اخبار صنعت قارچجهاد کشاورزی

۵۵ درصد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به آبیاری نوین مجهز است

۵۵ درصد زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری به آبیاری نوین مجهز است، به گزارش هاگ به نقل از ایرنا – شهرکرد رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به خشکسالی‌های یک دهه اخیر گفت: تاکنون ۵۵ درصد زمین‌های کشاورزی این استان به شبکه‌های آبیاری نوین مجهز است.

عطاءالله ابراهیمی روز پنجشنبه همزمان با سفر رییس‌جمهور و هیات دولت به چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: هم‌اینک ۶۸ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی آبی استان به سامانه‌های آبیاری نوین مجهز و استان موفق به کسب رتبه دوم کشوری شده است.

وی افزود: چهارمحال و بختیاری رتبه بالایی در بین استان‌های کشور از نظر تولید محصولاتی مانند ماهیان سردآبی، بادام، خوراک آبزیان، قارچ خوراکی، عسل، گوشت قرمز، گردو و حبوبات برخورداراست.

ابراهیمی افزود: ظرفیت‌ها و استعداد فراوان چهارمحال و بختیاری در تولید محصولات باغی با ارزش تولیدات بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال جزو مزیت‌های استان به‌شمار می‌رود.

ابراهیمی تصریح کرد: مقام نخست تولید بادام در کشور، احداث نخستین شهرک تخصصی بادام در ایران و توانمندی بالقوه به‌عنوان قطب تولید گیاهان دارویی از مزیت‌های اساسی استان است.

وی با اشاره به وجود یک‌هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی در چهارمحال و بختیاری و بختیاری یادآور شد: از این تعداد تعداد ۳۹۱ گونه آن دارویی و معطر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: افزایش بهره‌وری و بازدهی مصرف آب با استفاده از کشت‌های متراکم گلخانه‎ای در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: هم‌اکنون ۲۹۵ هکتار شهرک گلخانه‌ای در دست اقدام و ۲۲ طرح نیمه‌تمام تامین و انتقال آب برای توسعه باغات با بیش از هشت هزار و ۲۰۰ هکتار در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

ابراهیمی تاکید کرد: ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی در بخش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان با وجود مرکز تحقیقات کشاورز و منابع‌طبیعی و دانشگاه شهرکرد با حدود ۱۰۰ نفر هیات علمی بخش کشاورزی و منابع‌طبیعی و حدود ۲ هزار دانشجو از دیگر ظرفیت‌های کشاورزی استان است.

وی با اشاره به اجرای طرح حدنگاری و کاداستر اراضی کشاورز در ۶ شهرستان چهارمحال و بختیاری افزود: این طرح تاکنون در ۱۱۴ هزار هکتار انجام و در ۴۰ هزار هکتار برداشت شده که در انتظار تایید سازمان نقشه‌برداری کشور است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: اجرای پروژه رفع تداخلات قوانین موازی ۱۳۷ هزار هکتار، وجود بیش از ۵۰۰ مزرعه پرورش ماهی با ظرفیت تولید سالانه ۲۴ هزار تن ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان، پتانسیل آبزی‌پروری در سد کارون چهار به‌صورت پرورش ماهی در قفس با ظرفیت سالانه چهار هزار تن، وجود ۳۵ مرکز تولید بچه‌ماهی با ظرفیت تولید بیش‌از ۵۰ میلیون قطعه در سال جزو دیگر ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان به‌شمار می‌رود.

وی یادآور شد: وجود ۲۱ کارخانه تولید خوراک آبزیان با ظرفیت تولید ۳۲۰ هزار تن در سال، پنج کارخانه فرآوری و بسته‌بندی ماهی با ظرفیت سالانه ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن، مراکزعلمی، تحقیقاتی و دانشگاهی برای افزایش دانش و آگاهی کارشناسان، ۶۳ سردخانه محصولات کشاورزی با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن، تولید گوشت قرمز اُرگانیک با وجود سه میلیون و ۲۰۰ هزار واحد دامی، تولید ۲۷ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز در سال، تولید سالانه ۳۰۵ هزار تن شیر، وجود ۳۴۹ هزار و ۲۸۹ کُلُنی زنبورعسل با تولید بیش‌از چهار هزار و ۸۷۰ تن در سال، ۲۹ مجتمع دامداری فعال و یا در دست ساخت در سطح استان از پتانسیل‌های حوزه کشاورزی استان است.

ابراهیمی اظهار داشت: وجود ذخیره‌گاه‌های جنگلی و پوشش گیاهی جنگلی در سطح ۳۲۸ هزار و ۱۲ هکتار در پنج شهرستان و عرصه‌های مرتعی در سطح یک میلیون و ۱۴ هزار و ۷۹۲ هکتار و جاذبه‌های گردشگری طبیعت‌گردی و کانون‌های تفرجگاهی در عرصه‌های منابع‌طبیعی را می‌توان از دیگر ظرفیت‌های بخش کشاورزی این استان دانست.

وی جمعیت عشایر چهارمحال و بختیاری را ۱۲۴ هزار و ۱۷۳ نفر در قالب ۲۸ هزار و ۷۵۴ خانوار دانست و گفت: عشایر این استان یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی سبک دارند و ۲۵ درصد محصولات پروتئینی، لبنی و الیاف دامی طبیعی را تولید می‌کنند.

به گزارش ایرنا، رییس‌جمهور و هیات دولت روز پنجشنبه میهمان مردم چهارمحال و بختیاری هستند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا