دانش افزایی در حوزه قارچ

کاهش هزینه کمپوست

راهکارهای ذیل برای کاهش هزینه کمپوست پیشنهاد می‌شود.

در رسانه هاگ سعی کرده ایم طی مقاله ای به صورت اصولی به کاهش هزینه کمپوست قارچ فقط با 4 راهکار ساده بپردازیم.اغلب این راهکارها مناسب سالن داران کوچک است که با این کار  هزینه های تهیه کمپوست و حمل و نقل کمپوست به طور چشمگیری کم خواهد شد.

نقش لجستیک در کاهش هزینه کمپوست

۱- برای کم کردن هزینه کمپوست نقش لجستیک را جدی بگیرید !! سعی کنید کمپوست قارچ را از شرکت‌های تولیدکننده کمپوست نزدیک به واحد خود تهیه نمایید. البته به‌ شرطی که از کیفیت لازم برخوردار باشند. به این طریق از هزینه حمل کاسته شده و در فصل تابستان خطر گرم شدن کمپوست در حین حمل مرتفع خواهد شد.

logistics لوجستیک

کاهش هزینه حمل و نقل کمپوست برای سالن داران کوچک

۲-سالن داران کوچک که هر سری کمتر از ۲۵ تن کمپوست نیاز دارند، تاریخ سفارش را با سالن دارانی که در همسایگی آنها هستند (هم شهری و هم استانی) هماهنگی نمایند.

برای پیدا کردن راحت تر نزدیک ترین واحد کمپوست سازی به خودتان، تیم فنی رسانه هاگ اطلاعات مزارع کوچک و بزرگ قارچ را جمع آوری کرده و بر بستر اینترنت آزاد منتشر کرده است. برای مشاهده نقشه مزارع قارچ کلیک نمایید.

حمل و نقل کمپوست قارچ

از فروشندگان پاسخگو بخرید

۳-سالن داران از برندهای معروف و پاسخگو کمپوست خود را تهیه نمایند. کمپوست فقط مخلوطی از کلش و کود مرغ نیست، بلکه محیطی بیولوژیکی و زنده است.

[جهت آشنایی بیشتر : کمپوست چیست؟ را مطالعه فرمایید]
 فلور میکروبی و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی کمپوست و نوع بذری که به آن تلقیح می‌شود بسیار مهم است.
کاهش هزینه کمپوست قارچ

تولید کمپوست نه برای همه!!

۴-اگر میزان تولید سالیانه شما بیش از ۲۵۰ تن در سال می‌باشد، با فراهم نمودن تجهیزات و احداث تأسیسات لازم، میتوانید خودتان اقدام به تولید کمپوست نمایید و الا در یک شهر یا استان چند نفر باهم شریک شده و یک واحد کمپوست سازی احداث کنید. برای میزان کمتر از ۲۵۰ تن قارچ در سال، خصوصاً تک سالنی‌ها، تولید کمپوست مقرون‌به‌صرفه نیست.
در هر حال باید یادآوری کنم که تولید کمپوست بدون امکانات و تجهیزات مرتبط، یعنی به‌صورت سنتی اصلاً مقرون‌به‌صرفه نیست. درروش سنتی راندمان متوسط حدود ۱۸ درصد است و حداکثر راندمان به بیش از ۲۲ درصد نمی‌رسد. درحالی‌که درروش صنعتی به‌راحتی می‌توان در دو فلاش ۲۷ تا ۳۰ درصد و در سه فلاش حدود ۳۵ درصد محصول برداشت کرد.

امیدوارم از این مقاله جهت کاهش هزینه کمپوست استفاده کنید.همچنین مقاله ای تحت عنوان ( آموزش تولید کمپوست ) تولید شده تا راهنما ای برای پرورش دهنگان قارچ باشد.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش دانش افزایی در صنعت قارچ مراجعه نمایید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا