مزرعه

تولید قارچ صدفی با تفاله قهوه

ماهیانه بیش از دو هزار کیلوگرم قارچ کشت و برداشت می‌شود

یک شرکت بلژیکی روی تفاله‌های قهوه قارچ صدفی پرورش می‌دهد. این رویکرد از آنجا مورد توجه قرار گرفت که دورریز تفاله سالانه قهوه فقط در بروکسل  15 هزار تن برآورد شد. تفاله قهوه، پسماند قهوه پس از دم کردن آن در آخرین مرحله آماده‌سازی قهوه است. تولید قارچ صدفی با تفاله قهوه یک ایده جدید در پرورش قارچ است.

شرکت “PermaFungi” به بازیافت قهوه پرداخت و امروزه میتواند بیش از ۲۰ تن از ۱۸ میلیون تن تفاله قهوه تولید شده در سال را بازیافت کند. او هم اکنون از این تفاله برای پرورش قارچ استفاده می‌کند و ماهیانه بیش از دو هزار کیلوگرم قارچ توسط این شرکت کشت و برداشت می‌شود.

به گزارش هاگ به نقل از رویترز، این شرکت غیر از تولید قارچ صدفی با تفاله قهوه، با پس‌ماندهای تولید قارچ قطعات و کاشی‌های عایق می سازد.

تیم PermaFungi با دوچرخه به کافی‌شاپ‌های محلی در بروکسل می‌روند و در حدود ۱۰۰ کیلوگرم تفاله قهوه را از آنها جمع‌آوری می‌کنند. سپس تفاله‌ها را به مرکز رشد بازگردانده و در آنجا آنها را در کیسه‌هایی با کاه بسته‌بندی می‌کنند تا یک خاک مغذی برای هاگ‌های قارچ ایجاد شود.

“جولیان جکت”(Julian Jacquet) یکی از بنیانگذاران این شرکت گفت: قارچ می‌تواند تفاله‌های قهوه را تجزیه کند و از نیتروژن، هیدروژن، اکسیژن و کربن آن استفاده کند و از این روش برای بدست آوردن آنچه نیاز دارد استفاده می‌کند.

پس از حدود دو هفته در یک اتاق تاریک و مرطوب، کیسه‌ها به فضای روشن‌تری آورده می‌شوند، جایی که قارچ‌ها شروع به جوانه زدن می‌کنند. پس از برداشت، افراد قارچ‌ها را به فروشگاه‌ها و رستوران‌های ارگانیک تحویل می‌دهند. این یک فرآیند چرخه‌ای است که در آن محصولات جانبی به جای هدر رفتن مجددا استفاده می‌شوند.

هر سال، مصرف کنندگان قهوه در سراسر جهان حدود شش میلیون تن تفاله استفاده شده تولید می‌کنند. در سال ۲۰۱۸، این شرکت ۳۹ تن از آن را بازیافت کرد.

این حرکت در پاریس، هم توسط سرآشپز ستاره‌دار “سیمون زانونی”(Simone Zanoni) دیده می‌شود؛ با این تفاوت که از تفاله‌های قهوه برای استفاده در غذاهایی مانند تورتلی قارچ استفاده می‌کند.

بسیاری از صنایع قرن‌هاست که از ساختار “بخر، بپز، دور بریز” پیروی می‌کنند و به جمع آوری میلیون‌ها تن زباله که هر ساله به محل‌های دفن زباله ختم می‌شود، کمک می‌کنند. هدف این سیستم پرورش قارچ صدفی، دور شدن از این فرآیند خطی و حرکت به سمت مدل چرخه‌ای است.

برای آشنایی بیشتر با مزرعه پرورش قارچ  روی آن کلیک کنید.

 

5/5 - (3 امتیاز)

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا