کتابخانه قارچ

کتاب کاشت و پرورش قارچ‌ های خوراکی و دارویی

فناوری جون- کائو

کتاب کاشت و پرورش قارچ‌ های خوراکی و دارویی (فناوری جون- کائو) به تالیف دکتر علیرضا قدس ولی به چاپ در آمده است.

  • عنوان: کاشت و پرورش قارچ‌های خوراکی و دارویی (فناوری جون- کائو)
  • مؤلف: دکتر علیرضا قدس ولی
  • طراحی جلد: نرگس کریمی
  • ناظر و مجری چاپ: رضا احمدی
  • نوبت چاپ: اول/زمستان ۱۳۸۸
  • تیراژ: ۱۰۰۰ جلد
  • شماره شابک: ۵-۲۳ ۰-۵۴۱۰-۶۰۰-۹۷۸

پیش گفتار کتاب کاشت و پرورش قارچ‌ های خوراکی و دارویی

افزایش تولید قارچ‌های خوراکی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات باغبانی در جهان به بیش از ۴ / ۵ میلیون تن در سال نشانگر درخواست بازار جهانی و بالا رفتن مصرف سرانه قارچ در بسیاری از کشورهاست.

قارچ غذای سالم

قارچ‌ها به‌عنوان غذایی لذیذ، سالم و صحت بخش شناخته‌شده‌اند. آنها حاوی مقادیر بیشتری پروتئین نسبت به سبزی‌ها بوده و دارای چندین نوع ویتامین می‌باشند. میزان کلسترول و چربی آنها بسیار کمتر از گوشت است. میزان نیاز به قارچ خصوصاً در مورد افرادی که تحت رژیم‌های خاص و درمانی قرار دارند. در حال افزایش است، تولید قارچ نه‌تنها می‌تواند در رژیم‌های غذایی کشورهای توسعه‌ یافته تغییر ایجاد نماید بلکه قادر به حل بسیاری از معضلات کشورهای توسعه‌ نیافته و درحال‌توسعه ازجمله امنیت غذایی و جبران کمبود پروتئین بهینه‌سازی سیستم غذا  از طریق بازیافت ضایعات اجباری کشاورزی صنعتی، تغییر الگوی مصرف جامعه و اصلاح الگوی ترکیب کشت؛ مدیریت اقلیم و توازن اکولوژیکی و توسعه و رفاه اقتصادی مناطق غیرشهری و جوامع روستایی است.

موفقیت اقتصادی صنعت

زمانی می‌توان صنعت قارچ را صنعتی موفق و اقتصادی دانست که فرهنگ مصرف مردم را تغییر داده باشیم و آن‌هم میسر نخواهد بود مگر با پایین آوردن هزینه‌های تولید و به‌کارگیری روش‌های ارزان در تولید و نیز ایجاد تنوع در تولید انواع قارچ‌های خوراکی و دارویی آن‌هم در مراکز تولید محصولات کشاورزی کشور و به‌عبارت‌ دیگر پرورش قارچ در روستاها با روش‌های ارزان‌قیمت و توسط نیروهای غیرمولد موجود به شکلی که قارچ همانند یک سیری در سفرهای خانوارهای روستایی وارد شده و روستائیان مازاد تولید خود را روانه‌ی بازار شهری نموده تا ساکنین شهرها نیز به انواع قارچ با قیمت پایین دسترسی پیدا نمایند. طی سال‌های اخیر مراجعه‌ی بسیاری از روستائیان و علاقه‌مندان شهری در مورد روش‌های ساده، ارزان و عملی پرورش قارچ، من را مجاب به تألیف کتابی نمود که بتواند راهگشای نیازهای مردم باشند.

کتاب کاشت و پرورش قارچ های خوراکی و دارویی (فناوری جون- کائو) حاوی مجموعه اطلاعات حاصل از گذراندن فرصت مطالعاتی در کشور شامل مروری اجمالی بر تاریخچه، تقسیم‌بندی، ساختار و علل و اهمیت قارچ‌های خواص دارویی؛ تشریح فناوری جون – کائو در کاشت و پرورش قاچ‌های خوراکی و دارویی و جزئیات تولید (شرایط رشد و نمو، تهیه و آماده‌سازی اسپان با بذر قارچ، تهیه و آماده‌سازی کمپوست مدیریت رشد رویشی و زایشی، مدیریت میوه دهی، محصول دهی و برداشت و نگهداری).

۱۲ نوع قارچ خوراکی و دارویی

النتینوس ادودس، فلامولینا ولو تیپس، اوریکولاریا اوریکولا، پلورو توس او سترائوس، فولیتا نامکو، گانودرما لوسیدوم، هریسیوم اریناسئوس، پلورو توس ساجور – کاجی أکاریکوس به لیزی- موریل، گریفولا فروندوسا، آگاریکوس پیمپوروس، ولواریلا ولواسه) است و در پایان نتایج حاصل از دو طرح تحقیقاتی انجام‌شده توسط اینجانب نیز آورده شده است. فناوری جون کائو تکنیکی جامع و جدید باارزش علمی بالا و کارایی معنی‌دار اقتصادی و اکولوژیکی است. این روش نیاز به سرمایه‌گذاری اندکی دارد که حتی جوامع روستایی نیز به‌راحتی می‌توانند آن را تأمین نمایند.

برای مطالعه کتاب های بیشتر، به کتابخانه قارچ هاگ مراجعه نمایید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا