کتابخانه قارچ

کتاب پرورش قارچ صدفی تالیف عباس شعاعی و حامد رضایی

نشر از نشر آموزش و ترویج کشاورزی

کتاب پرورش قارچ صدفی به نشر از نشر آموزش و ترویج کشاورزی می باشد.

  • عنوان: کتاب پرورش قارچ صدفی
  • گردآوری و تألیف: مهندس عباس شعاعی و مهندس حامد رضایی
  • ویراستار علمی: مهندس خدیجه پالوانه
  • قطع: وزیری
  • نوبت چاپ: اول- بهار  ۱۳۹۲
  • انتشارات: نشر آموزش و ترویج کشاورزی
  • شمارگان: ۱۰۰۰ نسخه
  • شابک: ۲-۳۴-۶۳۶۲-۶۰۰-۹۷۸

مقدمه کتاب پرورش قارچ صدفی

قارچ‌ها از ادوار قدیم با انسان بودند و قدمت آنها مربوط به دوران ماقبل تاریخ (پرکامبرین و دونین) است؛ تقریباً در تمام فصول و بیشتر نقاط زمین رشد و نمو یافته و دارای تنوعی بالغ‌بر هزاران گونه می‌باشند. بیشتر قارچ‌ها اغلب در مناطق جنگلی و زمین‌هایی که دارای خاک غنی از مواد آلی هستند، به‌صورت خودرو رشد نموده و به علت مقادیر زیاد پروتئین، به پروتئین جنگل شهرت یافته‌اند.

مصرف انواع قارچ‌های خودرو تا مدت‌های زیادی رواج داشت تا آن‌که برای نخستین باره ایده پرورش قارچ در غارهای مناطق کوهستانی توسط فرانسوی‌ها و پس از شکست ناپلئون بناپارت در جنگ با روسیه مطرح و انجام‌پذیر شد. یکی از سربازان فرانسوی که از نبرد گریخته و با اسب خود در غاری پنهان‌شده بود، با مشاهده رشد قارچ بر روی فضولات اسب، موضوع را برای دوستان خویش شرح داد که یکی از آنها ایده پرورش قارچ در غار را اجرایی نمود.

علت رشد قارچ در غار، وجود شرایط مناسب محیطی ازنظر دما، رطوبت، تهویه و تاریکی و البته بستر مناسب رشد (کود اسب می‌باشد. به‌تدریج با توسعه کشت قارچ و محدودیت تعداد غارها و فراوانی کود اسبی (البته در آن دوران در کشورهای اروپایی، سالن‌های مخصوص و مجهزی طراحی شدند که تمام شرایط محیطی را به خوبی تأمین می‌کردند.

این صنعت از بدو فعالیت همواره بستر تحولات و پیشرفت‌های فراوان بوده است؛ بدین ترتیب که تحقیقات گسترده‌ای درزمینه‌های مرتبط ازجمله اصلاح نژاد سویه‌ها (سوشها) و تولید بذر انواع قارچ خوراکی، بهبود کمی و کیفی پروسه تولید بستر کشت (کمپوست قارچ)، مدیریت تولید و کنترل عوامل محیطی انجام‌شده است که تمام این عوامل، نتایج مطلوب و تأثیراتی شگرف را در پیشرفت‌های این صنعت به همراه داشته‌اند.

پیشنهاد هاگ: برای آشنایی با کتاب های بیشتر به کتابخانه قارچ ما مراجعه کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا