کتابخانه قارچ

کتاب پرورش و اصلاح قارچ خوراکی دکمه ای سفید

بروزرسانی چاپ سوم

کتاب پرورش و اصلاح قارچ خوراکی دکمه ای سفید به تالیف دکتر محمد فارسی و دکتر حمیدرضا پوریان فر و نشر چاپخانه دانشگاه فردوسی می باشد.

  • عنوان: کتاب پرورش و اصلاح  قارچ خوراکی تکمه‌ای سفید
  • تألیف: دکتر محمد فارسی و دکتر حمیدرضا پوریان فر
  • حروف‌چینی: هاشمی نجفی
  • لیتوگرافی: مشهد اکنر
  • چاپ و صحافی: چاپخانه دانشگاه فردوسی
  • چاپ: دوم
  • سال چاپ: ۱۳۹۲
  • نسخه: ۱۱۰۰
  • شماره نشر:۴۲۸
  • شابک: ۷-۲۳۶-۳۲۴-۹۶۴

مقدمه کتاب پرورش و اصلاح قارچ

انسان از بدو پیدایش در جستجوی غذا بوده است و احتمالاً قارچ‌ها یکی از اولین محصولاتی بوده‌اند که به‌عنوان غذا جلب‌ توجه کرده‌اند. امروزه نیز باوجود استفاده از محصولات زراعی مهم ازجمله گندم، برنج، ذرت و سیب‌زمینی برای تأمین غذا، استفاده از محصولات غیرمرسوم در سیستم کشاورزی می‌تواند کمک شایانی به وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم کشور خصوصاً کشاورزان بشتابد، قارچ‌ها که احتمالاً اولین محصولات زراعی اهلی‌شده می‌باشند، می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای این منظور باشند، زیرا با استفاده از ضایعات کشاورزی، مواد غذایی تولید می‌نمایند و بنابراین یکی از باصرفه‌ترین و اقتصادی‌ترین محصولات است .

افزایش روزافزون جمعیت در کشور، تولید غذای بیشتری را طلب می‌نماید. دراین‌بین، تولید پروتئین بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد. قارچ‌ها دارای درصد پروتئین زیاد و ضریب هضم بالایی می‌باشند که موردنیاز مبرم کشورهای درحال‌توسعه است. بنابراین، فناوری پرورش قارچ‌های خوراکی می‌تواند در تأمین تقاضای روزافزون غذا در کشور کمک بسزایی بنماید. قارچ‌ها نه‌تنها ازنظر آمینو اسیدها غنی هستند، بلکه برای کسانی که به بیماری‌های قلبی، دیابت و یا فشارخون مبتلا می‌باشند، بسیار مناسب است.

میانگین مصرف سرانه قارچ در حال حاضر در ایران حدود ۱۵ کیلوگرم است، درحالی‌که در دنیا حدود ۲٫۵ کیلوگرم و در کشورهای اروپایی حدود ۵ کیلوگرم می‌باشد. بعضی از کشورها ازجمله پاکستان، هندوستان، تایوان، تایلند و چین این محصول را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند و صادرات قارچ ارزآوری بالایی برای این کشورها دارد.

بروزرسانی اردیبهشت 1402

کتاب «پرورش و اصلاح قارچ خوراکی تکمه‌ای سفید» یکی از کتب مهم و مرجع برای آموزش پرورش قارچ می باشد که نوشته دکتر محمد فارسی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی و دکتر حمیدرضا پوریان فر، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی است و توسط انتشارات جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بار دیگر تجدید چاپ شده و به چاپ سوم رسیده است.

این کتاب 275 صفحه بوده و نوبت چاپ دوم این کتاب در سال 1398 بود.

در توضیحات این اثر با اشاره به اینکه قارچ خوراکی دکمه‌ای سفید مهم‌ترین قارچ خوراکی تجاری در دنیا بوده و بیش از ۸۵ درصد تولیدات در ایران را به خود اختصاص داده، می‌خوانیم: این کتاب مراحل مختلف پرورش و اصلاح این قارچ را به صورت عملی توضیح می‌دهد و اولین کتابی است که در زمینه ژنتیک و اصلاح آن در ایران به رشته تحریر درآمده است.

مطالب این کتاب حاصل نتایج تحقیقات علمی و تجارب علمی ۱۵ ساله مولفان آن و همچنین یافته‌های حاصل از جستجو در صدها منبع علمی و مکاتبه شخصی با چندین نفر از متخصصان تولید و اصلاح قارچ در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر است.

این کتاب جنبه‌های مختلف تولید قارچ را در بردارد و به سئوالات مختلف تولیدکنندگان قارچ دکمه‌ای و علاقه‌مندان به پرورش و اصلاح آن پاسخ می‌دهد.

به کتابخانه قارچ هاگ مراجعه کنید.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا