انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ

تولید قارچ 30 درصد کاهش یافت

قیمت هر کیلو قارچ فله ۴۳ هزار تومان

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی گفت: با توجه به مشکلات تامین مواد اولیه و تعطیلی برخی واحدها در تابستان به دلیل مکانیزه نبودن، تولید قارچ کاهش یافته است که در نتیجه باعث افزایش قیمت قارچ می شود.

وی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افت تولید قارچ خبر داد و گفت: با توجه به نبود کشش بازار، افت ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید قارچ موجب شده تا نگرانی خاصی در ایام‌محرم نداشته باشیم.

قیمت قارچ در ایام‌ محرم تغییری ندارد

او با اشاره به تاثیر قیمت مرغ و گوشت قرمز بر بازار این محصول افزود: گرچه قارچ به عنوان پروتئین گیاهی می تواند جایگزین مناسبی برای پروتئین گوشتی باشد، اما در خصوص قیمت قابل مقایسه نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: بنابر آمار در ۲۰ سال گذشته قیمت یک کیلو قارچ برابر با ۱۰ کیلو مرغ بود، اما هم اکنون قیمت مرغ از قیمت قارچ فله هم بالاتر رفته است که با این وجود امکان مقایسه وجود ندارد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی درباره آینده بازار تولید بیان کرد: در شرایط فعلی در بسیاری از مغازه ها کمبود قارچ احساس می شود که امیدواریم شرایط به گونه ای شود که تولید به حالت اولیه بازگردد.

او قیمت کنونی هر کیلو قارچ فله را ۳۹ تا ۴۳ هزار تومان بسته به کیفیت محصول اعلام کرد و افزود: آمارها نشان می دهد که قیمت تمام شده هر کیلو قارچ در واحدهای پیشرفته ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه عرضه روزانه قارچ از ۴۰ تن به ۲۰ تا ۳۰ تن رسیده است، گفت: در تابستان برخی واحدها به دلیل مکانیزه نبودن به طور اتوماتیک از دور خارج شدند، همچنین برخی دیگر از واحدها نتوانستند کلش(نهاده مورد نیاز برای تولید قارچ) مورد نیاز را تهیه کنند که این موضوع هم در افت تولید بی تاثیر نیست که امیدواریم با تامین سرمایه در گردش و مواد اولیه مورد نیاز، مشکل مرتفع شود، در غیر این صورت تولید باز هم کاهش می یابد.

او ادامه داد: با توجه به افزایش افسار گسیخته قیمت نهاده‌ها از ارگان‌های ذی ربط همچون وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت انتظار می‌رود که در تامین مواد اولیه، واردات و صادرات حمایت‌های لازم را داشته باشند تا در آینده چرخه تولید دچار مشکل نشود.

به گفته ایشان، دلال بازی در بحث نهاده‌های تولید، آسیب جدی به این صنعت وارد کرده که امیدواریم در ماه‌های آینده شرایطی در کشور فراهم شود که تولید این صنف دچار مشکل نشود.

رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی در پایان از توقف صادرات قارچ خبر داد و گفت: با افت محسوس تولید قارچ دیگر محصولی برای صادرات وجود ندارد که با این وجود لازم است، دستگاه های ذی ربط، سرمایه در گردش مورد نیاز را تامین کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا