اخبار عمومی و گزارش

از خوشه‌سازی کارگاه‌های قارچ تا ایجاد ۴۰۰ کارگاه

جوانی که توانست 400 کارگاه صنایع‌دستی ایجادکند

از خوشه‌سازی کارگاه‌های قارچ تا ایجاد ۴۰۰ کارگاه، بسیاری از کارشناسان معتقدند که فضای فعالیت و اشتغال‌زایی در حوزه کشاورزی برای روستاهای کشور با توجه به حاصل‌خیزی زمین‌های کشور و با توجه به تخصص اکثر روستاییان در زمینه کشاورزی بهترین فرصت برای اشتغال‌زایی جوانانی است که به بهانه نبود شغل روستا را ترک کرده و به شهر می‌آیند و در شغل های خدماتی مشغول فعالیت می شوند.

به گزارش خبرگزاری هاگ و به نقل از تسنیم؛ اکثر روستاییان فضای شهرنشینی را دوست ندارند اما تنها دلیل خود برای مهاجرت را نبود شغل و درآمد کافی می دانند. بهره مندی از فرصت کشاورزی می تواند زمینه برای ماندگاری در روستا و توسعه روستا باشد. علاوه بر این موضوع در صورت ابتکار عمل در کار کشاورزی می تواند برای کشور ارز آوری داشته باشد. یکی از زمینه های اقتصاد مقاومتی نیز توجه به تولید و حوزه کشاورزی است. از خوشه‌سازی کارگاه‌های قارچ تا ایجاد ۴۰۰ کارگاه.

اشتغال‌زایی در صنعت قارچ خوراکی

این روزها احسان مکرم ســی وپنج ساله یکی از جوانان روستایی است که در حوزه ی پرورش قارچ در استان خراسان رضوی به موفقیت هایی دست یافته است.

وی در حال حاضر رئیس اقتصادی بسیج سازندگی است. فعالیت های احســان مکرم در حوزه ی پرورش قــارچ و چگونگی ورودش به این عرصه ماجرای مفصلی برای خودش دارد اما قرار است درخصوص فعالیت های اقتصادی و طرح های متعددی که او با کمک همکارانش و سازمان های دیگری مثل آستان قدس رضوی و کمیته امداد امام خمینی (ره) انجام داده به سراغش برویم.

خوشه سازی چند کارگاه پرورش قارچ در دوسال گذشته، 400 کارگاه صنایع دستی و صنایع تبدیلی هم در یک سال گذشته گوشه ای از فعالیت های این کارآفرین  و همکارانش اســت. زمانی به سراغ احسان مکرم می رویم که درگیر انجام کارهای افتتاح 40 گلخانه آلوئه ورا اســت.

طرح جدیدی که سازمان بسیج سازندگی به همراه چند سازمان دیگر کلنگ آن را زدند و قرار است برای تعداد زیادی کارآفرینی داشته باشد. از خوشه‌سازی کارگاه‌های قارچ تا ایجاد ۴۰۰ کارگاه.

مشکلات تولیدکنندگان خرد در صنعت پرورش قارچ

مکرم  با اشاره به این نکته که هدف ما از اجرای این طرح ها افزایش مهارت بازاریابی در بین شبکه تولید کنندگان عرصه های فوق، تقویت و حمایت از تولید کنندگان، اشتغال پایدار و سود بالا، تشویق به تولید و حمایت بازار از محصول و هماهنگی با رقباست گفت:
مشکلاتی که تولیدکنندگان خرد در عرصه ی پرورش قارچ داشتند مثل خرید مواد اولیه  یا فروش محصولاتشان از یک طرف و همچنین آشنایی خودم با مشکلات آن ها هم به این خاطر که شخصاً با دوکارگاه کوچک کارم را آغاز کرده بودم, باعث شــد تقریباً دوسال پیش در انجمن قارچ استان جلسه ای را باحضور تولیدکنندگان بزرگ قارچ داشته باشیم.

این کارآفرین می گوید: در این جلســه تولیدکنندگان بزرگ می گفتند تولیدکنندگان کوچک بــازار را خراب کرده اند و محصولات خود را به قیمت پایین در بازار به فروش می رسانند از آن طرف دغدغه های تولیدکنندگان خرد هم وجود داشت. به همین خاطر در جریان طرحی که داشتیم به تولیدکنندگان بزرگ قارچ پیشنهاد دادیم تا تولیدکنندگان خرد را زیرپوشش خود قرار دهند و با نظارت روی کار آنها در تنظیم بازار نیز کنترل داشته باشند. از خوشه‌سازی کارگاه‌های قارچ تا ایجاد ۴۰۰ کارگاه.

پرورش قارچ خوراکی در منطقه فریمان

وی ادامه داد: بــه طور مثال در منطقه فریمان به یکی از تولید کنندگان بزرگ 20 تولید کننده خرد را معرفــی کردیم. بحث آمــوزش گروهی تولیدکننــدگان خرد، عملیاتی کردن آموزشها و همچنین فروش محصــولات را در اختیار این تولید کننده قرار دادیــم تا در تنظیم بازار نظارت داشته باشــد. حتی در بخشــی از این طرح این تولیدکننده هماهمنگی های انجام شد تا حتی قارچ های درجه یک تولید کنندگان بزرگ را نیز با برند خود روانه ی بازار کند. از خوشه‌سازی کارگاه‌های قارچ تا ایجاد ۴۰۰ کارگاه.

پایداری پرورش قارچ باوجود شرایط سخت در فریمان

احسان مکرم  افزود: در این طرح  به عنوان یکی از تولیدکنندگان 20 تولیدکننده ی خرد را زیرنظر گرفتم. خوشــبختانه این طرح با استقبال خیلی خوبی روبه رو شد. هرچند امسال با بروز برخی از مشکلات مثل ورود قارچ از استان تهران برخی از این تولیدکنندگان ورشکسته شدند و کار را کنار گذاشتند اما با این حال هنوز هفت نفراز تولیدکنندگان در شهر فریمان و هشت تولید کننده در نیشابور و سبزوار با بنده همکاری شان را ادامه می دهند وطبق آخرین آماری که در دست داریم از این 9 کارگاه سالانه حدود 300 تن قارچ تولید و روانه ی بازار می شود. از خوشه‌سازی کارگاه‌های قارچ تا ایجاد ۴۰۰ کارگاه.

صنایع دستی و اقتصاد مقاومتی

اما حــوزه ی فعالیت های مکرم و دوســتانش به پرورش قارچ خلاصه نمی شود و آنها امسال با ورود به عرصه ی صنایع دســتی و صنایع تبدیلی در حوزه ی اقتصاد مقاوتی فعالیت بیشتری را شروع کردند. صنایع دستی کشور مشکل بازار فروش دارد و بسیاری از هنرمندان برای فروش کارهای هنری خود همیشه با مشکلات روبه رو بودند.

این مسئله برای من و دوستانم تبدیل به دغدغه شده بود به همین خاطر چندی پیش بسیج سازندگی استان خراسان رضوی با همکاری و همراهی آستان قدس رضوی وکمیته امداد امام خمینی بودجه ای فراهم کردیم و سازه های مربوط به برگزاری نمایشگاه را خریــداری کردیم.

تا به امروز در کل اســتان 52 نمایشگاه صنایع دستی با حضور هنرمندانی که درعرصه های مختلف از تولید مصنوعات چرمی گرفته تا گلیم و معرق وحتی هنرمندی که روی صورت کودکان نقاشی می کشد. تا به امروز بیش از 2000 نفر از هنرمندان در این نمایشگاه ها حضور داشــتند و محصولات خود را برای فروش عرضه کردند. خوشحالی ما از این است که در میان این هنرمندان افراد کارآفرینی حضور دارند که برای بیست نفر فرصت شغلی به وجود آورده اند. از خوشه‌سازی کارگاه‌های قارچ تا ایجاد ۴۰۰ کارگاه.

استفاده بهینه از امکانات استان خراسان رضوی

مکرم گفت: با توجه به اینکه دراستان پهناور خراسان رضوی باغات میوه و زمین های کشاورزی زیادی وجود دارد با کمک دوســتان در جریان طرحی جدید روستا به روستا را شناسایی کردیم تا در حوزه ی صنایع تبدیلی ورود پیدا کنیم.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که درحوزه ی صنایع تبدیلی از قبیل شغل های مانند سبزی خوردکنی، تولید چیپس میوه و غیره اخذ مجوز بهداشت بود. برای اینکه این مشکل را برطرف کنیم در طی جلســه ای با مسئولان سازمان غذا و دارو ترتیبی را فراهم کردیم تا بسیاری از افراد که در این حوزه مشغول به کار هستند با تسهیلاتی که از طریق بسیج ســازندگی دریافت می کنند وهمچنین هماهنگی سازمان غذا ودارو کار خود را گسترده تر از قبل ادامه دهند.

خوشبختانه این طرح تا به امروز نتیجه ی خوبی به همراه داشته است و به طور مثال شهر درگز در سرکه سیب و شهر گناباد در حوزه ی گیاهان دارویی حرف اول را درکارهای تولیدی استان زدند. حتی از افرادی که در حوزه ی صنایع تبدیلی کار خود را آغاز کردند دعوت کردیم تا در نمایشگاه های ما نیز حضور داشته باشند و تا به امروز طبق آماری که به دست آورده ایم حدود 140 واحد صنایع تبدیلی در حوزه ی محصولاتی همچون ترشــیجات، حتی تبدیل شیر به دنت چیپس میوه و غیره کار خود را ادامه می دهند.

تلاش مستمر بسیج سازندگی

کار به همین جا ختم نمی شــود و بســیجیان ســازندگی کمر همت را بســته اند تــا قدم های مؤثرتری در حوزه ی کســب و کار اســتان خود بردارند. احســان مکرم بیان کرد:ما دو کار بزرگ دیگر نیز انجام دادیم. وقتی درجریان قرار گرفتیم که دوستانمان در شهر اراک دستگاه فریز درایزر یا همان خشــک کن انجمادی را اختراع کرده و ســاخته‌اند به آنها پیشنهاد همکاری دادیم تا از آن دستگاه در خشک کردن زعفران اســتفاده کنیم.

با هماهنگی هایی که انجام دادیم 50 عدد از این دستگاه ها البته با سایز کوچک را درخواست دادیم تا هم به دوستان تولیدکننده این دستگاه کمک کرده باشیم و هم به تولیدکنندگان زعفران ناب خراسان.

 

کارآفرینی استاد بازنشسته با قارچ

همراه ما باشید با گزارشی از تولید و کارآفرینی با قارچ توسط استاد بازنشسته در نیشابور

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا