آموزش تولید و پرورش قارچ

پرورش قارچ به روش سنتی

محیطهای خوب برای رشد قارچ از زیر زمین تا حیاط

پرورش قارچ به روش سنتی، با توجه به استقبال عمومی از قارچ در سال گذشته و پیش بینی اقبالی جهانی به مصرف قارچ خوراکی در سطح جهان در سال 2023، یکی از مشاغل مطمئن و سودآور می‌تواند پرورش قارچ خوراکی باشد.

برای ورود به این شغل، لازم نیست سرمایه هنگفتی داشته باشید؛ میتوانید آن را با منابع محدود در منزل یا فضاهای کوچک هم آغاز کنید.

در ابتدا به پرورش قارچ خوراکی به روش سنتی روی بیاورید. وقتی به اندازه کافی تجربه و سرمایه جمع آوری کردید میتوانید به سراغ پرورش قارچ به روش صنعتی نیز بروید و کار خود را توسعه دهید.

پرورش قارچ از آغاز

از مزایای مهم پرورش قارچ خوراکی به روش سنتی این است که نیازی به هزینه کردن فراوان ندارید. کافی است که به سراغ زیرزمین منزل، اتاقهای تاریک جنبی، یا اتاقکی در حیاط خود بروید. توصیه ما این است که این کار را در گوشه‌ای از منزل و با حجم بسیار کم شروع کنید و به تدریج آن را توسعه دهید. اگر یک بازاریابی مناسب محلی انجام شود خیلی زود میتوانید حجم تولید را از یک کیلوگرم در هفته به مقدار مورد تقاضای مشتریان در بازار برسانید.

پرورش قارچ ، شغل سودمند
پرورش قارچ خوراکی به روش سنتی

برای شروع پرورش قارچ، به چه سئوالاتی باید پاسخ دهید؟

برای راه اندازی این صنعت سود آور در محیطهای کوچک، باید از دانش و آگاهی لازم برخوردار باشید. بهتر است ابتدا چند بار پرورش قارچ در منزل را انجام دهید، تا مهارتهای اولیه عمومی را بیاموزید. دوره های ابتدایی آن، بیشتر جنبه یادگیری و آموزش را برای افراد بدون تجربه دارد.

لطفا حتما این کسب تجربه را جدی بگیرید، زیرا آموزش تئوری و حتی کارگاهی به تنهایی منجر به موفقیت و سود دهی نمی‌شود. حتما خودتان باید در این مسیر قدم گذاشته با چالشهای کار آشنا شوید.

چه قارچی را می‌خواهم پرورش دهم؟

تولیدکننده در ابتدای شروع کار باید تصمیم بگیرد که قصد تولید و پرورش چه نوع قارچی را دارد. در مرحله اول نوع و گونه قارچ پرورشی برای تولید در منزل  باید به درستی انتخاب شود. در ایران برای پرورش قارچ در خانه بیشتر از قارچ دکمه ای ، صدفی و گانودرما استفاده می‌شود که روند تولید آنها تقریبا یکسان است، ولی  بستر کشتهای متفاوتی را لازم دارند. ما در این مقاله بیشتر بر روی قارچ دکمه‌ای متمرکز هستیم.

پرورش قارچ خوراکی در منزل
پرورش قارچ خوراکی در منزل

در چه زمانی میخواهم پرورش قارچ را انجام دهم؟

با توجه به شرایط اقلیمی زمان مناسب پرورش قارچ در منزل  از مهر ماه تا آذر ماه است ولی در صورت داشتن امکانات لازم از جمله رطوبت و حرارت متعادل در مابقی ایام سال نیز می توان پرورش را انجام داد. این شغل به بازه ی زمانی زیادی احتیاج ندارد و کاشت و برداشت قارچ در منزل فرآیند کوتاهی است که به طور معمول سی و پنج روز طول می کشد و تا پایان باردهی به هشت هفته وقت احتیاج دارد. یا به طور کلی دو ماه زمان لازم است.

برای پرورش قارچ به چه چیزهایی نیاز دارم؟

پرورش قارچ در منزل هزینه ی بسیار کمی دارد و عموم مردم از پس هزینه های آن بر می آیند. برای انجام هر کاری در ابتدا باید تحقیقات لازم انجام  و اطلاعات لازم کسب شود  و باید دانست که چه نکاتی در انجام کار مهم است  و لوازم مورد استفاده  ی آن چیست. در ادامه به نکات و لوازم مورد احتیاج پرورش قارچ در منزل می پردازیم :

 سالن پرورش خانگی

سالن پرورش در منزل، یک طبقه ی مسکونی ، پارکینگ ، حیاط یا زیر زمین خانه است و در تمامی این مکان ها می توان به پرورش قارچ پرداخت. مهم ترین ویژگی در انتخاب سالن پرورش در منزل این است که : بیشترین تعداد قفسه در کم ترین فضا قرار بگیرد و پرورش دهنده به راحتی بتواند بین قفسه ها حرکت کند و دسترسی برایش راحت باشد. ارتفاع سالن پرورش خانگی هم از دو و نیم تا سه متر است .

 پیش سالن

میتوان برای شروع، از پیش سالن ها استفاده نمود که مکان هایی هستند با اندازه هایی بسیار کوچک  دو در دو یا سه در سه هستند که برای تنظیم دما از آن ها استفاده می شود . در آن جا لوازمی مانند دستگاه رطوبت ساز، امکانات سرمایشی  و گرمایشی  قرار می گیرد  و زمانی که شرایط مساعد در این اتاقک فراهم باشد، درب اتاقک را گشوده تا هوای تنظیم شده ی آن به محیط و سالن اصلی راه یابد. هدف اصلی این اتاقک ها برای تنظیم دما، وارد نشدن شک ناگهانی به قارچ ها  بر اثر تغییر ناگهانی دما در فضای اصلی و سالن پرورش است.

 ابعاد سالن پرورش قارچ

ابعاد سالن پرورش بستگی به میزان سرمایه ی افراد دارد و از حداقل حدود 6 متر مربع شروع می شود . اما برای داشتن درآمد مناسب باید از یک فضای چهل تا پنجاه متری استفاده کرد. بهتر است از پوشش دیواره های سالن سرامیکی باشد و در صورت نبودن این شرط دیواره های سرامیکی نیز می توان دیواره های سیمانی راهم جایگزین کرد. اگر امکان وجود دیواره های سیمانی نیز میسر نشد می توان از پلاستیک پلی اتیلن هم استفاده کرد. سالن حتما باید قابل شست وشو و بدون درز و سوراخ برای ورود حشرات باشد.

 ابعاد سالن پرورش
ابعاد سالن پرورش قارچ

قفسه بندی برای پرورش قارچ

فضایی که برای تولید قارچ در نظر گرفته شده باید قفسه بندی شود که برای این کار استفاده از لوله های آهنی ابکاری شده متداول است که بهتر از لوله های آهنی سیاه بوده و بهتر است لوله ها را با سیم های گالوانیزه بسته شوند. لوله های آهنی با توجه به ارزان تر بودن اما به دلیل این که در معرض رطوبت هستند و دچار زنگ زدگی می شوند مناسب نیستند. قفسه های چوبی نیز به دلیل جذب رطوبت  تولید باکتری می کند . تعداد طبقات  قفسه بستگی به ارتفاع فضا دارد که معمولا دو تا چهار  طبقه است و فاصله ی بین آن ها شسصت و پنج تا هفتاد سانتی متر است.

سیستم گرمایشی

بسیاری از افراد برای شروع از وسایل معمولی مثل بخاری یا اجاق گاز  تک شعله برای این کار استفاده  می‌کنند ، این کار هرچند کم هزینه است اما هوای محیط را خشک میکند و پرورش قارچ را دچار مشکل خواهد کرد. باید آن ها را  در سالن اصلی  قرار ندهید و در پیش سالن جای بدهید تا  هوای سالن پرورش را خشک نکند.

سیستم سرمایشی

برای این کار در منزل می توان از کولر آبی  همراه با  لوله های پلاستیکی استفاده کرد ، که به شکل کانال  در سالن اصلی کشیده شده است . با این کار سیستم هوایی کم هزینه ای را در اختیار دارید  و هنگامی که دمای آن بالا رفت با آب پاشی به دیواره های سالن  و کف آن محیط خنک می شود . در صورت نبودن کولر دستگاه رطوبت ساز کوچک  نیز قابل استفاده است .

  تهویه

در سالن پرورش باید حداقل  از یک طرف هوا  به داخل جریان داشته باشد اما در سالن های خانگی باید از دو طرف جریان هوا باشد. و حتما باید به نسبت اندازه ی فصا از دستگاه های  کوچک هواساز  استفاده کرد که لوله های آن از جنس پلی اتیلن یا پلاستیک معمولی باشد که به شکل دایره ای سوراخ شده باشند .برای تهویه از فن های کوچک هم می توان استفاده کرد.

تهویه پرورش قارچ خوراکی در منزل
به چه چیزهایی برای پرورش قارچ نیاز دارم؟

دماسنج

می‌توان از دماسنج معمولی یا دیجیتال استفاده کرد و در سالن پرورش حتما باید سه دماسنج باشد که درصورت ایجاد مشکل در یکی مابقی به درستی کار کنند .

از کجا شروع به پرورش قارچ کنم؟

اگر به سئوالات فوق درست پاسخ داده باشید، اکنون وقت شروع کار است. شما حتما قبلا مقداری قارچ برای مصارف خانگی در منزل پرورش داده اید و با کلیات کار آشنا هستید. بهتر است در ابتدا از یک مشاور زبده کمک بگیرید و گام به گام با او پیش بروید. به این ترتیب مطمئن می‌شوید که قدمها را درست و اصولی برداشته‌اید.


اگر میخواهید سالن پرورش قارچ خود را توسعه دهید و از روش سنتی به صنعتی تغییر رویه دهید، توصیه می‌کنیم حتما مقاله مزایا و معایب پرورش قارچ سنتی مطالعه کنید و سپس با توجه به تواناییها و وضعیت اقتصادی خود تصمیم‌ بگیرید.

آموزش تولید و پرورش قارچ را در دانشنامه هاگ دنبال کنید.

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا