اخبار جهان در حوزه قارچاخبار صنعت قارچ

چین پیشتاز پرورش قارچ خوراکی با بهترین مدیریت

در بهمن ماه، سوله کاشت قارچ خوراکی روستای کینگ‌یوهانگ، شهر ژنگ فانگ، شهرستان شانگ چانگ، پر از سبدهایی از قارچ‌های تازه چیده شده است که کارگران زیادی آنها را جمع‌آوری کرده‌اند. اهالی روستا مشغول فرآوری قارچ‌های تازه چیده شده، چیدن قارچ، دسته‌بندی قارچها، بارگیری سبدها و ذخیره‌سازی هستند. در اینجا مدیریت یکپارچه‌ای، برای تمامی واحدهای تولید تا توزیع به چشم می‌خورد که باعث شده چین پیشتاز پرورش قارچ خوراکی در جهان باشد.

این پایگاه پرورش قارچ بخشی از ساخت و ساز مشترک بین روستایی پروژه‌های توسعه قارچ‌های خوراکی در شهر ژنگ فانگ است. مجموعه روستایی و شرکت توسعه کشاورزی فوجیان جیوگونیانگ، با مسئولیت محدود برای فعالیت، همکاری خواهند کرد و مدل «جمعیت روستا + شرکت + کشاورز» را برای ترویج صنعت قارچ و کمک به کشاورزان برای افزایش درآمد خود پیاده سازی خواهند نمود.

کمیته حزب شهر ژنگ فانگ گفت که روستای کینگ‌یوهانگ بیش از 1 میلیون یوان در بودجه ساخت و ساز برای ساخت 50 گلخانه کاشت قارچ سرمایه گذاری کرده و مواد تشکیل دهنده سویه، راهنمایی فنی، کشت خانگی و خرید مجدد در بازار را به طور یکسان انجام می‌دهد.

در سال های اخیر، شهر ژنگ فانگ بر  افزایش زمین و حمایت از اشتراک گذاری متمرکز شده است. با معرفی ضایعات قارچ و علف قارچ از شرکت‌های قارچ دریایی به عنوان بستر و با تکیه بر فناوری پیشرفته کاشت قارچ خوراکی یک اتحادیه بین روستایی ایجاد کرده است. شعار شرکت این انتخاب شده:

اگر قارچ خوبی پرورش می‌دهید، باید فروش خوبی هم داشته باشید.

چین پیشتاز پرورش قارچ خوراکی
پرورش قارچ خوراکی در چین

از طریق مدیریت علمی اختلاف زمان کاشت، قارچ های کشت شده در روستا سریعا چیده شده و بلافاصله فروخته می‌شوند. قیمت قارچ خشک حدود 120 یوان (74340 تومان) در هر کیلوگرم است و قیمت خام آن است. مسئول شرکت توسعه کشاورزی فوجی جیکونیانک به خبرنگاران گفت که منطقه آزمایشی توسعه بازیافت متنوع زنجیره صنعت قارچ های خوراکی را به عنوان اصلی‌ترین عامل در نظر گرفته است. از مزایای پرورش قارچ دکمه‌ای، ارزش غذایی بالا و دوره کاشت کوتاه آن است و می‌توان آن را سه بار در دو ماه چید و مقدار چیدن را در یک زمان انجام داد و تا مقدار حدود دو تن رساند.

در حال حاضر، روستای کینگ‌یوهانگ در مجموع 26 سوله برای قارچ دکمه‌ای و 24 سوله برای قارچ آگاریکوس بلازی دارد که 20 کشاورز را برای مشارکت جذب کرده است. چن جین فنگ، یک پرورش دهنده قارچ، گفت: «در گذشته، درآمد خانواده عمدتا به کشاورزی بستگی داشت، اما اکنون نه تنها راهنمایی های فنی برای پرورش قارچ وجود دارد، بلکه خریدهای شرکتی برای قارچ‌های برداشت شده نیز فراهم شده است. درآمد خالص سال گذشته ما 30000 یوان (18585000 تومان) افزایش یافته است.”

با تکیه بر صنعت قارچ های خوراکی، احداث منطقه آزمایشی کشاورزی مشترک احیای روستایی به نام «کربن صفر» در روستاها در حال انجام است. بر اساس گزارش‌ها، احداث منطقه آزمایشی شامل چهار منطقه کاشت میوه و تره بار، منطقه کاشت قارچ خوراکی، محوطه پشتیبانی تاسیسات صنعتی و محوطه نمایشگاه محصولات کشاورزی است که ضایعات قارچ پس از کاشت قارچ را می توان به کود آلی تبدیل کرد.

چین پیشتاز پرورش قارچ خوراکی
روند رو به جلوی پرورش قارچ در چین

کشت میوه و سبزیجات مانند توت فرنگی و انگور. در حال حاضر 56 گلخانه در محدوده پروژه ساخته شده و 20 گلخانه در دست ساخت است و سالن نمایشگاه تجارت الکترونیک و مرکز انبار سردخانه و سورت زنجیره‌ای به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. پس از اتمام پروژه، تخمین زده می‌شود که 150 نفر مشغول به کار شوند و درآمد سالانه هر روستایی 30000 یوان (بیش از 18 میلیون تومان) افزایش یابد.

مسئول شرکت توسعه کشاورزی گفت: «قارچ‌های کوچک امید بزرگی را به ارمغان می‌آورند و روزهای بهتری در راه است.»  امسال انتظار می‌رود خروجی قارچهای دکمه‌ای به 14000 واحد در هر سوله برسد. درآمد حدود 54000 یوان (بیش از 33 میلیون تومان) خواهد بود و قارچهای Agaricus blazei می‌تواند با تعداد 10000 واحد در هر سوله به درآمد هر سوله حدود 120000 یوان (بیش از 74 میلیون تومان) برسد.

بی دلیل نیست که چین پیشتاز پرورش قارچ خوراکی در جهان است! همه چیز برای بهبود شرایط کشاورزان و کارگران در نظر گرفته شده و از تولید تا توزیع برای آن برنامه‌ریزی می‌شود. اینجا به نظر نمی‌رسد مراسم افتتاحیه برای مزرعه‌ای داشته باشند که هیچ پشتیبانی و برنامه‌ای برای فروش آن در نظر نگرفته‌اند!

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا