اخبار صنعت قارچ

کالیفرنیا مورد هجوم کشنده ترین قارچ جهان

جهش ژنتیکی تکاملی قارچ کلاهک مرگ سبب گستردگی آن شده است!

دانشمندان به تازگی دریافته اند که ایالت کالیفرنیا مورد هجوم کشنده ترین قارچ جهان یعنی Amanita phalloides که به آمانیتا ویروسا هم معروف است یا همان کلاهک مرگ ، قرار گرفته است و این قارچ سمی در مراتع و جنگل های این ایالت در حال تولید مثل و تکثیر می باشد.

قارچ “کلاهک مرگ” که با نام علمی Amanita phalloides شناخته می شود، یک قارچ سمی است که در برخی مواقع به علت رنگ سفیدش شباهت زیادی به قارچ دکمه ای دارد و از اینرو سالانه تعدادی از مردم را مسموم و می کشد؛ علاوه بر انسان این قارچ بسیاری از  حیوانات را نیز در ایالات متحده بیمار می کند یا میکشد. آمارها و تخمین ها نشان میدهد که حدود 90% از مرگ و میرهای جهان که بر اثر مسمومیت با قارچ میباشد، مربوط به قارچ آمانیتا ویروسا یا کلاهک مرگ است!

قارچ آمانیتا ویروسا یا کلاهک مرگ
قارچ آمانیتا ویروسا یا کلاهک مرگ

قارچ های آمانیتا ویروسا یا کلاهک مرگ، زمانی که نابالغ هستند کلاهکی گرد دارند و وقتی بالغ می شوند، کلاهکی پهن و مایل به سفید دارند که قد و عرض آن به چند اینچ میرسد. سموم موجود در این قارچ می تواند به سلول های بدن، به ویژه به بافت کبد و کلیه آسیب برساند و اگر زود رسیدگی نشود، منجر به نارسایی کبدی میشود که می تواند کشنده باشد.

 

خوردن حتی یک عدد قارچ آمانیتا ویروسا می تواند برای یک انسان بالغ کشنده باشد!!! 

به گفته محققان دانشگاه ویسکانسین-مدیسون، عوامل و شرایطی که باعث افزایش رشد و گسترش کشنده ترین قارچ جهان در این ایالت می‌شوند، هنوز شناخته نشده است.

معمولا قارچ ها در طبیعت به صورت دوجنسی تولید مثل می کنند، که تولید مثل آنها حاصل ادغام ساختارهای زیرزمینی حاصل از تجزیه مواد و قسمت های روی زمین که حاوی مواد ژنتیکی هستند، میباشد.

در مطالعه جدیدی که هنوز کاملا بررسی نشده است و فایل pdf آن در انتهای این مقاله قرار گرفته، دانشمندان دریافتند که در نسخه کالیفرنیایی قارچ کلاهک مرگ به جای منتظر ماندن برای جفت، خود را بارور می‌کند – فرآیندی که خارج از آزمایشگاه ها به ندرت در قارچ‌ها مشاهده می‌شود.

این قارچ ها در سراسر سواحل غربی ایالات متحده رشد کرده اند و نسبت به سرزمین‌های بومی خود در اروپا فراوان تر شده اند!

دانشمندان در این مطالعه نوشتند: «استراتژی‌های متنوع تولیدمثلی کلاهک‌ های مرگ تهاجمی احتمالاً گسترش سریع آن را تسهیل می‌کند و شباهت عمیقی را بین تهاجمات گیاهی، حیوانی و قارچی آشکار می‌کند».

قارچ آمانیتا ویروسا یا کلاهک مرگ

در حالی که هنوز مشخص نیست که کلاه های مرگ کالیفرنیایی چگونه به خودباروری دست یافته اند، دانشمندان گمان می کنند که ممکن است جهشی در ساختار آنها سبب شده تا فرآیندهای ژنتیکی را دور بزند که به طور سنتی سبب میشد که این قارچ ها تنها پس از ترکیب شدن دو قارچ متولد شوند.

دانشمندان در این مطالعه توضیح دادند: «قارچ هم تک‌ جنسی و هم دوجنسگرا هستند، که نشان‌ دهنده انعطاف‌ پذیری تولید مثل آنهاست ولی در تولید مثل طبیعی کلاه‌های مرگ خودباروری مرسوم نبوده است.»

آنها افزودند: گسترش A. phalloides در کالیفرنیا احتمالاً با توانایی آن در ایجاد هاگ بدون جفت گیری با قارچ دیگری تسهیل می شود که منشا آن هنوز مشخص نیست.

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی تنها با ذکر منبه مجاز است.
منبع: independent
فایل pdf تحقیقات مقاله: https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2023.01.30.525609v2.full.pdf

 

بروزترین اخبار جهان درباره قارچ را در مجله خبری-آموزشی هاگ بخوانید
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا