کتابخانه قارچ

کتاب قارچ های سمی ایران تالیف محمدرضا آصف شایان

قارچ‌های سمی و شناسایی صحیح این قارچ‌ها از قارچ‌های خوراکی

کتاب قارچ های سمی ایران به تالیف مهندس محمدرضا آصف شایان و نشر مبینا می باشد.

  • عنوان: کتاب قارچ‌ های سمی ایران
  • تحقیق و نگارش: مهندس محمدرضا آصف شایان
  • طراحی جلد: واحد گرافیک و چاپ انتشارات ایران‌شناسی
  • نوبت چاپ: اول بهار ۸۸
  • لیتوگرافی: کحالی
  • چاپ: مبینا
  • صحافی: گوهر
  • تیراژ: ۱۵۰۰ جلد

مقدمه کتاب قارچ های سمی ایران

شاید یکی از مهم‌ترین مباحث در علم قارچ‌شناسی و به‌ویژه در مورد قارچ‌های درشت و کلاهک دار، بحث قارچ‌های سمی و شناسایی صحیح این قارچ‌ها از قارچ‌های خوراکی باشد.

در این زمینه همواره سؤالات متعددی از طرف افراد محلی، علاقه‌مندان و متخصصین مطرح‌شده است. ازجمله اینکه آیا اصولاً قارچی تحت عنوان قارچ سمی وجود دارد یا به‌عبارت‌دیگر آیا قارچی می‌تواند برای انسان می‌باشد یا نه؟ آیا ممکن است مسمومیت قارچی کشیده باشد؟ آیا قارچ‌های روان‌گردان یا خلسه‌آور نیز وجود دارد؟ آیا قارچ‌های سمی در ایران نیز رویش دارند نشانه‌های شناسایی قارچ‌های سمی از غیر سمی چیست؟ علائم مسمومیت قارچی چیست؟
و بسیاری سؤالات مشابه دیگر.

تصورات غلط

علاوه بر ابهامات ذکرشده، برخی تصورات نادرست و غیرعلمی نیز در مناطق مختلف ایران و در مورد قارچ‌های سمی وجود دارد. که متأسفانه منجر به افزایش آمار تلفات ناشی از قارچ سمی می‌شود. ازجمله اینکه قارچ‌هایی که روی چوب رشد می‌کنند یا تیغه‌های سیاه دارند، یا قارچ‌هایی که در بهار و روی چمن رشد می‌کنند سمی نیستند و یا قارچ‌هایی که برای حیوانات سمی نیستند برای انسان نیز سمی نیستند.

توجه به این مسائل و مشکلات و ارائه اطلاعات کلی و پاسخ به سؤالاتی درزمینه قارچ‌های سمی، شامل انواع مختلف آنها، مشخصات، سمیت، تشابه قارچ‌های سمی با قارچ‌های خوراکی، علائم، نوع بروز علائم و اندام‌های درگیر در مسمومیت منطقه جغرافیایی پراکنش و زمان رویش در ایران و برخی جوانب دیگر، انگیزه مناسبی برای تألیف مجموعه حاضر بود.

قارچ های سمی

در ضمن باید به این نکته نیز توجه داشت که علیرغم شرایط مناسب اقلیمی ایران برای رویش انواع مختلف قارچ‌ها و آمار بالای خسارات ناشی از قارچ‌های سمی، تاکنون هیچ منبع و مرجعی درزمینه قارچ‌های سمی ایران وجود نداشته و لزوم وجود مجموعه‌ای در این زمینه به‌شدت احساس می‌شد.

در تألیف این مجموعه، سعی بر این بوده است. کلیه گونه‌های قارچی شناسایی‌شده در ایران از دو گروه کلی قارچ‌های ماکروسکوپی شامل آسکومیست ها و بازیدیومیست ها، تا زمان تألیف مجموعه، مطالعه گردد.

در این میان گونه‌های سمی مشخص‌شده و در این مجموعه به‌عنوان قارچ‌های سمی ایران معرفی‌شده‌اند. در هر مورد مشخصات مورفولوژیکی شامل شکل، رنگ، اندازه و سایر مشخصات بخش‌های مختلف قارچ شامل کلاهک، نیغه (در مورد بازیدیومیست ها)، پایه. خصوصیات میکروسکوپی، زمان و مکان پراکنش و قارچ‌های مشابه ذکر گردیده است.

برای مطالعه کتاب های بیشتر، به کتابخانه قارچ هاگ مراجعه کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا