اخبار اقتصادی صنعت قارچاخبار صنعت قارچ

کاهش تولید، باعث افزایش قیمت قارچ خوراکی شد

خروج مزارع خرد و خانگی از چرخه تولید

اصلاحیه: این سخنان توسط انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران نقد شد و متن اعتراضی آن دریافت و در مقاله خبرفوری: اطلاعیه انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران منتشر گشت.
به گزارش هاگ، مدتهاست که بازار قیمت قارچ با افت و فراز و فرود فراوان روبرو است و در این برهه افزایش شدید قیمت‌ها، این افت قیمت ضرر فراوانی به تولیدکنندگان زده است. در این میان، خروج واحدهای خرد و خانگی قارچ از چرخه تولید، به ویژه واحدهای پرورش قارچ به روش سنتی، باعث اندکی افزایش میزان قیمت قارچ خوراکی در بازار شده است.
خروج تمام واحدهای خرد، در پی افزایش فراوان نهاده‌های تولید اتفاق افتاده و به گفته عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی ایران، خروج این واحدها موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت قارچ در بازار گشته است. اما این افزایش قیمت و حذف شدن تعداد زیادی تولیدکننده از چرخه تولید، اتفاق خوبی نیست و در طولانی مدت اثرات سوء آن بر تولید و بازار آشکار خواهد شد.
محمدحسن افشار، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی ایران،تاکید کرد: بعد از ماه‌ها زیان تولیدکنندگان قیمت قارچ اندکی در بازار افزایش یافته و هم اکنون تا ۲۰ درصد سود هم گاهی نصیب آن‌ها می‌شود. به گفته وی در حال حاضر تولید هر کیلوگرم قارچ برای تولیدکننده ۴۲ هزار تومان تمام شده و از آن ها ۴۶ تا ۴۸ هزار تومان خریداری می‌شود.

افشار بیان داشت که در حال حاضر واحدهای متوسط نیز با کمتر از نصف ظرفیت خود به تولید قارچ مشغول هستند و این امر موجب تشدید کاهش عرضه و افزایش قیمت می‌گردد. وی با یادآوری اینکه کلش گندم، کود مرغی و بذر در سال گذشته  افزایش قیمت زیادی را تجربه کرده‌اند، به همین دلیل واحدهای خرد و متوسط که از نقدینگی کافی برای جبران افزایش قیمت نهاده‌های تولید برخودار نیستند، مجبور به کنار کشیدن از چرخه تولید شدند و در نتیجه میزان قارچ در بازار به شدت کاهش یافته است.

افشار معتقد است که متاسفانه افزایش قیمت نهاده‌های تولید کماکان ادامه دارد و این به معنی کاهش بیشتر تولید و عرضه قارچ در ماه‌های آینده است. این عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی ایران یادآور شد: مشکلات وقتی دو چندان شده که بانک‌ها هم به دلیل کمبود منابع حاضر به پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان قارچ برای نجات از تعطیلی واحدهای تولیدی نیستند و این موضوع نیز آن‌ها را در تامین سرمایه در گردش با مشکل جدی مواجه کرده است.

افشار میزان تولید سالانه قارچ در کشور را به طور متوسط ۵۰۰ هزار تن اعلام کرد که به نظر می‌رسد باید شاهد کاهش شدید آن باشیم.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا