اخبار اقتصادی صنعت قارچ

کاهش تولید قارچ خوراکی در کشور

گزارش‌های اخیر مبنی بر مصرف قارچ‌های سمی نگرانی‌هایی میان مردم ایجاد کرد

کاهش تولید قارچ خوراکی در کشور، قیمت واقعی هر کیلو قارچ در مزرعه ۸ هزار تومان

به گزارش خبرگزاری هاگ- علی صدیق‌پناه رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ درباره آخرین وضعیت تولید قارچ و شرایط حال حاضر این صنعت، عنوان کرد: گزارش‌های اخیر مبنی بر مصرف قارچ‌های سمی نگرانی‌هایی میان مردم ایجاد کرد که با هماهنگی‌های صورت گرفته با اعضای انجمن صنفی و وزارت جهاد کشاورزی، این نگرانی‌ها در میان آحاد جامعه کاهش یافت.

امسال بزرگ‌نمایی کردند!

به گفته وی، علی‌رغم این‌که در گزارش‌های ۱۰ سال اخیر، اتفاقاتی مبنی بر مسمومیت مصرف قارچ‌های سمی در کشور رخ‌داده بود، اما این در حالی است که همانند امسال بزرگ‌نمایی نشده بود و نمی‌دانم امسال به چه دلیل علیه این صنف عکس‌العمل نشان داده شد.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود در توضیحات بیشتر اضافه کرد: با توجه به آنکه میان آحاد جامعه این باور را ایجاد کرده‌ایم که در مصرف قارچ پرورشی جای هیچ‌گونه نگرانی نیست، اما گزارش‌های متعدد از مصرف قارچ‌های سمی، آسیب جدی به پرورش‌ دهندگان قارچ خوراکی وارد کرد.

جبران زیان وارده به تولیدکنندگان

صدیق‌پناه در سخنان خود با تأکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی و تولیدکنندگان اجازه نمی‌دهند قارچ غیرمعمولی و بدون داشتن استانداردهای لازم بر سر سفره خانوار قرار گیرد، خاطرنشان کرد: زیان پرورش‌دهندگان در ماه‌های اخیر مشکلات متعددی برای آنها ایجاد کرد که با هماهنگی صورت گرفته میان وزارت جهاد کشاورزی و بانک‌ها، انتظار می‌رود با تنفس در بازپرداخت اقساط عقب‌افتاده، زیان وارده به تولیدکنندگان جبران شود.

در همین رابطه وی گفت: برخی واحدهای پرورشی کوچک به دلیل زیان چشمگیر ماه‌های اخیر از گردونه تولید خارج شدند که با کمک انجمن و وزارت جهاد کشاورزی انتظار می‌رود مجدداً به چرخه تولید بازگردند.

تولید روزانه در واحدهای پرورش

صدیق‌پناه در خصوص ظرفیت تولیدات این واحدها با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر روزانه ۴۵۰ تا ۶۵۰ تن قارچ در واحدهای پرورش تولید می‌شد، افزود: بازدهی پایین کمپوست‌ها در فصل گرما و عدم تأمین مواد اولیه از سوی برخی واحدهای پرورش ناشی از زیان وارده در ماه‌های اخیر موجب شد که تولید روزانه به ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن کاهش یابد.

رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ‌های خوراکی درباره آخرین وضعیت قیمت قارچ در بازار گفت: قیمت کنونی هر کیلو قارچ به دلیل کمبود عرضه ۷۸۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان است و این در حالی است که در ماه‌های اخیر به دنبال جوسازی و اطلاع‌رسانی نادرست در برخی رسانه‌ها، قیمت به کیلویی ۱۵۰۰ تومان نیز رسیده بود.

نرخ قارچ

این مقام مسئول در رابطه با نرخ کنونی در بازار گفت: در حال حاضر قیمت تمام‌شده هر کیلو قارچ ۶۸۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان است و این در حالی است که واقعیت امر آن است که قیمت قارچ از سال ۹۲ به بعد ناشی از کاهش قدرت خرید خانوار و مشکلات اقتصادی در بازار تغییری نداشته است و در شرایط کنونی تنها تحت تأثیر مسائلی نظیر کمبود تولید به نرخ ۷۸۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان رسیده که این قیمت سود چندانی برای تولیدکننده در بر ندارد.

صدیق‌پناه در اختتامیه اظهارات خود در خصوص کاهش تولید قارچ خوراکی، نرخ واقعی هر کیلو قارچ در مزرعه را ۸۰۰۰ تومان اعلام کرده و بیشتر توضیح داد: امسال قیمت هر کیلو کلش گندم تحت تأثیر مسائلی از قبیل خشکسالی و کاهش بارندگی از ۲۵۰ به ۵۵۰ تا ۶۰۰ تومان افزایش یافت و این امر در کنار افزایش سایر نهاده‌ های تولید در قیمت تمام‌شده تأثیر بسزایی دارد.

اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا