آموزش آشپزی با قارچ های خوراکیفست فود با قارچ

کراکت قارچ (غذای گیاهی)

آموزش آشپزی با قارچ : طرز تهیه کروکت قارچ سوخاری

در ادامه مقالات آموزش آشپزی با قارچ مجله هاگ امروز به سراغ یک غذای سوخاری فوق العاده یعنی کراکت قارچ رفته ایم، پس با ما همراه باشید. کراکت یا کروکت ها نوعی از تاپاهای اسپانیایی هستند که بسیار محبوب می باشند و در گذشته معمولا از تکه های باقیمانده غذا های گوشتی و سس بشامل تهیه می شدند. اما کم کم با افزایش محبوبیت آنها و گسترش مصرف کراکت در جهان، منجر به پیدایش انواع مختلف آن و دستور پخت های متونع و مستقل و حتی انواع گیاهی آن شد.

کراکت انواع مختلف دارد که هم با مواد گوشتی تهیه می شوند و هم با مواد غیر گوشتی؛ امروز نیز ما می خواهیم کراکت قارچ که یک غذای گیاهی فوق العاده خوشمزه و هوس انگیز است را به شما معرفی و آموش دهیم. در این کروکت خوشمزه از گوشت یا مرغ استفاده نشده، از این رو برای افراد گیاهخوار یا وجترین نیز کاملا مناسب می باشد.

 

مواد لازم برای کراکت قارچ:

قارچ خوراکی (دکمه ای یا صدفی یا انواع دیگر) 300 الی 400 گرم

شیر (یا شیر سویا) 500 میلی لیتر

کره یا روغن زیتون 100 گرم

جعفری خرد شده 100 گرم

سیر خورد شده 2 حبه

پیاز خورد شده نصف یک عدد

آرد ذرت یا آرد نخودچی 50 گرم

آرد گندم 2 پیمانه

پودر سوخاری یا خورده نان 2 پیمانه

تخم مرغ 2 عدد

نمک و فلفل و ادویه دلخواه به مقدار لازم

 

طرز تهیه کروکت قارچ:

برای تهیه کراکت قارچ ابتدا باید مایعی شبیه به سس بشامل درست کنید؛ برای این کار درون قابلمه یا تابه ای کره یا روغن زیتون را گرم کنید، سپس سیر و پیاز را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی شوند. حالا قارچ و جعفری را به ان اضافه کنید و کمی تفت دهید ( می توانید سبزیجات دیگری مانند فلفل دلمه ای یا ذرت یا … هم به دلخواه به آن اضافه کنید).

حالا کم کم آرد گندم و ذرت (یا نخودچی) را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی آرد از بین برود. شیر را از قبل گرم کرده و کم کم به مواد در حال هم زدن اضافه کنید (هم زدن به دلیل این است که آرد گوله نشود) مایع را به قدری هم بزنید تا سس یکدست و غلیظی بدست آید.

حالا مایع بدست آمده را در ظرفی بریزید تا خنک شود و کمی خود را بگیرد ( برای جلوگیری از خشک شدن سطح آن می توانید روی ظرف را سلفون بکشید). همچنین می توانید آن را در یخچال نیز بگذارید.

مایع بشامل برای کروکت قارچ
مخلوط یا سس بشامل برای کروکت قارچ

 

بعد از سرد شدن خمیر و هنگامی که می خواستیم کراکت ها را آماده کنیم ابتدا گودر سوخاری را در کاسه ای ریخته و در کاسه دیگری تخم مرغ ها را شکسته و خوب هم میزنیم (می توانید مقداری شیر نیز به تخم مرغ اضافه کنید). حالا با استفاده از دستکش نایلونی مقداری از خمیر را برداشته و به آن شکل دخواه را می دهیم؛ سپس خمیر را در تخم مرغ هم زده می زنیم تا روی آن خیس شود و سپس آن را به داخل آدر سوخاری فرو می کنیم. بعد از بیرون آوردن کراکت آن را تکان داده تا آرد اضافی از سطح آن بریزد و کمی سطح آنرا به آرامی فشار می دهیم تا آرد سوخاری خوب به سطح کرکت بچسبد؛ حالا دوباره آن را در مخلوط تخم مرغ فرو کرده و به داخل آرد سوخاری میزنیم.

این کار را با باقیمانده خمیر انجام می دهیم و کراکت های آماده شده را در ظرفی می چینیم تا آماده سرخ کردن شوند.

کراکت های قارچ آماده شده قبل از سرخ شدن
کراکت های قارچ آماده شده قبل از سرخ شدن

 

حالا در تابه ای روغن را خوب داغ کمی کنیم (برای جلوگیری از وا رفتن و کنده شدن لایه سوخاری داغ بودن روغن بسیار مهم است). حالا شروع به سرخ کردن کروکت ها می نماییم و آنها را به اندازه ای سرخ می کنیم که سطح آن قهوه ای روشن یا طلایی شود. (حواستان باشد تا تمام سطح کروکت به خوبی سرخ شود و برای اینکار در مواقع لازم آن ها را برگردانید و یا بغلتانید)

 

کراکت قارچ سرخ شده
کراکت قارچ سرخ شده

حالا کراکت قارچ ما آماده سرو کردن می باشد و می توانید آن را در کنار سس های مختلف و کمی سیب زمینی سرخ کرده میل نمایید.

نوش جان!

 


نوع دیگری از کراکت قارچ:

در این مقاله دستور پخت کراکت قارچ را به سبک کافه ها و رستوران ها را برای شما عزیزان در نظر گرفته ایم. این مدل کرکت قارچ هم کاملا گیاهی و بدون گوشت می باشد.

مواد لازم کروکت قارچ:

روغن زیتون: ۱/۴ پیمانه
قارچ خورد شده: ۳ پیمانه
نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
کرفس خورد شده: ۱ ساقه
موسیر رنده شده: ۱ عدد
آرد: ۱/۴ پیمانه
کره: ۲ قاشق غذاخوری
جوزهندی: ۱ عدد
آب مرغ: ۱/۵ پیمانه
نان سفید ساندویچی: ۴ ورق
شیر: ۱ پیمانه شیر
تخم‌مرغ بزرگ: ۳ عدد
روغن گیاهی: به مقدار لازم
سس خردل: (برای سرو)

طرز تهیه کروکت:

روغن زیتون را داخل تابه روی حرارت بالا داغ کنید. قارچ‌ها را اضافه کنید و ۴ دقیقه و تفت دهید تا طلایی شوند. حرارت را کم کنید و نصف قاشق چای‌خوری نمک، فلفل سیاه، کرفس و پیازچه را اضافه کنید و تفت دهید تا سبزیجات نرم شوند. حدود ۲۵ دقیقه کافی است. آرد، کره و جوزهندی را اضافه کنید و حدود ۱ تا ۲ دقیقه هم بزنید.

آب مرغ را اضافه کنید و اجازه دهید روی حرارت، نیم‌جوش و غلیظ شود. سپس از روی حرارت بردارید و داخل کاسه بریزید و کنار بگذارید تا خنک شود. روی آن‌ها را بپوشانید و دو ساعت در یخچال بگذارید تا خنک شود. نان‌ها را داخل غذا ساز بریزید تا خورد شوند. سپس داخل بشقاب گود بریزید. ۱/۴ نان‌ها را داخل غذا ساز بریزید تا خورد شوند. سپس داخل بشقاب گود بریزید. ۱/۴ نان‌ها را داخل غذاساز بریزید تا خورد شوند. سپس داخل بشقاب گود بریزید. ۱/۴ پیمانه آرد را نیز در بشقاب دیگری بریزید.

تخم‌مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید و خوب هم بزنید. با قاشق مقداری از مخلوط قارچ سرد شده را داخل آرد بریزید، آن را بغلتانید تا آرد همه سطح آن را بپوشاند. سپس داخل تخم‌مرغ فرو کنید و بعد در خورده‌های نان بغلطانید و روی ورقه روغنی قرار دهید. همه کراکت‌ها را به همین ترتیب درست کنید و سپس به مدت ۳۰ دقیقه دوباره در یخچال بگذارید.

روغن گیاهی یا سرخ‌کردنی را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم گرم کنید. کراکت‌ها را داخل روغن داغ بریزید و ۳ دقیقه سرخ کنید تا دو طرف آن‌ها طلایی شود. حال کراکت های قارچ را روی دستمال حوله‌ای بگذارید و با سس خردل سرو کنید.

آموزش آشپزی با قارچ - طرز تهیه کراکت قارچ - غذای گیاهی
آموزش آشپزی با قارچ – طرز تهیه کراکت قارچ – غذای گیاهی

نوش جان

امیدواریم که از طبخ و میل کردن این غذای لذیذ در کنار خانواده و عزیزان لذت ببرید. لطفا نظرات ارزشمند خود در رابطه با مقالات آموزش آشپزی با قارچ ، را با ما در میان بگذارید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا