دانش افزایی در حوزه قارچ

پرورش قارچ شیتاکه در ایران

آفت بزرگ صنعت قارچ کشور، ورود به عرصه تولید بدون برنامه ریزی و روند بازاریابی است. این سبب شده علی رغم تولید بسیار در زمینه تولید انواع قارچهای خوراکی، اکثر مزارع به سوددهی مناسب نرسند و درآمدزایی مناسب نداشته باشند. افزایش پرورش قارچ شیتاکه در ایران نیز از این جمله است.

معرفی قارچ شیتاکه

در دو سال گذشته، در ایران به ویژه در استان خراسان رضوی، رشد چشمگیر تولید قارچ شیتاکه را شاهد بودیم. این قارچ به نامهای قارچ جنگل سیاه، قارچ درخت بلوط و یا قارچ سیاه چینی نیز معروف است و از جمله قارچ‌های محبوب و اگزوتیک جهان محسوب می‌شود که خاستگاه آن آسیای شرقی است.

شیتاکه دارای ساقه و کلاهک قهوه‌ای رنگ و لکه‌های سفید بر روی سطح کلاهک است که در واقع محل باز شدن کلاهک و جداشدن آن از پایه می‌باشد. قارچ شیتاکه دارای عطر بسیار مطبوع و طعمی شبیه به گوشت است و جزو لذیذترین قارچهای خوراکی شناخته شده جهان محسوب می‌شود که به صورت تازه و خشک در بازار عرضه شده و طرفداران بسیاری به ویژه در بین گیاهخواران و وجترینها دارد.
در مقاله قارچ شیتاکه می‌توانید این قارچ را بهتر بشناسید.

پرورش قارچ شیتاکه در ایران

با گسترش مصرف قارچ شیتاکه در جهان، این قارچ توانست پای خود را به ایران هم باز کند و تولیدکنندگاهی را به فکر سرمایه گذاری بر روی این قارچ بیاندازد. در این بسیاری از استانها مانند خراسان رضوی، با پیشتازی در زمینه تولید و پرورش قارچ خوراکی، به این عرصه هم ورود کردند و در مدت کمی، توانستند در زمینه تولید قارچ شیتاکه گوی سبقت را از بقیه بربایند.

سختی‌های تولید قارچ شیتاکه

تولید شیتاکه در ایران دشواریهای خاص خود را دارد و برای ورود به عرصه تولید این قارچ باید به تفاوتهای مهم پرورش شیتاکه توجه داشت:

طول دوره تولید

تفاوت مهم قارچ شیتاکه و دکمه‌ای دوره زمانی طولانی تر این قارچ است. دوره پرورش قارچ شیتاکه ۱۰۰ روزه یا بیشتر است، در حالیکه قارچ دکمه‌ای را در طول مدت کمتر از دو ماه به راحتی میتوان به دست آورد.

حساسیت بالا به تغییرات محیط

قارچ شیتاکه، حساسیت بالایی به هرگونه تغییر شرایط محیطی دارد. در نتیجه کوچکترین تغییرات اعم از قطعی برق و آب، یا هر تنش و تغییر دیگری پرورش دهندگان را متضرر کرده و خسارات زیادی به بار می‌آورد.

نیاز به بستر خاص

قارچ شیتاکه، صرفا بر روی تکه‌های چوب جنگلی بلوط رشد می‌کند و به همین دلیل تولید آن نیاز به بستر مناسبی برای کشت با مواد اولیه ویژه دارد. پرورش قارچ شیتاکه  و تهیه بستر  مناسب این قارچ یکی از مواردی است که نسبت به تولید قارچ دکمه‌ای کار را در ایران دشوارتر می‌کند.

نیاز به دمای ویژه

شیتاکه قارچ سرمادوستی نیست و به دمای هفت تا ۲۱ درجه و نور کنترل شده کافی نیاز دارد. وجود محیط استاندارد و وضعیت ثابت در کنار بستر کشت کافی و مناسب از شرایط ضروری مورد نیاز برای پرورش شیتاکه است.

مصرف قارچ شیتاکه
معرفی قارچ شیتاکه و پرورش آن در ایران

سختی بازاریابی شیتاکه در ایران

به دلیل عدم آشنایی مردم با ویژگی‌ها و خواص شیتاکه به عنوان یکی از انواع مفید و خوش طعم قارچها، قارچ شیتاکه هنوز جایی در سبد خرید مردم ندارد. متاسفانه نه فروشندگان و نه تولیدکنندگان و نه انجمنهای صنفی، مسئولیت تبلیغ و آگاهی بخشی به جامعه را به عهده نمی‌گیرند. به همین دلیل روند فروش آن به کندی انجام میشود.

ضررهای تولید قارچ شیتاکه در ایران

البته پرورش این قارچ در ایران، مخالفانی را هم داشته است. محمد فارسی، پژوهشگر و استاد دانشگاه مشهد که سابقه 20 ساله در تحقیق روی انواع قارچ را دارد و مسئول تهیه بذر قارچ شیتاکه نیز شده است، تأکید دارد که تولید شیتاکه مناسب ایران نیست،  زیرا محیط کشت پرورش قارچ شیتاکه نیاز به یکی از انواع مختلف چوب‌های سخت مرده مثل بلوط، آلش، شاه‌بلوط یا درخت شی که خاستگاه آن در ژاپن و چین است ولی این درختان به ویژه بلوط در ایران از گونه‌های با ارزش و در حال انقراض است و استفاده از چوب یا خاک اره این درخت در تهیه محیط کشت قارچ شیتاکه، نه‌تنها این گونه را با تهدید بیشتر روبه‌رو می‌کند، بلکه اقتصادی هم نیست. وی واردات محیط کشت یا چوب برای پرورش این قارچ را نیز مقرون به صرفه ندانسته و از وزارت جهاد کشاورزی مشهد درخواست کرد که به‌دلیل مقرون به صرفه نبودن و هزینه بالای بستر تولید و همچنین مخاطرات زیست‌محیطی، بهتر است کشت این قارچ را از طرح تنوع بخشی تولید قارچ کشور حذف و ارقام دیگر مانند قارچ صدفی را جایگزین کند.

با دانشنامه هاگ و بخش دانش افزایی در حوزه قارچ همراه باشید.

 

 

4/5 - (1 امتیاز)

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام‌ خبری که از طرف دکتر فارسی نوشته شده رو از خودشون استعلام کردم چون تاکنون چیزی در این خصوص به نا نگفته بودن.ایشون فرمودن من لااقل ۵ سال با کسی مصاحبه نکرده ام. یا تاریخ خبر خیلی قدیمیه که طبعا شرایط متفاوت شده یا اسم ایشون اشتباها آورده شده

  2. سلام و وقت به خیر.
    خیلی ممنون از همراهی و پیگیری شما
    این خبر به نقل از ایرنا گفته شده، مشتکر میشیم اگر لطف کنید و نظر جدید ایشون رو هم به ما بفرمایید، و دلیل این که معتقد هستند شرایط کشت شیتاکه در ایران عوض شده رو هم بفرمایید تا همین جا در تکمیل مطلب درج کنیم
    با تشکر
    http://www.iana.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-64/41114-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%DA%A9%D8%B4%D8%AA-%D9%82%D8%A7%D8%B1%DA%86-%D8%B4%DB%8C%D8%AA%D8%A7%DA%A9%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%A8%D9%84%D9%88%D8%B7-%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%B1%D9%82%D9%85-%D9%85%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%AF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا