دانستنی‌ها درباره قارچ

آشنایی کامل با چای گانودرما و خواص شگفت انگیز آن

استفاده از چای (دم‌نوش) گانودرما برای درمان و پیشگیری از بیماریهای مختلف

چای (دم‌نوش) گانودرما یا چای ریشی، یک نوشیدنی طبیعی باستانی از کشور چین است که با قارچ خشک یا پودر شده قارچ گانودرما از گونه قارچ ریشی تولید شده و می‌تواند برای حفظ و بهبود سلامت بسیار مؤثر باشد. از آنجایی‌ که این قارچ‌ها طعم تلخ و نامطبوعی دارند عموماً همراه با سایر نوشیدنی‌هایی مانند چای یا قهوه مصرف می‌شوند.

قارچ گانودرما قرمز

برای تهیه چای گانودرما بهتر است که از قارچ‌های گانودرمایی که دارای رنگ قرمز هستند استفاده کنید چون این قارچ‌ها دارای ترکیبات مؤثر و فعال و دارای سطح بالایی از موادی نظیر بتاگلوکان، پلی ساکاریدهای محلول در آب و جدای از موارد فوق بهترین‌ها هستند که همگی آنها دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی بوده و بالطبع دارای قدرت تحریک سلامت هستند.

چای قارچ گانودرما
چای قارچ گانودرما قرمز

فواید چای گانودرما

برای مصرف دمنوش گانودرما خواص زیادی را ذکر کرده‌اند و پژوهش‌های فراوانی روی آن انجام شده است. بطور کلی مهمترین فواید این چای را می‌توان چنین فهرست کرد:

تقویت سیستم ایمنی بدن

چای گانودرما اثر بسیار فراوانی بر بهبود عملکرد سیستم ایمنی شده و با توجه به خواص آنتی باکتریال خود، باعث کاهش احتمال ابتلا به عفونت به خصوص عفونت در دستگاه گوارش و روده می‌گردد.

کاهش و کنترل فشار خون

پژوهش‌ها نشان داده که گانودرما در کاهش و کنترل فشار خون و متعاقب آن پیشگیری از ابتلای به گرفتگی عروق، حملات و سکته قلبی نقش بسیار زیادی دارد.

پیشگیری از ابتلا به سرطان

ترکیبات آنتی اکسیدانی که در چای گانودرما، باعث می‌شود رشد سلول‌های آماده به سرطان در بدن افراد متوقف و در نتیجه سبب پیشگیری در ابتلا به سرطان گردد.

کمک به کاهش وزن

چای گانودرما باعث تحریک هضم و در نتیجه بهبود در کارایی متابولیسم و در نتیجه جذب مواد مغذی شده، و نهایتا به بهبود  رژیم غذایی و کاهش وزن افراد کمک خواهد کرد.

سم زدایی هرچه بیشتر بدن

با توجه به خاصیت سم زدایی از طریق افزایش ادرار و پیشگیری از جذب و ذخیره مواد نامناسب در بدن چای گانودرما، برای سم زدایی از خون و کبد موثر است.

بهبود آلرژی

از دمنوش گانودرما برای کاهش حساسیت و آلرژی به ویژه در فصلهای بهار و پاییز هم استفاده می‌شود.

عوارض جانبی گانودرما

جدای از خواص مؤثری که این ماده غذایی و چای آن برای بدن به ارمغان خواهد آورد، ممکن است باعث حساسیت و ایجاد عوارضی جانبی در بدن فرد مصرف‌ کننده شود.

از جمله این عوارض محتمل خشکی دهان، گلو، سینوس و همچنین التهاب معده و وجود خون در مدفوع شخص مصرف‌ کننده باشد. علاوه بر این، مانند هر ماده غذایی دیگر استفاده بی‌رویه از آن عامل سمی شدن کبد می‌شود؛ به همین جهت بیش از سه لیوان در روز نباید مصرف شود.

چای قارچ گانودرما
فواید و عوارض مصرف چای قارچ گانودرما

طرز تهیه چای یا دمنوش گانودرما

  1. در یک ظرف بزرگ یک لیتر آب را به جوش آورید.
  2. به ازای هر نفر بین 1 تا 1.5 قاشق غذاخوری پودر گانودرما به آب اضافه کرده و  آب را 5 تا 10 دقیقه بجوشانید.
  3. مخلوط آب و گانودرما را برای مدت یک الی سه ساعت حرارت دهید. (هر چه زمان بیشتری این مخلوط بجوشد، دم‌نوش به دست آمده مفیدتر است)
  4. مخلوط را از صافی عبور دهید.
  5. متناسب با ذائقه خودتان، کمی آن را با عسل، شیره انگور و یا شیره خرما مخلوط و شیرین کنید.
  6. چای گانودرما (دمنوش گانودرما) آماده است.

آداب مصرف دمنوش گانودرما

  • برای اثرگذاری بیشتر بهتر است چای گانودرما را با معده خالی و بصورت ناشتا میل کنید.
  • در ابتدا از کم شروع کنید و به تدریج مقدار مصرف خود را افزایش دهید.
  • بیش از سه وعده در تمام طول روز از این دم نوش استفاده نکنید.
  • در صورت استفاده از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین، یا در هنگام بارداری و شردهی، قبل از مصرف انواع محصولات گانودرما حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.
  • در صورت داشتن بیماری قندی یا افت فشارخون، حداقل فاصله زمانی بین مصرف باید 4 ساعت باشد.

پرورش قارچ گانودرما در ایران کار مناسبی است که میتوانید به راحتی آن را در محیطهای کوچک انجام دهید.  برای این کار از مشاوران ما در هاگ مارکت کمک بگیرید و یا آن را به راحتی تهیه کنید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا