اخبار جهان در حوزه قارچ

پرورش قارچ در آمریکا و اروپا متفاوت است؟

تحول جهانی با مدرن سازی محوطه کمپوست برای تولید کمپوست فاز 3 به جای فاز 2 آغاز می شود

چرا پرورش قارچ در آمریکا و اروپا متفاوت است؟ دانیل داژوسکی از Agro-Projects تفاوت‌های بین بازارهای قارچ ایالات متحده و اروپا را مورد بحث قرار می‌دهد و تغییرات مهمی را که بخش آمریکایی برای مدرن‌سازی باید در پیش بگیرد، تشریح می‌کند.

پرورش قارچ در اروپا به سال 1650 در سرزمین فرانسه باز‌می‌گردد، در حالی که اولین قارچ های آمریکایی در سال 1892 در پنسیلوانیا کشت شدند. با این که استراتژی‌های پرورش قارچ در قاره های مختلف متفاوت است، اما پرورش دهندگان آمریکایی برای کمک به نوسازی خود به دنبال پروژه های کشاورزی مشترک با شرکای اروپایی هستند و این مطلب از میزان تفاوت ها می‌کاهد.

طبق آمار مرکز خدمات آمارگیری ملی کشاورزی آمریکا یا همان  USDA بین سال‌های 2020-2021، ایالات متحده سالانه 340000 تن قارچ فروخته‌ است.

گروه پرورش دهندگان قارچ اروپا (GEPC) که اعضای آن 10 کشور عضو اتحادیه اروپا هستند، در سال 2020، یک میلیون و 95 هزار تن قارچ تولید کرده‌اند. با توجه به فرصت‌های موجود در اروپا با مساعدت شرکت پیمانکاری Argo-project ظرفیت‌ها به صورت پیوسته افزایش یافت و سه مزرعه مشابه با مزارع لهستان، رومانی و بلاروس در فرانسه ایجاد شد. به این ترتیب بنا بر گفته کارشناسان اروپایی، تولید اعضای اتحادیه اروپا در سال 2022 در حدود 1160200 تن خواهد بود.

تفاوت ها و تغییرات

در ایالات متحده، به دلیل هزینه بالای مواد خام، منابع انرژی، نیروی کار و همچنین سیاست سختگیرانه مشتری و رقابت شدید قیمت بین تولیدکنندگان، حاشیه سود خالص بسیار اندک است و شکست مالی قابل توجهی از هر متر مربع از زمین های زیر کشت حاصل می‌شود. بنابراین، تنها راه دوام آوردن دراین شرایط ، پرورش قارچ های بیشتر در همان منطقه، با حفظ همان کیفیت است.

تفاوت اصلی بین اروپا و ایالات متحده این است که سیستم آمریکایی کمیت گراست، در حالی که سیستم اروپایی بر حسب کیفیت عمل می‌کند. در لهستان و هلند بزرگترین صادرکنندگان قارچ اروپایی – مزارع عمدتاً مدرن و از نظر فنی پیشرفته هستند و مصرف کنندگان به قارچ‌های باکیفیتی عادت دارند که با بهترین قیمت به فروش می‌رسند.

زیرساخت های پرورش قارچ

ساختارهایی که برای پرورش قارچ استفاده می شوند ممکن است برای مدرن شدن نیاز به تغییر داشته باشند.

اروپایی ها از قبل این انگیزه را داشتند که تولید قارچ خود را کارآمدتر کنند (به دلیل در دسترس بودن منطقه، کمبود نیروی کار، الزامات کیفیت و غیره) اما پیشرفت ها در ایالات متحده کند است. نماینده Agro-Project در آمریکا، دیوید آیکونی( (David Iaconi از مجموعه تهیه و خدمات قارچ  Mushroom Supply & Services) (می گوید که پس از 55 سال در صنعت قارچ، اکنون می‌بینیم که علاقه به نوسازی مزرعه قارچ در میان پرورش دهندگان سیری صعودی گرفته‌ است.

به طور کلی، برای رقابتی شدن بازارو افزایش کیفیت قارچ در ایالات متحده، پرورش دهندگان باید از کمپوست فاز ۲ (که در آن از کمپوست به طور کامل توسط بذر اسپان قارچ استفاده می‌شود)، به کمپوست فاز 3 (که محوطه کمپوست به طور کامل با تخم قارچ پوشانده شده‌است) تغییر رویه دهند. در این صورت بازدهی بالاتر رفته و خطر ابتلا به بیماری‌ها کاهش می‌یابد. در حالی که این نوع کمپوست بیشتر در اروپا رایج است و متأسفانه در بازار ایالات متحده به طور گسترده در دسترس نیست. همچنین بسیاری از مزارع قدیمی به دلیل تکنولوژی خاص مورد نیاز قادر به استفاده از آن نیستند. با این حال این یک گزینه عملی برای برخی سرمایه گذاران محسوب می‌شود.

صنعت پرورش قارچ ایالات متحده به چندین تغییر دیگر هم نیاز دارد، از جمله اجرای سیستم های خنک‌کننده کارآمدتر، کنترل آب و هواو جایگزینی قفسه های چوبی با قفسه های فولادی پایدار.

استفاده از چنین قفسه‌هایی امکان چیدن قارچ را با استفاده از کامیون‌های مدرن به جای سکوهای چیدن سنگین، دستی و ناایمن فراهم می‌کند. این کار میزان کار مورد نیاز را کاهش می‌دهد و کار را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند.

تغییر در پرورش قارچ لازم است

موضوع دیگر استفاده از ماشین آلات برای پر و خالی کردن اتاق های کشت به جای انجام دستی کار است. برخی مزارع در حال بررسی سیستم های آبیاری زیر بستر (آبیاری خودکار با امکان تنظیم مقدار آب مصرفی) هستند تا آن را جایگزین سیستم آبیاری دستی  کنند و در نتیجه در مصرف آب و هزینه‌های کارگران صرفه جویی نمایند.

اجرای راه حل های جدید برای صنعت قارچ آمریکا که از کمبود کارگر در مزارع رنج می برد – یکی از بزرگترین و مهم‌ترین مشکلات پیش روی این بخش است.

نباید فراموش کرد که تحول جهانی با مدرن سازی محوطه کمپوست برای تولید کمپوست فاز 3 به جای فاز 2 آغاز می شود. تمام ساختمان های مزرعه قارچ باید برای این منظور مهیا شوند. این پروژه های جدید باید به گونه ای طراحی شوند که فاز 3 کمپوست را با ماشین آلات مدرن، واحدهای آب و هوا، قفسه‌بندی و چرخ دستی ها مدیریت کنند.

«صنعت قارچ آمریکایی ما هنوز خیلی از صنعت اروپایی عقب تر است. ما مزارع قدیمی زیادی داریم که هنوز از سینی‌ها یا تخت‌های چوبی استفاده می کنند.”

او در ادامه می‌افزاید: ” ما در حال حاضر در حال بررسی هزینه‌های نوسازی هستیم. این هزینه‌ها  توسط شرکت‌هایی که قبل‌تر مزارع مدرن ساخته‌اند یا در حال ساخت  چنین مزارعی هستند، احاطه می‌شوند. این مزارع با زیرساخت های قدیمی به خصوص با توجه به هزینه مواد اولیه احتمالا مدت زمان زیادی دوام نخواهند آورد و یحمتل نیازمند  نوسازی هستند.” اخبار جهان در حوزه قارچ پلی برای پیشرفت مزارع قارچ کشور است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا