دانستنی‌ها درباره قارچ

کارآفرینی با انگل تی گاندی

برای کارآفرینی باید روحیه ریسک‌ پذیر داشت. نتایج تازه‌ترین تحقیق دانشگاه کلرادو بولدر نشان می‌دهد که اگر روحیه کارآفرینی ندارید، احتمالاً بد نباشد که به انگلی به نام تی گاندی «تاکسوپلاسما گاندی – Toxoplasma Gondii» آلوده شوید.

تی گاندی که یکی از رایج‌ترین انگل‌ها در کشورهای درحال‌توسعه است، به‌جز علائم شبیه به آنفولانزا در هفته نخست، هیچ علامت دیگری در انسان‌های بالغ و سالم ندارد.

آثار روانی

در برخی از تحقیقات پیشین، آلودگی به‌نوعی خاص از انگل‌ها، به رفتارهای تکانشی بیشتر از حد معمول مرتبط بوده است، رفتارهایی مثل استفاده بی‌رویه از مواد مخدر یا خودکشی در تئوری، این رفتارها ممکن است ناشی از یک انگل باشند، انگلی که می‌خواهد از بقای نوع خود مطمئن شود.

در تحقیق محققان دانشگاه کلرادو، مشخص شد از میان ۱۴۹۵ دانشجوی کارشناسی، آن دسته از افرادی که به انگل تی. گاندی آلوده بوده‌اند تا ۱٫۴ برابر بیشتر از سایرین به ادامه تحصیل در مقطع ارشد و در رشته‌های مرتبط به تجارت علاقه‌مندند و تا ۱٫۷ برابر بیشتر از سایرین بر مدیریت و کارآفرینی در تحقیقات خود تأکید می‌کنند.

کارآفرینی

علاوه بر این، از میان ۱۹۷ شخص حرفه‌ای شرکت‌کننده در یک رویداد کارآفرینی، افرادی که این انگل را در بدن خود داشتند تا ۱٫۸ برابر بیشتر از سایرین به راه‌اندازی کسب‌وکار مخصوص به خودشان علاقه‌مند بودند. اگرچه این ارقام چندان بزرگ نیستند اما وقتی دانشمندان به مدت ۲۵ سال به بررسی ۴۲ کشور جهان پرداختند، مشخص شد که آلودگی به تی گاندی می‌تواند فاکتوری همیشگی و باثبات در پیش‌بینی فعالیت‌های کارآفرینانه باشد. ضمناً در کشورهایی که بیشترین میزان آلودگی رادارند، افراد کمتری «ترس از شکست» را عامل بازدارنده خود از راه‌ اندازی تجارتی تازه می‌دانند.

مورچه کارگر

انگل‌های تأثیر گذار بر رفتار پیش‌ از این هم کشف‌ شده‌اند. به‌ عنوان‌ مثال قارچ Ophiocordyceps unilateralis بعد از آلوده کردن مورچه‌ های کارگر، کنترل عضلات آنها را بر عهده می‌گیرد و با هدایت آنها به محیطی ایده آل برای خود که البته مرگ مورچه را رقم می‌زند، چرخه حیاتش را کامل می‌کند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا