کتابخانه قارچ

کتاب راهنمای کاربردی کشت و پرورش انواع قارچ خوراکی

نوشته ی مهندس کیهان خسروی و مهندس اسدالله فتحی هفشجانی

کتاب راهنمای کاربردی کشت و پرورش انواع قارچ خوراکی نوشته ی مهندس کیهان خسروی و مهندس اسدالله فتحی هفشجانی به نشر انتشارات مرز دانش تالیف شده است.

  • نام کتاب: راهنمای کاربردی کشت و پرورش انواع قارچ  خوراکی
  • مؤلفان: مهندس کیهان خسروی و مهندس اسدالله فتحی هفشجانی
  • ویراستار ادبی: مهندس محمد دریکوند
  • ناشر: انتشارات مرز دانش
  • چاپ: دیجیتال مارال
  • نوبت و سال چاپ:‌ اول ۱۳۹۸
  • شمارگان: ۵۰۰ نسخه
  • شابک: ۱-۹ ۰-۶۸۸۰-۶۲۲-۹۷۸

مقدمه کتاب راهنمای کاربردی کشت

امروزه پرورش قارچ‌های خوراکی با دانستن اهمیت فراوان آنها در دنیا، از پیشرفت‌های قابل‌توجه و به سزایی برخوردار می‌باشد. بااینکه قارچ از بقایای مواد گیاهی و جانوری تغذیه می‌کند اما سرشار از پروتئین، کلسیم، فسفر و انواع اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری است.

قارچ‌های خوراکی گروهی از قارچ‌های کلاهک دارند که درگذشته مثل سایر قارچ‌ها جز سلسله گیاهان طبقه‌بندی می‌شدند زیرا دیواره سلولی و هاگ تولید می‌کنند ولی این گروه تفاوت‌های زیادی با گیاهان دارند ازجمله فاقد کلروفیل اند؛ یعنی قادر نیستند که به کمک انرژی خورشیدی، گازکربنیک موردنیاز را از هوا جذب کنند و با آب موجود در سلول‌های گیاه ترکیب کرده و ترکیباتی مانند قندها، سلولز، لیگنین و… را جز مواد تشکیل‌دهنده گیاهان می‌باشند، می‌سازند، بنابراین برای ساخت مواد آلی موردنیاز خود که عنصر اصلی آنها را کربن تشکیل می‌دهد از کربن موجود در بقایای گیاهی و جانوری استفاده می‌کنند.

لذا در حال حاضر قارچ‌ها به سلسله جداگانه‌ای تعلق دارند به همین دلیل جدا از سایر موجودات از قبیل گیاهان، جانوران و جلبک‌ها موردبررسی قرار می‌گیرند. قارچ‌ها جز نهانزادان می‌باشند و سوابق فسیلی آنها به پرکامبرین و دوئینی می‌رسد. قبل از قرون‌وسطی یونانیان و رومیان به قارچ به‌عنوان غذای مخصوص، توجه قابل‌ملاحظه داشتند. آزتک ها از قارچ‌ها به‌عنوان مواد توهم‌زا استفاده می‌کردند.

تاریخچه قارچ

در زمان فراعنه قارچ‌ها مصرف خوراکی داشتند زیرا نقش و نگارهایی از این گیاه روی آرامگاه های فراعنه مصر کشف‌ شده است به این دلیل تصور می‌ شود که قارچ خوراکی بومی مصر می‌باشد. نخستین کشورهایی که به پرورش قارچ پرداختند

چینی‌ها و شرقی‌ها اولین کسانی بودند که به پرورش قارچ اقدام نمودند ولی پرورش قارچ به روش صنعتی از کشور فرانسه آغاز شد. در سال ۱۹۶۵ یک محقق ژاپنی جایزه نوبل را به خاطر کشف ماده ایی در قارچ که جلوی رشد سلول‌های سرطانی را می‌گیرد به خود اختصاص داد و در دنیا بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ نوع قارچ وجود دارد که از این تعداد فقط ۱۳۲ گونه آنها خوراکی و یا غیر سمی تشخیص داده‌ شده‌اند که از این ۱۳۲ گونه خوراکی فقط ۱۸ گونه آنها به‌صورت اقتصادی پرورش داده می‌شود.

قارچ‌ها را مردمان قبایل شمال سیبری و همچنین دزدان دریایی، قبل از نبرد استفاده می‌نمودند. قارچ‌ها وضعیت روانی افراد را قبل از شروع جنگ، بهبود می‌بخشیدند.

مصارف متعدد

در کشورهای مختلف، در تهیه انواع غذاها از قارچ استفاده می‌کنند. در تهیه‌ی سوپ‌ها، سالادها و سس‌ها، از انواع قارچ به‌عنوان نوعی پروتئین گیاهی استفاده می‌کنند اما برخی انواع قارچ‌ها سمی هستند اگرچه ممکن است که ظاهرشان به قارچ‌های خوراکی شبیه باشد.

بسیاری از گونه‌های قارچ، برای سالیان متمادی به‌عنوان داروهای خانگی مورداستفاده قرار می‌گرفته است. این‌گونه قارچ‌ها خواص ضد سرطان و یا ضدویروسی داشته و برخی از آنها عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد در برخی جشن‌های مذهبی از آنها استفاده می کرند. درگذشته از برخی انواع قارچ‌ها برای روشن نمودن آتش استفاده می‌نمودند و به آنها لقب فندک می‌دادند.

به کتابخانه قارچ هاگ مراجعه نمایید
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا