کتابخانه قارچ

کتاب قارچ تکمه‌ ای تالیف مهندس حسین متقی

تکنولوژی پرورش تولید شناسایی و کنترل آفات بیماری‌ها

کتاب قارچ تکمه‌ ای تکنولوژی پرورش تولید شناسایی و کنترل آفات بیماری‌ها تالیف مهندس حسین متقی نشر آییژ می باشد.

  • عنوان: کتاب قارچ تکمه‌ ای تکنولوژی پرورش تولید شناسایی و کنترل آفات بیماری‌ها
  • تألیف: مهندس حسین متقی
  • ناشر: آییژ
  • قطع: وزیری
  • نوبت چاپ: اول
  • تاریخ چاپ: ۱۳۹۷
  • تیراژ: ۱۰۰۰
  • صفحات: ۲۸۰
  • شابک: ۹-۶۳۹-۹۷۰-۹۶۴-۹۷۸

مقدمه کتاب قارچ تکمه ای

در کتاب قارچ تکمه‌ ای که پایه و اساس غالب مباحث و مندرجات علمی و فنی آن ترجمه و برداشت‌هایی گزینه‌ای از کتاب The Cultivation of Mushroms و کتب دیگر که در منابع ذکر گردیده و نیز دستاوردها و تجارب نویسنده می‌باشد، سعی بر این گردیده است که با توجه به وضعیت آب و هوایی و امکانات آزمایشگاهی و تجهیزات و ماشین‌آلات و مواد اولیه موجود در ایران، راهکارها و اطلاعات مورد لزوم در رابطه با پروسه تولید قارچ در اختیار علاقه‌مندان قرار داده شود.

صنعت و تولید قارچ

در کشورهایی که صنعت قارچ کاری از قدمت و فن‌آوری برتری برخوردار می‌باشد. انجام مراحل مختلف مربوط به تولید به‌وسیله بخش‌های خصوصی مورد وثوق صورت گرفته و لذا سطح خدمات مدیریت یک واحد تولید قارچ با توجه به کاهش مسئولیت‌های مختلف ازجمله بازاریابی و تهیه مواد خام کمپوست و خاک‌پوششی، سوپلیمان، تهیه اسپان، فروش و … منحصراً به قسمتی از تولید معطوف می‌گردد.

واحدهای تولید قارچ در ایران به علت فقدان و یا وجود نادر این‌گونه بخش‌های خصوصی، غالباً تمام مراحل فوق را رؤسا عهده‌دار هستند، با توجه به در دسترس نبودن برخی از امکانات فنی، ماشین‌آلات و ابزار و تجهیزات خاص آزمایشگاهی واحد تولید، و لاجرم گستردگی وظایف مدیریت واحد، انجام کلیه مراحل ذکر اشد، تحت آن مدیریت غالیة از کیفیت لازم برخوردار نبوده و از این نظر راندمان تولید در واحد سطح در مقایسه با واحدهای تولیدی کاملاً صنعتی و پیشرفته مطرح در جهان، در سطح نازل‌تری قرار دارد.

بهداشت و تولید قارچ

مضاف بر این، نظر به اینکه قارچ نیز مانند هر موجود زنده گیاهی دیگر دارای نیازها و حساسیت‌هایی در مقابل شرایط و عوامل غیرطبیعی می‌باشد، و به علت وضعیت خاص خود قادر به تهیه مواد غذایی از طریق فتوسنتز نبوده و لذا مواد غذایی موردنیاز آن بایستی به‌صورت پرورده و آماده در اختیارش قرار داده شود، بنابراین تهیه مواد غذایی سلکتو قارچ یعنی کمپوست پاستوریزه و عاری از هرگونه آفات و امراض و نیز تهیه اسپان خالص نژاد موردنظر که بایستی فاقد هرگونه آلودگی باشد.

آزمایشگاه‌ها، تجهیزات ماشین‌آلات و مواد اولیه ویژه‌ای را طلب می‌نماید که صرفاً با برخورداری از مدیریت کارآزموده قابل وصول خواهد بود، در قارچ کاری یک مدیریت آگاه و کارآمد باید مسائل و مراقبت‌های بهداشتی را در اولویت کامل قرار دهد. بهداشت خوب موجب جلوگیری از حضور آفات و بیماری‌ها می‌گردد. در این صنعت تولیدی، شعار پیشگیری بهتر از درمان است مصداق عینی دارد، چراکه تا زمانی که یک واحد تولیدی مراقبت‌های بهداشتی را دقیقاً رعایت می‌نماید (البته ضمن اعمال قانونمندی‌ها و استانداردهای طول پروسه تولید) می‌تواند به تولید مطلوب خود مطمئن باشد،

در غیر این صورت یعنی زمانی که آلودگی به هر شکل خود ظاهر گردد، مخاطرات کاهش تولید، هرچند که درمان‌هایی بر آن متصور است، علاج ناپذیر به نظر می‌رسد. به علت گستردگی دامنه علوم مربوط به قارچ و لزوم اشراف و برخورداری از تخصص‌های مورد شمول (به‌عنوان نمونه احداث استاندارد بنای واحد تولید و آزمایشگاه تولید اسپان و ملحقات, تأسیسات، ماشين آلات و تجهیزات، تهیه کمپوست سلکتی، تولید اپان، افات و بیماری‌های قارچ و علوم مربوط به آنها و …) اعمال مدیریت صحیح و کاربردی در این رشت تولید ضروری به نظر می‌رسد.

تنظیم و اجرای عملی بهداشت

محققین و عزیزانی که به امر تولید قارچ اشتغال دارند به تأثیر و اهميت کاربری و اجرای صحیح و به موقع هر یک از پارامترهای بی شمار موثر در راندمان تولید از قبل درجه حرارت، رطوبت نسبی هوا، گاز کربنیک تبخیر، رطوبت کمپوست و خاک، رعایت بهداشت محیط کار و کشت، استفاده از مواد اولیه خالم و کیفی، میزان استاندارد اختلاط مواد، عمل آوری کمپوست و خاک پوششی، پروسه پاستوریزاسیون، کمپوست سلكتبوه اسبان خالص ، استفاده به موقع از سموم و مواد ضدعفونی کننده جهت پیشگیری و مبارزه با آفات و بیماری ها و …

آگاهی داشته و حسب تجربه دریافته اند که هرگونه رفع الوقت و عدم  دقت و مراقبت در تنظیم و اجرای عملی و دقیق هر یک از موارد می تواند تولید کننده را از اهداف اصلی تولید بازداشت و در نهایت مواجه با ضرر و زیان های جبران ناپذیر نماید. این کتاب صرفا دریچه ای است به جهان قارچ کاری، علوم مربوط به قارچ ، یعنی این موجود زنده و پیچیده و دقیقا قانونمند آنقدر گسترده و نامتناهی است که ادعا پر اطلاع کامل و احاطه بر آن مقرون به مقبولیت نیست ،

و اینجانب با شناخت پوسته ای از این دانش ، دست به کار انتشار این مجموعه زدم، تا شاید بتواند ره توشه ای برای ادامه تحقیق و بررسی محققین و دانش پژوهان و نیز ساماندهی مشکلات آن دسته از عزیزانی باشد که به نحوی نیازمند کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه می باشند. و در خاتمه قطعا این مجموعه خالی از نقص و کاستی نبوده، لیکن با عنایت به مراتب اینجانب در حد بضاعت موظف به ادای دین و تقديم امانت گردیدم .

برای مطالعه کتاب های بیشتر، به کتابخانه قارچ هاگ مراجعه کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا