جانبه، سرآشپزها باید از نو اختراع می‌کردند، و از مدل‌های جدید کسب و کار استفاده می‌نمودند. سالی که گذشت زمان نوآوری و خلاقیت بود تا بتوان دوباره مشتریان را به غذاهای بیرون عادت داد و همین باعث شد که پرطرفدارترین غذاهای سال نسبت به دوره‌های پیشین تغییر کند.

اکنون در آستانه سال 2023 منتظر غذاهایی هستیم که سرعت بیشتری به صنعت آشپزی داده و سطح کیفی و تنوع غذایی را افزایش دهند. امسال برندهای جدیدی به عرصه آمده‌اند و سعی می‌کنند با تکیه بر آنچه برای عموم اهمیت دارد، و ارتقای سلامت محور ذائقه جامعه، محصولات متفاوتی را به بازار عرضه نمایند.

پرطرفدارترین غذاهای سال 2023
پرطرفدارترین غذاهای سال 2023

در این میان نقش قارچ‌ها خیره‌کننده بوده است. مواجه با بحران پروتئین و کمبود منابع غذایی در سال 2022 باعث شد توجه کارشناسان و متخصصان به قارچ خوراکی بیشتر جلب شود و طیف گسترده‌ای از غذاها و نوشیدنی‌های بر پایه قارچ ابداع شود. آنچه قارچها را در صنعت آشپزی محبوب کرده، علاوه بر تنوع فوق‌العاده آنها با طیفی از طعم‌های خاکی، وانیلی، گوشتی، تند و ملایم، عوامل زیر است:

سهولت در پرورش و تولید

از آنجا که به آسانی در اکثر نقاط کره زمین می‌شود قارچها را بدون نیاز به منابع زیادی از زمین و آب به راحتی کاشت، به نظر می‌رسد گزینه بسیار خوبی برای تولید انواع غذاهای مختلف در تمام کره زمین باشد. هم‌اکنون سطح تولید هم در کشورهای با اقتصاد بالا و هم در کشورهای ضعیف رشد بسیاری یافته و در سال 2022 کشورهایی مثل قطر به ساخت مزارع عمودی پرورش قارچ با کیفیت بالا پرداخته و ترکیه با کاشت قارچهای محبوب گرانقیمت تمرکز خود را بر ارزآوری از تولید قارچهای اگزوتیک خاص نماده است. در کشورهای آفریقایی و همچنین در مناطق روستایی و ضعیف هندوستان، کاشت قارچ به سرعت در حال پیشرفت است و کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی متعددی برای پرورش انواع قارچ خوراکی مکرر برگزار می‌شود.

پرطرفدارترین غذاها با قارچ
پرطرفدارترین غذاها با قارچ

تنوع در گونه، بافت و طعم

از مزایای قارچ‌ها، می‌توان به تنوع فراوان آنها اشاره کرد. علاوه بر قارچ‌های سفید و قهوه‌ای معمولی، می‌توان به طیف گسترده قارچ‌های اگزوتیک مثل قارچ‌های صدفی رنگارنگ صورتی، شیری و سفید؛ شیتاکه و میتاکه‌های قارچ‌های پرطرفدار، راش شیمجی‌ها و پیوپینی‌های خوش طعم،  پورتوبلوهای چاق، و نامکوهای ظریف،  اشاره کرد.

این تنوع فراوان در شکل و طعم، باعث شده با قارچ‌ها بتوان غذاهای بسیار متنوعی را درست کرد و به نظر می‌رسد پرطرفدارترین غذاهای سال 2023 از آن غذاهای قارچ محور باشد. آنها در انواع سوپ‌ها، خورا‌ک‌ها، فست‌فودها، پلوهای شرقی و مدیترانه‌ای، و حتی در مدلهای مختلف دسر و سالاد و شیرینی به کار می‌روند و مرتب بر دستورپخت و رسپی‌های جدید آنها اضافه می‌شود.

تنوع طعم و بافت قارچ‌ها
تنوع طعم و بافت قارچ‌ها

اما آشناترین رسپی استفاده از قارچ را در انواع پخت پیتزا می‌توانید ببینید. به نظر می‌رسد در تمام جهان، قارچها پای ثابت فست فودها و پیتزاها باشند و روز به روز بر انواع مختلف آنها هم افزوده می‌شود.

قارچ‌ها پای ثابت پیتزا
قارچ‌ها پای ثابت پیتزا

از مزایای قارچها این است که هم به صورت خام، هم پخته، هم سرخ شده، هم گریل شده و هم به صورت سوخاری قابل استفاده هستند. این باعث می‌شود طیف گسترده‌ای از گیاهخواران و وجترین‌ها تا گوشتخواران و عاشقان فست‌فود به قارچ علاقه داشته باشند و قارچ‌ها را شاید بتوان فصل مشترک اکثر سلایق قلمداد کرد.

سلامت‌محور و سرشار از مواد مغذی

فرقی نمی‌کند که شما به دنبال یک ماده غنی از پروتئین باشید یا یک ماده سرشار از ویتامین! یک ماده خوراکی کم کالری بخواهید یا یک ماده سرشار از آهن! به دنبال یک خوراکی با مقدار سلنیوم بالا بگردید یا میزان ویتامین دی آن برای شما مهم باشد! در هر صورت همیشه پایه یک نوع قارچ در میان است.

قارچ ماده‌ای سالم و سرشار از مواد مغذی
قارچ ماده‌ای سالم و سرشار از مواد مغذی

قارچ‌های متنوع سرشار از مواد مغذی هر روز جای خود را بین کارشناسان و متخصصان تغذیه و جوامع بهداشت و پزشکی بیش از پیش باز می‌کنند؛ به طوری که امروزه بسیاری از قارچ‌هایی که چندی پیش فقط در طبقه‌بندی قارچ‌های خوراکی جای داشتند، هم اکنون در دسته قارچ‌های دارویی هم فهرست می‌شوند.

آنها به تنهایی با گونه‌های مختلف خود می‌توانند نیاز عمده بدن را به مواد بنیادی تامین کنند و همین سرانه استفاده از آنها را در سال گذشته در سطح جهان در اغلب غذاهای متنوع قارچ محور بسیار افزایش داده است. به دلیل درک ویژگی‌های سلامت محور قارچها، پیش بینی می‌شود کاپ پرطرفدارترین غذاهای سال 2023 به انواع مختلف قارچ برسد و مقدار مصرف آنها رشد بسیار بیشتری نیز پیدا کند.

پیش‌بینی پرطرفدارترین غذای سال حاوی قارچ
پیش‌بینی پرطرفدارترین غذای سال حاوی قارچ

صنایع تبدیلی متنوع

در اکثر مغازه‌ها می‌توانید انواع مختلفی از پودر قارچ، نوشیدنی‌های قارچی متنوع، و قارچ‌های خشک شده را ببینید. این تنوع بسیار گسترده از انواع قارچها به ویژه مورل، انوکی، ریشی، گانودرما، و شیتاکه باعث شده که غذاهای متنوعی نیز با این محصولات جنبی طراحی شوند.

تنوع در صنابع تبدیلی قارچ
تنوع در صنابع تبدیلی قارچ

سال 2023 سال طوفان غذاهای قارچی است و به نظر می‌رسد باید منتظر امپراطوری قارچ‌ها در صنعت غذایی جهان باشیم. امیدواریم ما ایرانیان با توجه به سابقه ارزشمند در پخت غذاهای بی‌نظیر و خوش طعم در این رقابت تولید غذاهای قارچ محور بتوانیم جایگاه شایسته‌ای داشته و نقش موثری ایفا کنیم. شما هم می‌توانید از همین الان به جمع موسسان امپراطوری قارچ در غذا بپیوندید و در تولید پرطرفدارترین غذاهای سال 2023 سهیم باشید. شروع کنید!

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا