اخبار اقتصادی صنعت قارچ

پشت سکه پرورش قارچ دکمه ای خوراکی

توصیه می‌کنم قارچ تولید نکنید

پشت سکه پرورش قارچ، به گزارش خبر گزاری هاگ، به نقل از میثم نجفی (تولید کننده قارچ) در مصاحبه با سلام نو، با اشاره به شگردهای تولید کنندگان بزرگ برای از پا انداختن بنگاه‌های کوچک: در ابتدای کار اوضاع بر وفق مراد بود و شرکت ها کمپوست مرغوب به دست تولید کنندگان می‌رساندند. اما با هدف خارج کردن تولیدکننده‌های خرده پا از میدان، مواد اولیه روز به روز گران‌تر می‌شود. باید در آینده منتظرِ گرانی و قیمت های بالاترِ قارچ باشیم.

اگر در اینترنت کلمه‌ی پرورش قارچ را جست و جو کنید، ده ها سایت هستند که می‌خواهند در عرض چند دقیقه به شما مراحل پرورش قارچ را آموزش دهند. اما آیا با خواندن چند مطلب راجع به نکته های طلایی و درآمد بالای این صنعت کافی است؟ چند سالِ اخیر آوازه‌ی درآمدِ بالای پرورش قارچ در کشور پیچیده شده بود و مردم تحریک می‌شدند تا هرچه سریع‌تر بدونِ یادگیری پا در این عرصه بگذارند اما اکنون تب پرورش قارچ، مثل سال های گذشته داغ نیست. کم نیستند علاقه مندانی که در زیرزمین یا انباری خود تصمیم به پرورش قارچ می گیرند تا درآمدی کسب کنند. یکی از نکته های حیاتیِ کارآفرینی، آگاهی داشتن قبل از شروعِ کار است.

پشت سکه پرورش قارچ، میثم نجفی، ۳۱ ساله و یکی از تولید کنندگان قارچ در گفت و گو با سلام نو از معایب و مزایای این شغل می‌گوید تا با اطلاعاتِ بیشتری واردِ مسائل سرمایه‌گذاری و کارآفرینی شویم و به جست و جو در اینترنت بسنده نکنیم.

نجفی درباری چالش های موجود در این شغل بیان کرد: بعد از کرونا، اقتصاد بدی در کشور حاکم است که سود ودرآمد ها را کم کرده است و برخلاف این‌که همه می‌گویند درآمد پرورش قارچ خوب است، توصیه‌ی من این است که سمتِ این شغل نروید.

وی با اشاره به شگردهای تولید کنندگان بزرگ برای از پا انداختن بنگاه‌های کوچک، ادامه داد: در ابتدای کار اوضاع بر وفق مراد بود و شرکت ها کمپوست مرغوب به دست تولید کنندگان می‌رساندند. اما با هدف خارج کردن تولیدکننده‌های خرده پا از میدان، مواد اولیه روز به روز گران‌تر می‌شود. باید در آینده منتظرِ گرانی و قیمت های بالاترِ قارچ باشیم.

نجفی درباره‌ی دلیلِ شروعِ پرورش قارچ گفت: با وجود شرایطِ محیطی و مشکلات اقتصادی در سال ۹۳ با سرمایه‌ی ۱یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تصمیم به شروع این کار گرفتم و در سوپرمارکت ها، میوه فروشی ها و فست فودی های منطقه‌ی آباده، یزد و شیراز محصولاتم را به فروش رساندم.

این تولیدکننده قارچ اظهار داشت: یک زمانی فروشِ بار سخت بود، چرا که کسی با قارچ و حتی روش استفاده‌ از آن آشنایی نداشت، در حالِ حاضر اما قارچ جزو زنجیره‌ی غذایی محسوب می‌شود ولی شرایطِ اقتصادی کشور اجازه‌ی خرید این محصول را را به مردم نمی‌دهد و فروش ما کم شده است.

نجفی در پاسخ به این پرسش که آیا از شرایطِ موجودِ کار راضی است یا خیر، گفت: خیر زیرا مواد اولیه نسبت به قیمت فروش ۵ برابر شده است، ما  یک رقم از نهاده‌های مورد نیاز خود را قبل از عید از کارخانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید می‌کردیم ولی الان ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای آن هزینه می‌کنیم. پشت سکه پرورش قارچ.

میثم نجفی با اشاره به اوضاعِ اقتصادی کشور گفت: خواسته‌ی ما گرانی نیست! اما زمانی که کشاورز گندم را و کارخانه کمپوست را گران عرضه می‌کنند، ما هم مجبوریم قارچ را گران عرضه کنیم. این چرخه تا جایی ادامه می‌یابد تا یکی از این تولیدکنندگان از میدان خارج شوند.

این تولیدکننده قارچ ادامه داد: پرورش قارچ هم از جهت تولید و هم از جهت فروش بسیار شغل حساسی است. بارِ قارچ مانند خشکبار نیست که ماندگاری طولانی داشته باشد و بازه‌ی عمر کوتاهی دارد.

وی افزود: خود ما  با تعطیلی بازار جهت شیوع ویروس کرونا، ۴ تن و نیم از تولید را از دست دادیم.  قارچ محصولی است که اگر در ۲ یا ۳ روز به‌دست مصرف کننده نرسد، کیفیتش از بین می‌رود و وارد بازار نمی‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که با وجود این مشکلات چرا به فکرِ تغییر شغل نیفتاده است گفت: به هر حال هرکس به یک شغلی علاقه‌مند است. یکی مهندس، دیگری دکتر و شخصِ دیگری هم به کارِ آزاد علاقه دارد، من هم به این شغل!

کارآفرینی با قارچ در آباده

هادی رستگار یکی از جوانان شهرستان آباده است که با راه اندازی یک واحد پرورش قارچ به کسب درآمد پرداخته است.

 

پرورش قارچ دکمه‌ای یک تجارت پرسود با بازگشت سریع سرمایه هست. محصولی که وزنش در هر بیست‌ و چهار ساعت دو برابر می‌شود چرا سود ده نباشد؟! اما این محصول حساس، واکنش‌های شدید به کوچک‌ترین تغییرات محیطی نشان می‌دهد که نیاز به تخصص و تجربه برای عمل‌آوری نیز دارد.(۹ اردیبهشت ۱۳۹۹)

اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا