کتابخانه قارچ

کتاب اطلس پرورش قارچ خوراکی

تالیف نیتا بهل

کتاب اطلس پرورش قارچ خوراکی به قلم نیتا بهل، به ترجمه غلامعلی پیوست، ناصر عسکری، مریم تاتاری و نشر از اصلانی می باشد.

  • عنوان: اطلس پرورش قارچ خوراکی
  • مولف: نیتا بهل
  • مترجمین: غلامعلی پیوست، ناصر عسکری، مریم تاتاری
  • شمارگان: ۳۰۰۰ جلد
  • چاپ و صحافی: اصلانی، آزاد
  • لیتوگرافی: با هر گرافیک (۶۶۴۶۴۵۶۹)
  • چاپ دوم: ۱۳۸۴
  • شابک: ۹-۹-۸۵۲۵-۹۶۴

مقدمه کتاب اطلس پرورش قارچ خوراکی

هرچند که امروزه سطح تولید قارچ‌های خوراکی به‌ویژه قارچ دکمه‌ای (شامپینیون) و قارچ صدفی در کشورمان گسترش زیادی پیدا نکرد ولی بر تعداد افراد علاقه‌مند برای پرورش این‌گونه قارچ‌ها افزوده شد.

یکی از عمده‌ترین دلیل عدم پیشرفت

یکی از عمده‌ترین دلیل عدم پیشرفت در این زمینه بدون تردید انحصاری کردن کارگاه‌های پرورش قارچ توسط تولیدکنندگان این حرفه است که حتی ورود افراد علاقمند را به داخل کارگاه‌ها منع می‌کنند.درحالی‌که در کشورهای خارج برای بازدید افراد علاقه‌مند هزینه‌های هنگفتی نیز می‌پردازند. هرچند که افراد فارغ‌التحصیل رشته‌های کشاورزی به‌ویژه باغبانی که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد طی دوران تحصیل به تئوری علم پرورش قارچ اطلاعات وسیعی کسب کرده‌اند ولی در بخش عملی این حرفه متأسفانه با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند. جای دارد تا به کمک دست‌اندرکاران و مسئولین نظام جمهوری اسلامی بر این مشکل فارغ آبیم. اکثر دانشگاه‌های ایران فاقد جایگاه مناسب برای این رشته هستند. تولید و پرورش قارچ‌های خوراکی به‌کار عملی درازمدت نیازمند است. حتی بهترین تئوریسین‌ها در تولید بازمی‌مانند در بین قارچ‌های خوراکی پرورشی تعدادی وجود دارند که پرورش آنها نیاز به داشتن تجهیزات آن‌چنانی نیست.

ازاین‌رو می‌توان به‌آسانی به تولید و پرورش این‌گونه قارچ‌ها اقدام نمود. در کشورمان مسائل اقتصادی این حرفه همانند دیگر رشته‌ها بسیار پیچیده است و هنوز برای تهیه بذر، فروش محصول و فرآوری آن مشکلات زیادی وجود دارد و باید کارهای زیادی در این امور انجام گیرد خوشبختانه تاکنون کتاب‌های زیادی در مورد پرورش قارچ‌های خوراکی در کشورمان به چاپ رسیده است که اکثراً درخور توجه‌اند. کتاب حاضر نیز به دلیل این‌که کلیه قارچ‌های پرورشی رایج را به‌طور علمی و عملی بحث کرده است برای ترجمه انتخاب گردید تا در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

کتاب های بیشتر را در کتابخانه قارچ هاگ مطالعه کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا