حوادث صنعت قارچ

کشف بیش از 100 کیلوگرم قارچ ترافل

دو نفر از عوامل خرید و فروش قارچ های قاچاق دستگیر شدند

کشف بیش از 100 کیلوگرم قارچ ترافل، محمدصادق بشکوفه رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کلاله از توابع استان گلستان، از کشف و ضبط بیش از 100 کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق در این شهرستان خبر داد.

وی اظهارکرد: در پی اطلاعات واصله از گزارشات مردمی در شامگاه شنبه، با تلاش و کمین کادر حفاظتی منابع طبیعی شهرستان و همکاری نیروی انتظامی منطقه، بیش از ۱۰۰ کیلوگرم قارچ ترافل (دنبلان کوهی) قاچاق حین معامله کشف و ضبط شد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کلاله گفت: در همین ارتباط دو دستگاه سواری به همراه دو نفر عوامل خرید و فروش قارچ های قاچاق دستگیر و پس از تشکیل پرونده به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

وی گفت: طبق ماده ۲۵ مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛ حمل، عرضه، خرید، فروش، نگهداری، اقدام برای خروج و یا خارج کردن محصولات و فرآورده ها یا مصنوعات منابع طبیعی اعم از جانوری و گیاهی به قصد تجاری، بدون تحصیل پروانه از مرجع ذی صلاح ممنوع است و مرتکب علاوه بر ضبط کالاهای مزبور و آلات و ادوات مورد استفاده مشمول مجازات ها و احکام مقرر برای قاچاق کالای مجاز مشروط می شود.

از اسفندماه سال ۱۴۰۰ جهت حفظ منابع طبیعی از جمله جنگل های هیرکانی، برداشت و فروش قارچ ترافل (دنبلان کوهی) از جنگل ها و مراتع طبیعی استان گلستان ممنوع اعلام شد و قرار بر برخورد جدی و قانونی با متخلفان شد که این روند تا به امروز ادامه دارد.

گفتنی است، برداشت قارچ ترافل از جنگل‌های هیرکانی سبب از بین رفتن بذرها و نهال‌های کوچک درختان، برهم خوردن نظم خاک جنگل و سُست شدن و فرسایش آن و در نهایت خشک شدن درختان می‌شود.

قارچ ترافل یا در زبان محلی ها دنبلان کوهی، قارچی غده ای شکل و زیرزمینی است که در عمق 5 الی 30 سانتیمتری زمین و اغلب در مجاورت ریشه بببرخی گیاهان خاص به خصوص درخت بلوط رشد می‌کند و دارای خواص دارویی و تغذیه‌ای زیادی است و به جهت کمیاب بودن قیمت بالالیی دارد؛ از این رو در چند سال اخیر برداشت و قاچاق این قارچ کمیاب افزایش چشمگیری داشته و باعث صدمات جدی به جنگل های هیرکانی که بستر رشد این قارچ گرانبها می باشند، شده است.

 

منبع: مهر

اخبار حوادث صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا