آقای قارچ

کشاورز زاده ای با بومی‎سازی تکنولوژی هلند

آشنایی با غلامعلی اسلامی زاده موسس قارچ دزفول

کشاورز زاده ای با بومی‎سازی تکنولوژی هلندی ۳۴۵ شغل ایجاد کرد. در شرایط حال حاضر کشور و با توجه به تشدید بیکاری جوانان و اینکه معمولاً به دنبال کار پشت‌میزنشینی هستند، افرادی به سمت تولید رفته‌اند. اما همین تولید هم دچار مشکل است.

مصاحبه کامل غلامعلی اسلامی زاده مدیرعامل و موسس قارچ دزفول در مقاله کشاورز زاده ای با بومی‎سازی تکنولوژی هلندی ۳۴۵ شغل ایجاد کرد تقدیم شما عزیزان می‌گردد.

مشکلات پیش روی تولیدکنندگان

در این شرایط سخت عوامل زیادی گریبان گیر حرکت به سمت تولید می‌شود که ازجمله آنها می‌توان به نوسانات نرخ ارز، عدم ثبات اقتصادی، مشکلات کالای قاچاق، نبود مواد اولیه، مشکلات موجود در مسیر صادرات و… اشاره کرد که تولید را برای افراد با دشواری همراه کرده است. باوجوداینکه طبق آمار سهم بخش کشاورزی در ایجاد اشتغال در حال کاهش بوده و این موضوع بر بهره‌وری نیروی کار موجود اثرگذار است به شکلی که بیکاری گسترده در دهه اخیر، توان‌بخش کشاورزی را در ایجاد اشتغال با تردید مواجه کرده است.

فارغ‌التحصیلان سال‌های گذشته بیش از نیاز بازار

در گزارش‌ها و آمار منتشره، تعداد فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی در ادوار گذشته، بیش از نیاز بازار اعلام‌شده است. کارشناسان دلیل بیکاری این دسته فارغ‌التحصیلان را عدم آشنایی با فعالیت‌های کشاورزی، نبود زیرساخت‌ها و مکانیسم‌های لازم و نداشتن مهارت برای ورود به بازار کار عنوان می‌کنند.

بخش کشاورزی در توسعه اقتصاد ملی، افزایش تولید ناخالص ملی و ایجاد اشتغال سهم بسزایی دارد و بر همین اساس در برنامه ششم توسعه، رشد ۸ درصدی بخش کشاورزی پیش‌بینی‌شده است. با توجه به اینکه سهم بخش کشاورزی در ایجاد اشتغال کاهش‌یافته است. برخی از شرکت‌ ها مانند شرکت کشاورزی جلگه جز کارآفرینان موفق سال ۹۶ شده‌اند.

شیب و فرازهای زندگی این کارآفرین برتر

کارآفرین داستان ما، غلامعلی اسلامی زاده در بهار سال ۳۳ در خانواده کشاورز در شهرستان دزفول به دنیا آمد. او از همان دوران کودکی باکار و تولید و اشتغال آشنا شده به‌طوری‌که هرروز پس از بازگشت از مدرسـه حتـی در دوران تحصیلات ابتدایی به مزرعه می‌رفت و به‌کار کشاورز می‌پرداخت. علاقه زیادش به کتاب و مطالعـه باعث شد که اطلاعات ارزشمند درزمینه کار و تولید کسب نموده و تجربه کسب کند.

او در سخنان خود پیرامون اهمیت تحصیل و پیشرفت می‌گوید: رشـد و نمـو در کنار رشد و سرسبزی مزرعه برایم ایده آل بود. همگام با من سایر فرزندان خانواده‌ام نیز رشد کردند وهم زمان به‌کار و تحصیل ادامه دادند. در سال ۵۶ بعـد از انجـام خـدمت سـربازی باهدف آشـنایی با تکنولوژی و ماشین‌آلات مدرن کشاورزی در شرکت کشت و صنعت بین‌المللی ایران مشغول به‌کار شـدم. در این شرکت موفق شدم بعد از گذشت مدت کوتاهی توانمندی خود را در عرصه کار به اثبات برسـانم و پس‌ازآن مسئولیت مدیریت اجرایی بیشتر را به عهده بگیرم.

در زمستان سال ۶۰ پدرم به رحمـت خدا رفت و مسئولیت و مدیریت خانواده‌ام که شامل مادرم و پنج بـرادر و سـه خـواهرم بـود را عهده‌دار شدم. کشاورز زاده ای با بومی‎سازی تکنولوژی هلندی ۳۴۵ شغل ایجاد کرد.

آغاز جنگ تحمیلی

با شرایط به وجود آمده در خصوص آغاز جنـگ عـراق علیه ایران و انحـلال شـرکت بین‌المللی کشت و صنعت ایران و آغاز دفاع مقدس مانند همه مردم خوزستان، همزمان با فعالیت در تولید و کار کشاورزی و پشتیبانی از دفاع مقدس به فعالیت خود ادامه دادم. در زمستان سال ۶۰ پدرم به رحمـت خدا رفت و مسئولیت و مدیریت خانواده‌ام که شامل مادرم و پنج بـرادر و سـه خـواهرم بـود را عهده‌دار شدم.

این کارآفرین برتر ضمن تجلیل و قدردانی از خانواده خود افزود: به توصیه پدرم به انسجام و تقویت روحی برادران و تشویق به تحصیل و کار اهتمام ورزیدم و با کمـک و همکاری برادران دیگر که بعضاً دانشجو شده بودند به امور کشاورزی و باغداری ادامـه دادم. با بزرگ شدن اعضا خانواده هم از نظر جسمی و هم ازنظر دانش فنی، احساس نیاز به میدان بزرگ‌تر و بارزتر برای فعالیت و کسب‌وکار برایم ایجاد شد و نیاز به توسعه را احساس کـردم.

طراحی باغات جدید مرکبـات

وی در خصوص طراحی باغات بیشتر توضیح داد: طراحی باغات جدید مرکبـات بـا انتخـاب واریته ها مرغوب و سازگار با شرایط اقلیمی دزفول یکی از روش‌ها  انتخـابی بـود. ایـده اجـرا طـرح و راه‌اندازی پرورش قارچ خوراکی توسط یکی از برادرانم که در آن زمان دانشجو بودند و در بازدید دانشـجویی بـا این کار آشنا شده بود مطرح شد، با ورود به شرایط جدید و احساس نیـاز بـه ثبـت شـرکت اقـدامات لازم انجام و در خردادماه سال ۷۲ شرکت کشاورز جلگه دز با سهام مساوی و بـا مشـارکت شـش بـرادر بـه ثبت رسید و با توکل به خدا کار خود را آغاز نمودیم.

راه‌اندازی اولین مزرعه پرورش قارچ

اسلامی زاده در ادامه درباره راه‌اندازی اولین مزرعه پرورش گفت: سازماندهی لازم و تقسیم‌کار صـورت گرفـت و اولـین مزرعه پرورش قارچ خوراکی این شرکت با ظرفیت ۲۰۰ تن تولید در سال به مرحله اجرا درآمد. مشـکلات پیش رو زیاد بود. اما در مواجه با مشکل هیچ‌گاه عقب‌گرد نکـردم و بـا توکـل بـه خداونـد و بااراده  قـوی  مشکلات را یکی پس از دیگر از سر راه برداشتم. ازجمله اینکه کارشناسان مربوطه معتقد بودنـد در هـوا گرم و خشک شهرستان دزفول تولید قارچ خوراکی غیرممکن است.

وی ادامه این روند را این‌گونه عنوان کرد: اما با تـلاش و پشـتکار همـه سـهامداران شرکت کشاورز جلگه دز خواستن به توانستن تبدیل شد و به لطف خداونـد محصـول قـارچ خـوراکی این  شرکت بانام تجاری قارچ دزفول باکیفیتی عالی وارد بازار شد. بعدازآن عضـو انجمـن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی کشور شدیم و از این طریق با همکاران دیگر آشنا گشـته و همـراه بـا چنـد شـرکت پیشـرو با تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران تولید قارچ خوراکی و مراکز آموزشی در هلند آشنا شدیم.

در بازدیدها کار کـه از واحـدها مـدرن تولیـد قارچ خوراکی در هلند و سایر کشورها اروپایی داشتیم، تصمیم گرفتیم که مزرعه سوم تولید قارچ خـوراکی خود را با استفاده از ماشین‌آلات و امکانات روز هلند احداث نماییم.

انتقال تکنولوژی به ایران از کشور هلند

با تهیه امکانات سـفر و شـرکت دادن مدیران تولید در دوره‌های آموزشی اجرایی در کشور هلند با تکنولـوژی جدید تولید آشـنا شدیم. اقـدامات اجرایی مزرعه دوم توسعه تولید قارچ خوراکی شرکت کشاورزی جلگه دز با ظرفیت ۸۰۰ تن تولیـد در سـال ۸۳ انجام و در سال ۸۴ به بهره‌برداری رسید. سپس اقدام به توسـعه آزمایشگاه تولید اسـپاون (بـذر) قارچ خوراکی و سایت تولید کمپوست و اصلاحات موردنیاز سالن‌ها پرورش نمودیم که با این روند ظرفیت تولید قارچ خوراکی به ۱۲۰۰ تن در سال ارتقا پیدا کرد.

وی در خصوص نتایج بازدیدها گفت: در بازدیدها کار کـه از واحـدها مـدرن تولیـد قارچ خوراکی در هلند و سایر کشورها اروپایی داشتیم، تصمیم گرفتیم که مزرعه سوم تولید قارچ خـوراکی خود را با استفاده از ماشین‌آلات و امکانات روز هلند احداث نماییم. با این هدف با شـرکت دالسـم هلنـد کـه یکی از شرکت‌ها پیشرو مجری پروژه‌های پرورش قارچ خوراکی در دنیا اسـت وارد مـذاکره شـدیم و خـط تولید مکانیزه و مانیتور شده تولید قارچ خوراکی به ظرفیت ۱۶۰۰ تن را باهدف بومی‌سازی تکنولـوژی و ماشین‌آلات، خریدار، وارد و نصب و راه‌اندازی نمودیم و در مدت‌زمان کمتر از یک سال توانسـتیم بـه کمـک تیم تأسیسات شرکت و با استفاده از امکانات داخلی تمامی ماشین‌آلات و تکنولوژی خریدار شده از هلند را بومی‌سازی کرده و مزارع یک و دو را که نیمه‌صنعتی بودند نوسازی و به‌روزرسانی نماییم.

سهامداران تحصیل‌کرده

اسلامی زاده در خصوص همکاری افراد توضیح داد: لازم به توضیح است به همت همگی، همه سهامداران شرکت تحصیل‌کرده رشـته کشـاورزی با گرایش های مختلف با حداقل مدرک کارشناسی تا دکتر بوده و نسل دوم یعنی فرزندان آنان نیز به همـین شکل در رشته کشاورز و برحسب نیـاز و علاقـه در گرایش‌ها مختلـف تحصیل‌کرده‌اند و هرکدام مسئولیت و مدیریت قسمتی از کار را عهده‌دار می‌باشند.

وی در ادامه در رابطه با برنامه‌ریزی انجام‌شده گفت: با علم و آگاهی به اینکه هر واحد تولید هـر وقـت از توسعه غافل بماند از همان زمان سقوطش شروع خواهد شد، مطالعات اجرایی پروژه تولید بسـتر بـذرکار شده و رشد یافته قارچ خوراکی (کمپوست فاز ۳) را شروع نموده و کلیه تجهیزات و ماشین‌آلات و تکنولـوژی لازم را از شرکت‌ها دالسم و هوینگ هلند خریدار، وارد، نصب و راه‌انداز نمـودیم.

کشاورز زاده ای با بومی‎سازی تکنولوژی
کشاورز زاده ای با بومی‎سازی تکنولوژی

ظرفیت تولید

بر اساس اطلاعات منتشره، ظرفیت تولید در این واحد، تولید ۵۰٬۰۰۰ تن کمپوست فاز ۳است. لازم به توضیح است که با استفاده از کمپوست فاز 3 هر دوره تولید قارچ خوراکی در سالن‌ها پرورش ۱۵ روز کوتاه‌تر شده و این امکان فراهم می‌گردد که ضـمن بهره‌وری بیشتر از مواد اولیه تعداد دوره‌ها کشت از شش دوره در سال به ۹ دوره در سال رسیده و ظرفیت تولید در همان سالن‌ها با همان امکانات نزدیک به ۴۰ درصد اضافه می‌گردد.

میزان اشـتغال ایجادشده در واحـد پـرورش قـارچ خوراکی این شرکت بیش از ۲۳۰ نفر و در بخش زارعت و باغات حـدود ۴۵ نفـر و در واحـد پـرورش مـاهی حدود ۷۰ نفر به‌طور مستقیم شغل پایدار ایجادشده است.

سایر محصولات

دیگـر فعالیت‌های این شـرکت تولید محصولات کشاورزی شامل انواع مرکبات و مشارکت در یک شرکت بزرگ تولید ماهیان گرمـابی می‌باشد. لازم به ذکر است یکی از اهداف مهم مدیران شرکت تولید محصول سالم بدون اسـتفاده از سـموم شـیمیایی می‌باشد که به لطف خدا این امر محقق شده است. میزان اشـتغال ایجادشده در واحـد پـرورش قـارچ خوراکی این شرکت بیش از ۲۳۰ نفر و در بخش زارعت و باغات حـدود ۴۵ نفـر و در واحـد پـرورش مـاهی حدود 70 نفر به‌طور مستقیم شغل پایدار ایجادشده است.

لازم به ذکر است تمامی فعالیت‌های انجام‌گرفته و تولیدات شرکت با بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا و پیشرفته‌ترین امکانات تولید می‌شود و شرکت دارا کلیه استانداردها بین‌المللی کیفیت و محصـولات دارا نشـان اسـتاندارد ملـی است. با پیاده‌سازی و پایش مداوم سیستم‌ها مدیریت کیفیت، شـرکت موفـق بـه اخـذ گواهینامه‌ها، ISO22000، HSE-MS،OHSAS18000، ISO14000، ISO9001 و HACCP و همچنـــین نشــان استاندارد ملی بـرای محصـولات قـارچ خـوراکی و بسـتر پـرورش قـارچ خـوراکی (کمپوسـت) شـده اسـت.

انتخاب واحد برتر در چند دوره

وی در ادامه با اشاره به زیرمجموعه‌ها مدیریتی شرکت، آنها را شامل: معاونت تحقیق و توسعه (R&D) و آموزش، معاونت تولیـد، معاونـت بازرگانی، معاونت تأسیسات و ماشین‌آلات، معاونت امور مالی و اداری و معاونت کنترل کیفیت دانسته، کـه به‌طور مستقل هرکدام جهت انجام امور به‌درستی انجام‌وظیفه می‌کنند. جای شکر است که تمامی ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز خریدار شده از خارج از کشور به را
یک بار خریدار و در این شرکت به‌صورت هوشمند بومی ساز شده و وارد چرخه تولیدشده است.

انتخاب این شرکت به‌عنوان واحد تولیدکننده برتر ملی در بخش کشاورزی سال ۹۵ از سـوی وزارت جهاد کشاورزی و همچنین واحد نمونه استاندارد استان خوزستان در سال‌ها ۹۵ و ۹۶ نشان از این باور دارد کـه همواره “تولید باکیفیت و برتر و کمیت بیشتر” را سرلوحه کارهای
خود قرار داده و همواره به را رسـیدن بـه این هدف در تلاش است. از افتخارات دیگر شرکت می‌توان به‌عنوان مشـتری برتـر ملـی از سـوی
بانـک کشاورزی در سال ۸۸ و ۹۰، چندین دوره کمیته حفاظت فنی برتر، واحد برگزیده آموزش مهارتی وزارت جهاد کشاورزی، واحد پیشگام
بهره‌ور کشاورزی و منابع طبیعی و … اشاره کرد.

معرفی شرکت کشاورزی جلگه دز (قارچ دزفول) و توضیحات جناب اسلامی زاده در مورد قارچ پرورشی(کشاورز زاده ای با بومی‎سازی تکنولوژی)

 

 

ممنون و متشکر از جناب آقای مهندس غلامعلی اسلامی زاده مدیرعامل شرکت جلگه دز (قارچ _دزفول) بابت ارسال گزارش فوق

توصیه به جوانان

این کارآفرین در تکمیل صحبت‌های خود به جوانان توصیه کرد: به جوانان توصیه می‌شود هرگز تصور نکنند که ابـزار اصـلی ورود به‌کار و تولیـد و کـارآفرینی وجـود سرمایه است. اولین نیاز جهت ورود به این عرصه توکل به خداوند و اراده قوی و قبـول زحمـت و پایدار و استقامت در مقابل مشکلات است. قطعاً با توکل به خدا شعار “خواستن توانستن است” محقق می‌شود و به یاد داشته باشیم که:”دگران کاشتند و ما خوردیم و باید ما بکاریم و دگر …

در ویژه برنامه آقای قارچ با فعالان صنعت قارچ آشنا شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا