اخبار عمومی و گزارش

پنجمین کنگره قارچ شناسی ایران

این کنگره توسط انجمن قارچ شناسی ایران برگزار می شود

پنجمین کنگره قارچ‌ شناسی ایران، با حضور جمعی از استادان، پژوهشگران، دانشجویان، فعالان اقتصادی، کارگزاران نهادهای مختلف و عموم دست‌ اندرکاران دانش قارچ‌شناسی و علوم وابسته آن در دانشگاه تبریز برگزار شد. این کنگره توسط انجمن قارچ شناسی ایران و با حمایت انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور و واحد کشت و صنعت قارچ جلگه دز، در روزهای 4 الی 6 شهریورماه در محل دانشگاه تبریز برگزار شد.

دکتر صفر نصراله زاده رئیس دانشگاه تبریز در آیین آغاز به کار این کنگره با اشاره به اهمیت و نقش قارچ ها در زندگی انسان گفت: امروزه نقش و کاربرد قارچ ها را با توجه به تحول، تغییرات و تکاملی که در حیات انسانها، گیاهان و جانوران ایجاده شده می توان به عینه مشاهده کرد و از این رو اهمیت و نقش آن بر کسی پوشیده نیست.

دکتر نصراله زاده، با تاکید بر اینکه امروزه قارچ‌ها نقش مهم و تاثیرگذاری در اکوسیستم دارند، خاطر نشان کرد: قارچ ها اهمیت، تاثیر و کاربرد زیادی بر روی زندگی انسانها دارد، ولی با این وجود برخی قارچ ها نیز به عنوان قارچ های سمی و مضر وجود دارد که موجب خسارت زیاد به تولید محصولات کشاورزی می شود که به صورت اصولی  و علمی و به کمک محققان می توان این مسئله را کنترل کرد.

پنجمین کنگره قارچ شناسی ایران
پنجمین کنگره قارچ شناسی ایران

وی در ادامه با بیان اینکه امروزه به خاطر آفت و برخی بیماری ها تولید محصولات کشاورزی به خطر افتاده است، یادآور شد: قارچ ها نقش مهم و عمده ای در امنیت غذایی و سلامت انسانها دارد که با روش اصولی و علمی می توان آنها را کنترل و در خدمت زندگی انسانها قرار داد.

رئیس دانشگاه تبریز اظهار داشت: زنگ زرد گندم که یک نوع آفت و بیماری گندم است، سالانه  ۵ میلیارد دلار خسارت به تولید گندم می زد که این امر موجب به خطر افتادن تامین امنیت غذایی بشر شده است.

 

لزوم توجه به حکمرانی تولید علم و فناوری و حکمرانی علمی

در بخش دیگری از این کنگره، دکتر روح‌الله متفکر آزاد، عضو هیأت‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز، آذر شهر و اسکو در مجلس گفت: دانشگاه تبریز در رتبه بندی های اخیر جهانی در تولید علم و فناوری جزو ۵ دانشگاه برتر ایران است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بعد از انقلاب، تولید علم و فناوری و رشد علمی در همه شاخص ها توسعه و رشد یافته است، اظهار داشت: در تولید علم و فناوری و توسعه و رشد علم در کشورمان، باید به دو مقوله حکمرانی تولید علم و فناوری و حکمرانی علمی با توجه به نیاز کشورمان در بخش های مختلف توجه ویژه ای صورت گیرد.

نماینده مردم تبریز، آذر شهر و اسکو در مجلس در بخش دیگر سخنان خود حکمرانی علمی و دانش را برای اداره کشور ضروری دانست و افزود: سر ریز تولید علم و فناوری در کشور باید با توجه به نیازهای کشورمان در حوزه های مختلف و برای رشد و شکوفایی کشورمان بکار گرفته شود.

پنجمین کنگره قارچ شناسی ایران در دانشگاه تبریز
حضور متخصصان و کارشناسان قارچ شناسی

دکتر متفکر آزاد، در ادامه با بیان اینکه بعد از انقلاب علیرغم  تحریم ها، مشکلات اقتصادی، مالی و نداشتن تکنولوژی پیشرفته، رشد علمی ایران در دنیا و منطقه چشمگیر بوده است، تصریح کرد: در سال های اخیر به خاطر حمایت های کمتری که از دانشگاه ها و دیگر مراکز تولید علمی صورت گرفته، رشد تولید علم در مقایسه با کشورهای منطقه و همجوار به خطر افتاده است و این زنگ خطری برای مهاجرت نخبگان و اساتید است.

وی افزود: در سال های اخیر در مجلس، مصوبه های خوبی برای جهش تولید علم و حمایت از شرکت های دانش بنیان و دیگر مراکز رشد تولید علم صورت گرفته و در برنامه هفتم با قانونی کردن تاسیس اندیشکده های مختلف می خواهیم حکمرانی علمی در کشور را تقویت و نهادینه کنیم.

عضو هیأت‌ رئیسه مجلس شورای در پایان، ضمن قدردانی از میزبانی دانشگاه تبریز از این کنگره گفت: دانش قارچ شناسی، حوزه گسترده و تنوع بی نظیری در دنیا دارد و قدمت آن ۷ هزار ساله است؛ بر همین اساس، نقش و اهمیت زیادی هم در صنایع، تولید محصولات کشاورزی، دارویی، صنایع غذایی، رشد گیاهان و جانوران و … دارد، از این رو و با توجه به توانمندی ها و ظرفیت هایی که دانشگاه تبریز در حوزه کشاورزی، ژنتیک، علوم طبیعی و سایر رشته ها دارد، می تواند به عنوان قطب قارچ شناسی انتخاب شود.

پنجمین کنگره قارچ شناسی ایران در دانشگاه تبریز
دکتر آصف در پنجمین کنگره قارچ شناسی ایران

قارچ شناسی به عنوان یک دانش بین رشته ای از جایگاه بسیار خوبی در ایران برخوردار است

دکتر محمد جوان نیکخواه، رئیس پنجمین کنگره قارچ‌شناسی ایران هم در این آیین با بیان اینکه پس از تاسیس انجمن قارچ شناسی ایران در شهریور ۱۳۸۹ توسعه و ارتقای دانش قارچ شناسی در ایران به عنوان یکی از چشم انداز های مهم این انجمن تعیین شد، گفت: در این راه یکی از اهدافی که با جدیت دنبال شد، برگزاری منظم کنگره قارچ شناسی به صورت دوره ای و هر دو سال یکبار در دانشگاه ها بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه نخستین کنگره قارچ‌شناسی در سال ۱۳۹۲ در دانشگاه گیلان، دومین کنگره در سال ۱۳۹۴ در دانشگاه تهران، سومین کنگره در سال ۱۳۹۶ در دانشگاه کردستان و چهارمین کنگره در سال ۱۳۹۸ در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزارشده است، تصریح کرد: این چهار کنگره با موفقعیت و با خاطره خوبی از شرکت کنندگان برگزار شده است.

رئیس پنجمین کنگره قارچ‌ شناسی ایران با اشاره به ویژگی های پنجمین کنگره قارچ‌شناسی در مقایسه با سایر کنگره های برگزار شده، خاطر نشان کرد: یکی از برجستگی های کنگره حاظر اعلام آمادگی تعدادی از قارچ شناسان برتر دنیا برای شرکت مجازی و ارایه سخنرانی در زمینه های مختلف بوده که با این مشارکت و ارایه سخنرانی توسط نه تن از قارچ شناسان بین المللی عملا این کنگره به صورت بین المللی برگزار می شود.

پنجمین کنگره قارچ شناسی ایران در دانشگاه تبریز

دکتر جوان نیکخواه، در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه اکنون قارچ شناسی به عنوان یک دانش بین رشته ای از جایگاه بسیار خوبی در ایران برخوردار است، اظهار داشت: این دانش گرچه فقط شش دهه در ایران قدمت دارد ولی اکنون این دانش در دانشگاه های مختلف ایران و در رشته هایی چون گیاهپزشکی، دامپزشکی، پزشکی، علوم و برخی رشته های دیگر توسعه یافته و البته تنگناهایی نظیر کمبود امکانات، فرسوده شدن دستگاه ها و ابزار های موجود و کمبود شدید بودجه های پژوهشی مسلما سرعت پیشرفت را کم خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به شعار این کنگره که ماهیت آن شناخت قارچ ها و بکارگیری آنها در زمینه های مختلف و به ویژه تامین مواد غذایی برای جمعیت انسانی در حال رشد است، تصریح کرد: حرکت به سمت کاربردی کردن هر چه بیشتر علم قارچ شناسی در ایران، توجه به آموزش قارچ شناسی در کشور و توسعه ارتقای آن، توجه متخصصین و مسئولان به تغییر اقلیم که تحولی در قارچ ها ایجاد کرده و توجه به تنوع زیستی قارچ ها در کشور موضوع های مهم و با اهمیتی است که باید در کنار گیاهان و جانوران مورد توجه قرار گیرد.

پنجمین کنگره قارچ شناسی ایران در دانشگاه تبریز

آب، هوا، غذا و امنیت اولویت های  مهم و اساسی حیات انسانها

دکتر جلیل شفق کلوانق، رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز نیز در این مراسم ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان و قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این کنگره گفت: امروز چهار اولویت مهم و اساسی برای حیات انسانها مطرح است که آب، هوا، غذا و امنیت از جمله آنها است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه خداوند متعال همه نعمت ها و مخلوقات را درست خلق و آفریده و در تمام هستی هیچ ذره ای بیهوده خلق نشده است، تصریح کرد: ما انسانها باید به قوانین الهی احترام بگذاریم و از قارچ ها به نحو شایسته، اصولی و علمی در خدمت کشاورزی و تامین مواد غذایی و امنیت غذایی بهره مند شویم.

پنجمین کنگره قارچ شناسی ایران در دانشگاه تبریز

حضور سخنرانانی از کشورهای آمریکا، کانادا، هلند، آلمان، سوئد، ایتالیا، مصر و فیلیپین در کنگره قارچ شناسی

دکتر مهدی ارزنلو، دبیر علمی پنجمین کنگره قارچ‌شناسی ایران با اشاره به روند برگزاری، پذیرش مقالات و برنامه های جنبی این کنگره گفت: بعد از برگزاری چهارمین کنگره در سال ۱۳۹۸ در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اعلام فراخوان میزبانی پنجمین کنگره قارچ شناسی توسط انجمن قارچ شناسی ایران، دانشگاه تبریز میزبانی آن را برعهده گرفت و قرار بود پنجمین کنگره قارچ شناسی ایران در سال ۱۴۰۰ به میزبانی این دانشگاه برگزار شود که به خاطر شیوع همه گیری کرونا امروز این کنگره برگزار می شود.

وی در ادامه افزود: تعداد کل ۱۷۸ خلاصه مقاله دریافت شده که از این تعداد ۱۶۳ مقاله پذیرفته شده که در طول کنگره ۳۸ مقاله در قالب سخنرانی و ۱۲۵ مقاله نیز در قالب پوستر ارایه خواهد شد.

وی تعداد سخنرانان کلیدی و مدعو این کنگره را ۱۲ (۱۰ سخنران خارجی و ۲ سخنران داخلی) از کشورهای آمریکا، کانادا، هلند، آلمان، سوئد، ایتالیا، مصر و فیلیپین بیان کرد و یادآور شد: در طول برگزاری این کنگره سه  کارگاه ( کارگاه آموزشی آنالیز فیلوژنتیک با ارایه دکتر ابوالفضل نرمانی و دکتر حمیده دارسرایی، کارگاه آموزشی متابولیتهای ثانویه قارچی با ارایه دکتر ابوالفضل نرمانی و کارگاه آموزشی آشنایی با اصول تولید قارچ های دارویی توسط دکتر محمدرضا آصف)برگزار خواهد شد.

دکتر ارزنلو در ادامه با اشاره به برنامه های جانبی این کنگره گفت: تجلیل از پیشکسوتان علم قارچ‌شناسی استان، برپایی نمایشگاه های قارچ های ایران (باشگاه ایرانگردی) و نمایشگاه عکس از لنز دوربین و انتخاب بهترین پوستر و  بهترین سخنرانی از جمله این برنامه ها است.

به گفته وی پنجمین کنگره قارچ‌شناسی ایران با شعار”قارچ‌ها برای زندگی بهتر و آینده امن” در محورهای رده‌بندی و فیلوژنی، فرگشت، ژنتیک، اکولوژی، فیزیولوژی، زیست‌شناسی، قارچ‌های بیمارگر (گیاه، حشرات، دام) اندوفیت، میکوریز، گلسنگ، تجزیه‌کننده، آبزی، خاکزی، جنگل، قارچ‌های خوراکی، دارویی، صنعتی، کنترل بیولوژیک و بیوتکنولوژی، متابولیت های ثانویه، میکوتوکسین ها، زیست پالایی برگزار شد.

شرکت کنندگان در پنجمین کنگره قارچ شناسی ایران در دانشگاه تبریز
شرکت کنندگان در پنجمین کنگره قارچ شناسی ایران در دانشگاه تبریز

 


ثبت نام در کنگره (اردیبهشت 1402)

پنجمین کنگره قارچ شناسی ایران با عنوان «قارچ ها برای زندگی بهتر و سیاره امن» در تاریخ 4 تا 6 شهریور 1402 با همکاری انجمن قارچ شناسی ایران و دانشگاه تبریز در این دانشگاه برگزار می‌گردد. در حال حاضر امکان ثبت نام و ارسال مقاله برای تمام علاقه‌مندان در حوزه محورهای کنگره وجود دارد.

محورهای پنجمین کنگره قارچ شناسی

  • ارائه دستاورد پژوهش‌های بنیادی و کاربردی مربوط به قارچ ها و موجودات قارچ‌مانند
  • رده‌بندی و فیلوژنی، فرگشت، ژنتیک، اکولوژی، فیزیولوژی، زیست‌شناسی، سم‌شناسی
  • قارچ های بیمارگر (گیاهی، پزشکی، دامپزشکی)، اندوفیت، میکوریز، گلسنگ، تجزیه‌کننده، گلسنگ‌ها
  • قارچ‌های خوراکی، دارویی، صنعتی
  • قارچ‌شناسی کشاورزی، پزشکی، جنگل
  • بیوتکنولوژی، متابولیت‌های ثانویه، میکوتوکسین‌ها، زیست‌پالایی
  • برگزاری کارگاه آموزشی

 

برگزارکننده کنگره قارچ شناسی

انجمن قارچ شناسی ایران ، دانشگاه تبریز

 

تاریخ برگزاری کنگره

4 تا 6 شهریور 1402

مکان برگزاری کنگره

تبریز –  دانشگاه تبریز

سایت پنجمین کنگره قارچ شناسی ایران

https://imyc5.tabrizu.ac.ir/fa


بروزرسانی 1 خرداد 1402

تمدید مهلت ارسال چکیده مقالات

با عرض سلام و احترام
با عنایت به درخواست های مکرر و پیام های دریافتی از پژوهشگران و دانشجویان سراسر کشور مبنی بر نیاز به فرصت بیشتر جهت تکمیل و ارسال خلاصه مقالات، به اطلاع می رساند براساس تصمیم هیات اجرایی پنجمین کنگره قارچ شناسی ایران، مهلت ارسال خلاصه مقالات تا ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۲ تمدید شد. شایان ذکر است کلیه پژوهشگرانی که تاکنون موفق به ارسال خلاصه مقاله خود نگردیده اند می توانند خلاصه مقالات خود را تا تاریخ فوق الذکر از طریق سامانه کاربران سایت کنگره ارسال نمایند. لازم به توضیح است مهلت مذکور مجددا تمدید نخواهد شد.
کمیته اجرایی پنجمین کنگره قارچ شناسی ایران

 

پنجمین کنگره قارچ شناسی ایران
پنجمین کنگره قارچ شناسی ایران

 

نخستین کنگره قارچ‌شناسی در سال ۱۳۹۲ در دانشگاه گیلان، دومین کنگره در سال ۱۳۹۴ در دانشگاه تهران، سومین کنگره در سال ۱۳۹۶ در دانشگاه کردستان و چهارمین کنگره در سال ۱۳۹۸ در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شده است.

اخبار برگزاری کنگره در سالهای قبل را در اینجا می‌توانید دنبال کنید:

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا