آموزش تولید و پرورش قارچ

شرایط جوی و محیطی بعد از خاک دهی و اعمال خاک پوششی

عملیات پس ازخاک دهی و شرایط اقلیمی بعد از انجام عملیات خاک دهی

بعد از مراحل مربوط به خاک دهی برای یک کمپوست قارچ، باید بدانیم که بهترین دمای بستر  ۲6-۲۵ درجه سانتی‌گراد متغیر است.

عملیات پس ازخاک دهی

در چهار روز ابتدایی بعد از خاک دهی، خنک کردن سالن با هوای تازه ممکن است اما کم‌کم قابل اجرا نیست و تنها باید با گردش هوای داخلی این عمل را انجام داد تا از رشد میسلیوم در زیر خاک  کاسته نشود و تشکیل پین زودتر از زمان معین و در درون خاک پوششی جلوگیری کنیم. علت این پدیده نامناسب ، کاهش چشمگیر غلظت دی اکسید کربن در هوای سالناز بالای  ۴۰۰۰به حدود ۱۵۰۰ پی پی ام است. استفاده از هوای سیرکوله به میزان صد درصد در این مقطع بر ایجاد شرایط ایده ال رویشی در این بخش بسیار کارگشا خواهد بود.

شرایط اقلیمی و محیطی بعد از انجام عملیات خاک دهی همانند شرایط حاکم بر رشد میسلیوم در کمپوست و فاز رویشی یعنی دمای کمپوست  ۲۵-۲۶  درجه، دمای هوا ۲۲-۲۴ درجه ،رطوبت نسبی ۹۰-۹۵  درصد و غلظت دی اکسید کربن   ۴۰۰۰ تا ۹۰۰۰ پی پی ام است. اما چیزی که در اینجا از اهمیت برخوردار است، این است که خاک پوششی با سرعت و شدت بیشتری نسبت به کمپوست خشک می‌شود و رطوبتش را از دست خواهد داد که باید با ابیاری های مناسب از نظر زمان و میزان به جبران آن پرداخت.

میزان جا به جایی هوا در اتاق رشد بستگی به اختلاف دمای داخل و خارج کمپوست دارد. اگر این اختلاف دما کم باشد (دمای هوای داخل سالن پرورش و داخل کمپوست) کم‌ترین جا به جایی هوا صورت می‌گیرد که بسیار مطلوب است. اگر اختلاف دما بالا باشد بیشترین جا به جایی و حرکت در هوای داخل اتاق رشد صورت خواهد گرفت. بعد از پخش خاک روی بستر کشت، با آبیاری های ملایم در چند نوبت ۵-۷ لیتر در متر مربع را به خاک افزود رطوبت خاک را به حد مطلوب رساند.

با هاگ و بخش آموزش تولید و پرورش قارچ همراه باشید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا