کتابخانه قارچ

کتاب کنترل آفات و بیماری های قارچ خوراکی

به همراه راهنمای تولید کمپوست و قارچ

کتاب کنترل آفات و بیماری های قارچ خوراکی به همراه راهنمای تولید کمپوست و قارچ به ترجمه ی مهندس مصطفی مهرپرور و مهندس ولی اله مهدی زاده و دکتر رحیم اسلامی زاده به نشر انتشارات آموزش و ترویج کشاورزی می باشد.

  • عنوان: کتاب کنترل آفات و بیماری های قارچ خوراکی به همراه راهنمای تولید کمپوست و قارچ
  • مترجمین: مهندس مصطفی مهرپرور و مهندس ولی اله مهدی زاده و دکتر رحیم اسلامی زاده
  • ناشر: انتشارات آموزش و ترویج کشاورزی
  • سال و نوبت چاپ: اول-۱۳۹۳
  • شابک: ۱-۵۷-۶۳۶۲-۶۰۰-۹۷۸
  • شمارگان: ۱۰۰۰ نسخه

مقدمه کتاب کنترل آفات

قارچ محصول بسیار مهمی بوده و در اکثر کشورها به‌صورت تجاری پرورش داده می‌شود. چین نسبت به سایر کشورها از قارچ‌های متنوع‌تری برای پرورش استفاده می‌کند و بزرگ‌ترین تولیدکننده با میزان ۳۲ درصد تولید در جهان است، قارچ دکمه‌ای که موضوع بحث این کتاب است بیشترین سطح کشت را در جهان دارد.

این قارچ هم به‌صورت تازه و هم فرآوری شده و کنسرو شده مصرف می‌شود. روش‌های مدرن تولید این قارچ مکانیزه بوده و برای تولید موفق و مداوم به دانش بالایی نیاز است. اگرچه این قارچ یکی از یا ارزش‌ترین محصولات کشاورزی در بسیاری از کشورهای دنیا است، متأسفانه سرمایه‌گذاری و هزینه‌های تولید بالا بوده و وجود تورم، مشکل برگشت سرمایه را دو چندان نموده است.

ایالات متحده آمریکا

در آمریکا به‌تنهایی در سال‌های ۳۰۰۳ تا ۲۰۰۴ ارزش قارچ دکمه‌ای تولیدی ۸۸۰ میلیون دلار بود و تنها توسط ۱۳۵ تولیدکننده تولید اشد. از این میان ۳۶ شرکت تولیدی، ۶۵ درصد از کل تولید را به خود اختصاص داده‌اند. وضعیت تولید قارچ در اروپا نیز به همین صورت است که در آن تعداد واحدهای تولیدکننده کم شده ولی اندازه و ظرفیت تولید آنها در حال افزایش است ۱۵ سال از انتشار دومین ویرایش کتاب کنترل آفات و بیماری‌های قارچ خوراکی گذشته است (چاپ توسط  Intercept, Andover, Hants انگلیس) و در نسخه حاضر بازنگری عمیقی انجام‌گرفته است.

در طی این مدت، صنعت تولید قارچ در دنیا متحمل تغییرات شگرفی گشته است، در ایالات‌متحده، تولید قارچ تازه نسبت به ۱۰ سال گذشته حدود ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

اروپا

این در حالی است که میزان تولید قارچ فرآوری شده به همین میزان کاهش پیدا نموده است. در اروپا تغییر زیادی به سمت واردات محصولات کشاورزی صورت گرفته است، به‌ عنوان‌ مثال در لهستان تولید قارچ افزایش قابل‌ ملاحظه پیدا کرده، درحالی‌که در انگلیس میزان تولید قارچ نسبت به ۵ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش پیداکرده است.

اقدامات پرورش قارچ با سرعت بسیار زیادی توسعه پیدا نموده و امروزه تولید کمپوست به‌صورت فله و کمپوست کاملاً کلونیزه شده توسط میسلیوم قارچ خوراکی به امری بسیار رایج تبدیل گردیده است. ازنظر فرایند پرورش و بیولوژی فرایند استفاده از سیستم کمپوست سازی تونل یا بونکر در مراحل اولیه کمپوست سازی تأثیر فراوانی در افزایش میزان تولید گذاشته است.

برای خاک‌پوششی از پیت نرم شده و آهک چغندرقند استفاده می‌شود، آهک چغندرقند به‌عنوان محصول فرعی تولید قند از چغندرقند به‌حساب می‌آید و به‌عنوان منبع آهک استفاده فراوانی دارد، این تغییرات منجر به خیس‌تر شدن خاک‌پوششی شده و در عوض تأثیر بسیار زیادی در شیوع بیماری قارچ گذاشته است. خیس بودن خاک‌پوششی یکی از عوامل اصلی تأثیر گذار در افزایش شیوع بیماری تارعنکبوتی است.

به کتابخانه قارچ هاگ مراجعه کنید.
3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا