کارآفرینی در حوزه قارچ

کتاب فروش کارآفرین در زمینه پرورش قارچ خوراکی

کارآفرینی در زمینه پرورش قارچ در اهواز

عباس عبیاوی پور(کتاب فروش کارآفرین)، کارآفرین 41 ساله اهوازی از سال 93 کار خود را در زمینه پرورش قارچ خوراکی در منطقه عین دو اهواز  آغاز کرد. سرمایه اولیه وی در حدود 200 میلیون تومان بود که  برای خرید زمین، خرید دستگاه ها و تجهیزات و راه اندازی سالن پرورش قارچ هزینه شد. همچنین سال گذشته با دریافت وام 80 میلیونی از بسیج سازندگی، سالن های پرورش قارچ خود را تجهیز و کار خود را گسترش داد.

این کارآفرین اهوازی کار پرورش قارچ را در کنار همسر خود آغاز کرد و در حال حاضر 2 سالن پرورش قارچ خوراکی با زیربنای  100و 70 متری دارد که ظرفیت 15 تن کمپوست را دارد و در هر دوره پرورش قارچ حدود 5/5 تن قارچ خوراکی دکمه ای برداشت می کند. در هر دوره پرورش قارچ از زمانی که کمپوست وارد سالن پرورش می شود تا پایان دوره کشت، حدود 60 تا 70 روز زمان می برد. سپس با آماده شدن قارچ ها برای برداشت 35 تا 40 روز برداشت داریم که در بهترین حالت و شرایط مناسب در هر برداشت با مصرف 9 تن کمپوست فقط در یک سالن ، 3200 کیلوگرم قارچ برداشت داریم.

عباس عبیاوی(کتاب فروش کارآفرین) می گوید: در طول سال 5 دوره کشت و برداشت قارچ خوراکی را در برنامه داریم که راندمان در هر دوره برداشت در حدود 26 تا 32 درصد می باشد.  در طی این 5 دوره کشت قارچ در طول سال چیزی در حدود 30 تن قارچ خوراکی تولید می کنیم که خدا را شکر برکت خوبی دارد و علاوه بر تأمین بازار اهواز، برای شهرهای سوسنگرد، آبادان، خرمشهر و هم برای گناوه، برازجان و بوشهر هم بار ارسال می کنیم.

* وی می گوید: سال دوم شروع فعالیت پرورش قارچ با راندمان تولید 38 درصد چیزی در حدود 33000 کیلوگرم قارچ دکمه ای در طول یک دوره برداشت کردیم و رکورد دار تولید قارچ در کشور شدیم.

کتاب فروش کارآفرین در زمینه پرورش قارچ دکمه ای
کتاب فروش کارآفرین در زمینه پرورش قارچ دکمه ای

 

عبیاوی پور(کتاب فروش کارآفرین) درباره سوددهی شغل پرورش قارچ بیان می کند: ابتدا در یکی دو سال اول سوددهی کمی داشتیم ولی حالا خدا را شکر اوضاع خیلی بهتر شده و به سود دهی خوبی رسیده ایم که می توانیم علاوه بر تامین هزینه های جاری و نیروهای مشغول بکار، پس انداز هم داشته باشیم.

این کارآفرین با بیان اینکه پیش از کارآفرینی در زمینه پرورش قارچ در حدود 6 سال کتابفروشی داشته است، اظهار می کند: سال های اول شروع کارم، کتابفروشی میکردم که در همان زمان ها بود که با کار پرورش قارچ آشنا شدم و این کار را انتخاب کردم و سپس حدود یک سال مطالعه و تحقیق کردم و دوره های آموزشی پرورش قارچ را گذراندم و نحوه کشت و برداشت قارچ دکمه ای و بازاریابی برای فروش قارچ را گذراندم.

وی در ادامه می افزاید: در طی این 8 سال فعالیتم در زمینه پرورش قارچ و همچنین اشتغال و کار آفرینی تجربه هایی با آزمون و خطا کسب کردم که در 8 ترم تحصیلی دانشگاهی میخواهد تا بیان کنم و در اختیار دیگران بگذارم.

این کارآفرین جوان در کنار همسرش توانسته برای 10 نفر دیگر هم اشتغال ایجاد کند و می گوید: 5 نفر خانم که کار برداشت قارچ را انجام می دهند و اکثراً سرپرست خانوار هستند و 5 نفر آقا که کار تخلیه سالن و بار و کارهای سنگین را انجام می دهند از این سفره ای که به برکت و لطف خداوند پهن شده بهره مند می شوند.

وی افزود برای گسترش کارم قصد اضافه کردن یک سالن پرورش دیگر هم در عین دو اهواز دارم که بیشتر کارهای آن انجام شده و درخواست وام هم از بسیج سازندگی داده ام تا آن را تکمیل  کنم و بتوانم افراد بیشتری مشغول به کار کنم و هم تولید قارچ بیشتری داشته باشیم.
او که هرچه در توان داشته باشد برای آموزش و راهنمایی علاقه مندان در اختیار آن ها می گذارد عنوان می کند: با همکاری استادی که به من آموزش داده است هر کدام از علاقه مندان به فعالیت در زمینه پرورش قارچ که دوره آموزشی می‌گذرانند را راهنمایی می کنم و حتی از سالن های پروش بازدید می کنم و از تجربیات و آموزش های خود در اختیارشان می‌گذارم.

اخبار کارآفرینی در حوزه قارچ را با هاگ دنبال کنید.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا