جهاد کشاورزی

کاهش 90 درصدی سوزاندن کاه و کلش گندم در مرودشت

وجود کاه و کلش در خاک با گذر زمان موجب بازگشت ماده آلی به خاک می‌شود

به گزارش هاگ به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، منصور امیریان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: خشکسالی‌ های پی در پی و بالا رفتن قیمت کاه و کلش گندم و همچنین نیاز شدید واحد‌های تولید کمپوست قارچ (بستر رویش قارچ) به مواد اولیه و همچنین دامداری ها به تامین علوفه برای دامهای خود، کاهش ۹۰ درصدی آتش زدن و سوزاندن کاه و کلش گندم را در پی داشته است.

وی افزود: کشاورزان با جمع آوری کاه و کلش علاوه بر کسب درآمد حاصل از فروش کاه و کلش گندم از مزایایی برگرداندن بقایای گیاهی به خاک شامل بالا رفتن حاصلخیزی و بهبود کیفیت خاک نیز بهره‌مند می‌شوند.

امیریان با بیان اینکه وجود کاه و کلش در خاک با گذر زمان موجب بازگشت ماده آلی به خاک می‌شود گفت: افزایش ادوات و مکانیزاسیون در حوزه جمع آوری کاه و کلش و وجود کمباین‌ های کاه کوب نیز در کاهش آتش زدن کاه و کلش موثر است.

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت گفت: در شهرستان مرودشت در سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار تن کاه و کلش تولید شد که علاوه بر تعلیف دام در صنایع تولید کمپوست و پرورش قارچ خوراکی ، تولید مواد شیمیایی و تولید ورقه‌های چوب نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

کلش گندم یکی از اصلی ترین ماده اولیه برای تولید کمپوست قارچ (بستر رویش قارچ) می باشد که در سالهای اخیر نیز با افزایش قیمت روبرو بوده است.

کمپوست چیست و چه نقشی در رشد و عملکرد قارچ های خوراکی دارد؟
کمپوست چیست و چه نقشی در رشد و عملکرد قارچ های خوراکی دارد؟
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا