بیماری‌ های قارچ خوراکی

پوشش میسیلیومی Overlay

پوشش میسیلیومی Overlay، تشکیل یک بافت میسیلیومی متراکم و نمدی شکل در انتهای رشد میسیلیوم بر روی سطح خاک مهمترین نشانه این اختلال میسیلیومی است. در این مناطق بعد از هوادهی هیچ پین و قارچی تشکیل نخواهد شد.

شناخت کامل از انواع روش های مبارزه با آفات و بیماری‌ها در مزارع تولیدی قارچ یک امر حیاتی و یک ضرورت بنیادی است تا بتوان از محصول تولیدی خود در مقابل این عوامل خسارت زا حفاظت کرد.

رنگ این بافت در ابتدا سفید و با گذشت زمان کرم تا قهوه ای روشن تغییر میکند. علت این اختلال وجود کلوخه های کمپوستی فشرده و سخت در بستر، خاک پوششی متراکم و سنگین، آب زیاد در بستر و تبخیر کم در بستر است. به عبارت ساده تر هر عاملی که سبب افزایش میزان غلظت دی اکسید کربن در نقاط خاصی در بستر شود، عامل این اختلال خواهد بود .

غیر یکنواختی بستر از حیث دما و میزان رشد میسیلیوم، غیر یکنواختی در ضخامت خاک پوششی بستر از دیگر دلایل تشکیل Overlay خواهند بود .

تنها راه کاربردی برای کاهش خسارت این اختلال، برهم زدن خاک و بافت میسیلیومی تشکیل شده بر روی بستر توسط دست است تا مانع از تشکیل توده میسیلیومی شده و بتوان از این منطق نز محصول برداشت کرد.

با بیماری‌های قارچ خوراکی در هاگ آشنا شوید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا