اخبار عمومی و گزارش

پویش ملی قارچ شناسی ایران

به عشق ایران، مراقب قارچهای سرزمین عزیزمان باشیم

پویش ملی قارچ شناسی ایران، در اکثر کشورها مردم به طور خودجوش در سایتها و رسانه‌های عمومی و علمی، قارچهای بومی شهر و کشور خود را گردآوری کرده و سعی می‌کنند گونه‌های خاص را کشف و به نام خود ثبت کنند. سایتهایی مانند مشاهده‌گر قارچ نمونه‌های بسیار موفقی از این نوع به شمار می‌روند. رسانه تخصصی قارچ کشور: هاگ شما را که به حفظ گنجینه‌های سرزمین عزیزمان علاقه‌مند هستید، به پویش ملی قارچ شناسی ایران دعوت می‌کند تا در کنار یکدیگر و با کمک هم از این گونه‌های زیستی سرزمین‌هان محافظت کنیم.

هدف از پویش ملی قارچ شناسی

هدف ما از برگزاری این پویش ملی، ثبت مشاهدات شما از قارچهای مناطق مختلف ایران به صورت عکس یا فیلم است. با این مشاهدات سعی می‌کنیم  با یاری هم آنها را شناسایی کنیم. هیچ محدودیتی در نوع قارچ نیست، و از ثبت هر نوع قارچی استقبال می‌شود.

به این ترتیب امیدورایم بتوانیم با این پویش سه دستاورد بزرگ به دست آوریم:

  1. اگر قارچهایی کمیابی توسط شما کشف شد، می‌توانیم دست در دست هم، در بخش خصوصی، با همه عشقی که به سرزمین‌مان داریم، از رشد آن در منطقه محافظت کنیم.
  2. اگر قارچی که کشف کردید، ظاهری شبیه قارچ خوراکی داشت ولی احتمال سمی بودن آن هم بود، توسط گنجینه ای که گردآوری می‌شود بتوانید گونه‌های سمی و خوراکی شبیه به هم را شناسایی کنید.
  3. قارچهایی که تا کنون در هیچ جای دنیا مشاهده نشده‌اند و بومی خاص ایران هستند را با کمک هم شناسایی می‌کنیم و آن را در سطح جهانی ثبت و از آن حفاظت می‌کنیم. جالب است بدانید که بر طبق برخی از تخمینها تا کنون کمتر از 5 درصد از گونه‌های قارچ جهان برای دانشمندان شناخته شده است.

پویش ملی قارچ شناسی ایران

روند مشارکت در پویش ملی قارچ شناسی

هیچ شرط خاصی ندارد جز این که عاشق سرزمین‌تان و شناخت و نگهداری گنجینه‌های این سرزمین باستانی باشید. کافی است:

  1. در تالار گفتگو (هاگ چت) یک موضوع تعریف کنید
  2. در عنوان آن قارچی که مشاهده کرده‌اید را معرفی نمایید، مثلا بنویسید مشاهده یک قارچ کوچک خط دار در یزد
  3. در تالار گفتگو عکس و یا فیلم قارچ را در موضوعی که ثبت کرده‌اید درج کنید
  4. نظر خودتان را درباره قارچ بنویسید و سئوالات خود را مانند پرسش درباره اسم قارچ، نوع آن، محل رویشهای احتمالی آن، خوراکی یا سمی بودن قارچ و هر چیز دیگری که به ذهنتان میرسد، مطرح کنید.
  5. از سایر دوستان بخواهید اگر آن را می‌شناسند و پاسخ سئوالات را میدانند در تالار درج کنند.

ما به سهم خود سعی می‌کنیم، توضیحات لازم درباره قارچ مشاهده شده را جستجو نماییم و در کنار عکسی که شما درج کرده‌اید ثبت کنیم؛ و البته از سایر علاقه‌مندان هم کمک می‌خواهیم تا اطلاعات آن را به طور تدریجی تکمیل نمایند.

هاگ مکانی برای گفتگو و ثبت انواع قارچها فراهم کرده‌ تا پویشی عظیم برای شناخت و درک و محافظت قارچهای بومی سرزمینمان را سکان‌داری کند.

اصلا از این که ممکن است حرفتان درباره یک قارچ علمی نبوده و یا گونه‌ای که مشاهده کرده‌اید، خاص و دست نیافتنی نباشد؛ نترسید. هر کسی می‌تواند اینجا اشتباه کند، در کنار هم اشتباهات را اصلاح می‌کنیم و از متخصصان برای بررسی مطالب کمک می‌گیریم. پس با خیال راحت درباره قارچهایی که دیده‌اید حرف بزنیم. ما به یک بارش فکری عظیم برای این پویش نیاز داریم.

پویش ملی قارچ شناسی ایران

مشتاق حضور پر شور شما در این پویش ملی هستیم.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا