آموزش تولید و پرورش قارچ

آشنایی با جایگزینی برای کشت قارچ‌ ها

کشت جایگزین قارچ‌های شیتاکه، صدفی و سایر قارچ‌ها

بهره بردن از سخاوت طبیعت، مسئولیت حفظ منابع طبیعی، این  نعمات خدادادی را به دنبال دارد. جایگزینی برای کشت قارچ‌ ها روش خوبی برای بهره بری از طبیعت بدون آسیب زدن به آن است.

جنگلداری پایدار

به‌جای پاک کردن یک تکه جنگل، می‌توانیم درختان شلوغ را سبک کنیم، زیستگاه‌های حیات‌وحش را رها کنیم و از فرسایش آن جلوگیری کنیم.

جنگل‌های سخت‌چوب معتدل بسته به محل، باروری خاک، آب‌وهوا و بارندگی، به‌طور پایدار ۱-۲ هیمه چوب در هر هکتار در سال تولید می‌کنند. یک هیمه از چوب بلوط تازه قطع‌شده با بذر قارچ شیتاکه تلقیح شده می‌تواند طی سه سال سود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار سود داشته باشد.

قارچ‌های وحشی و تجدید پذیر، جنسینگ، گیاه خوک طلایی، دانه‌های مغذی و روش horse-logging، سود بیشتری نسبت به قطع صنعتی درختان و درختچه‌ها دارد.

جنگلداری پایدار هم برای سودهای کوتاه‌مدت و هم در درازمدت، برای لذت بردن از طبیعت با فرزندان و نوه‌های ما و همچنین برای بسیاری از گونه‌های درختان، چمنزارها، آهوها ، سنجاب‌ها، پرندگان و میکرو اکولوژی پیچیده باکتری‌ها بهتر است.

قارچ‌ها و حشرات که به معنای واقعی کلمه از همه حیوانات بزرگ و حیات گیاهی حمایت می‌کنند.

تلقیح الوارهای سوراخ شده

-شیتاکه در الوارهای چوب سخت با کاشت بذر درون سوراخ‌های حفرشده کوچک در چوب بلوط یا سایر چوب‌های سخت متراکم، بهترین رشد را دارد.

قارچ صدفی در چوب‌های نرم مانند چوب‌پنبه، صنوبر و بید بهتر رشد می‌کند.

-درختان چوب سخت سالم که پوست آن دارای ضخامت متوسط است را درحالی‌که درخت در پاییز یا زمستان خفته است، انتخاب کنید تا شیره غنی‌تر و آلودگی کمتری داشته باشید و آسیب کمتری به جنگل و مخلوقات در درختان وارد کنید.

-ازآنجاکه پوست مانعی نیمه استریل در برابر آلودگی چوب است، باید الوارها را به‌آرامی جابجا کرد و نسبتاً تمیز نگه داشت.

تلقیح الوارهای سوراخ شده
آشنایی با جایگزینی برای کشت قارچ‌ ها

شکل دپو سازی الوارها

-الوارهای قارچ  Reishi باید تا حدی به‌صورت افقی در مکانی مرطوب و سایه‌دار دفن شوند. میتاکه و یال شیر به روش‌های جدید استریل یا روش‌های طبیعی شرح داده‌شده در زیر نیاز دارند.

-لطفاً توجه داشته باشید که شیتاکه نسبت به رییشی، میتاکه یا یال شیر از رشد قابل‌اطمینان تر و پرباری‌تری برخوردار است.

  • میوه قارچ صدفی به‌وفور در چوب‌های نرم: صنوبر، چوب‌پنبه، راش، بید، صمغ یافت می‌شود.
  • تلقیح درخت نخل اره‌ای بر روی الوار یا تمام‌تنه قطع‌شده درخت انجام می‌شود.
  • هنگام استفاده از اره‌برقی دقت کنید. عینک‌های اطراف ایمنی و گوشی محافظ را بپوشید.
  • الوار را به‌دقت و به‌صورت ایمن روی میز اره‌برقی قرار دهید.

با شروع از انتهای الوار، یک برش کم‌عمق را در حدود ۱/۳ از پیرامون ، ۱/۲ اینچ در عمق چوب به وجود بیاورید. برش دیگری درست بعد از اولی درست کنید و یک باریکه چوب بین بریدگی‌ها قرار دهید.

با پیچ‌گوشتی تراشه‌های چوبی که روی چوب باقیمانده است، بزنید. هر ۱۲ اینچ روند را در طول الوار تکرار کنید، و از انتهای دیگر به حدود ۲ برسید.

الوار را برگردانده و برش‌های بیشتری بین اولین مجموعه برش‌ها ایجاد کنید. سپس برش‌ها را با استفاده از دستکش یا چاقوی بتونه، با خاک‌اره پرکنید.

بهره بردن از سخاوت طبیعت، مسئولیت حفظ منابع طبیعی و این نعمات خدادادی را به دنبال دارد.

روش الوار- کیسه در فضای بسته

با این روش قارچ صدفی در طول سه ماه محصول فراوانی تولید می‌کند. این همچنین یک روش تجربی اما امیدوارکننده برای ریشی، میتاکه و یال شیر است.

هنگامی‌که الوارهای مخصوص شیتاکه را قطع می‌کنید، یک تنه با قطر بزرگ‌تر از ۶ برای پرورش بسیار بزرگ است، اما توده قارچ‌ها روی آن رشد می‌کند. تنه را به ۶ دور ضخیم برش دهید. یک مکان خنک و مرطوب را در فضای بسته مانند زیرزمین انتخاب کنید. بزرگ‌ترین دور را در زیر یک کیسه پلاستیکی بلند و شفاف قرار دهید. یک لایه‌نازک از خاک‌اره را در بالای دور بمالید. دور بعدی را روی آن قرار دهید و ۳  toe-nailsبگذارید تا از لغزش آن جلوگیری شود.

روند را تکرار کنید، سپس کیف را ببندید و قسمت بالا را گره بزنید. هرچند مدت یک بار به آن نگاه کنید و هنگامی‌که قارچ‌های کوچک روی پوست ظاهر شدند، چندین برش را در قسمت پایین و بالای کیسه به وجود بیاورید تا اکسیژن بدون کمبود آب تأمین شود.

در صورت خشک بودن قارچ، آب اضافه کنید. شما باید بسته به قطر الوار، در مدت ۳ ماه از میوه‌های قارچ صدفی و هر بار ۸-۱۰ هفته به مدت چند سال میوه بگیرید. سایر گونه‌های قارچ میوه‌های بیشتری خواهند داد.

روش الوار کیسه در فضای بسته
آشنایی با جایگزینی برای کشت قارچ‌ ها

روش الوار- کیسه در فضای باز

تنه را به دور ۶ اینچ ضخیم برش دهید. یک لایه‌نازک از خاک‌اره را در بالای آن پخش‌کنید. دور بعدی را در قسمت بالا قرار دهید، لایه‌ریزی بذر را ادامه دهید،  و با استفاده از toe-nails  از لغزش دورها جلوگیری کنید.

کل آن را با کیسه پلاستیک بپوشانید و انتهای کیسه را با نوارچسب بچسبانید. برای تأمین اکسیژن بدون کمبود آب جدی، شکاف‌های خنک‌کننده و تهویه کوچک را در قسمت بالا و پایین کیسه برش دهید، با این کار هم تهویه داخل کیسه را افزایش دهید وهم آب‌رسانی به قارچ را آسان کنید.

شیره حاصل از سیستم ریشه کنده باید موجب محصول دهی سریع و فراوان برای هر یک از قارچ‌های چوب سخت شود.

پشته نباید در معرض تابش مستقیم آفتاب باشد، در صورت لزوم از سایه‌بان استفاده کنید و توجه داشته باشید که پرندگان کنجکاو، جوندگان و آهوها می‌توانند سوراخی در کیسه ایجاد کنند.

برای اجرای سریع‌تر اسپان ران، کافی است بذر را از کیسه خود بیرون آورده و آن را در عمق یک تخته چوب همراه خاک‌اره و / یا تراشه‌های چوبی در عمق ۳-۶ دفن کنید. اغلب ماه اول لازم است الوار را مانند یک زمین چمن کاملاً آب دهید.

از قاب سیمی با سایه‌بان ۸۰٪ می‌توان برای محافظت از تخته در برابر خشک شدن و گربه‌ها و سگ‌های کنجکاوی استفاده کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقالات آموزش تولید و پرورش قارچ در هاگ مراجعه فرمایید.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا