دانستنی‌ها درباره قارچ

جایگزین آنتی بیوتیک کشف شد

قارچی که برای ساخت آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شود

پزشکان هشدار داده‌اند اگر به‌ زودی جایگزین آنتی بیوتیک ها پیدا نشود، باکتری‌های خطرناک مقاوم شده، می‌توانند تا سال ۲۰۵۰ سالانه تا ۱۰ میلیون نفر را به کشتن دهند.

محققان دانشگاه Purdue آمریکا برای درمان بیماری‌های باکتریایی، ترکیبی موسوم به F۶ را شناسایی کرده‌اند که برای نابودی باکتری‌های مقاوم شده در برابر آنتی‌بیوتیک مؤثر است. این دارو که آسیب‌ پذیری کمتری در برابر باکتری‌ها دارد، در آینده آینه چندان دور قابل‌ استفاده خواهد بود.

تا امروز مواد دارویی بسیاری به‌ عنوان جایگزین آنتی‌ بیوتیک معرفی‌ شده‌اند، من‌جمله سم مار، گل توتون، ترکیبات عسل، شربت افرا، انواع توت‌ها، قارچ‌ها و حتی شیر. اما تفاوت F۶ با موارد پیشین در آن است که این ترکیب جدید قادر به از بین بردن رشته‌ای از باکتری‌ها موسوم به استافیلوکوک اورئوس بوده‌اند که در برابر آنتی‌ بیوتیک‌ های قدرتمندی مانند متسییلین و وانکومایسین مقاومت نشان می‌دهند. این ترکیب می‌تواند به‌ سرعت مقاومت باکتری‌ها را بشکند.

قارچی که برای ساخت آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شود
کشف جایگزین آنتی بیوتیک
پژوهشگران با انجام یک مطالعه دریافتند که قارچ «اینوکوتیس لویس»، خاصیت ضد باکتری و آنتی‌اکسیدانی دارد. این نتایج می‌تواند در آینده زمینه را برای ساخت آنتی‌بیوتیک‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های جدید با استفاده از قارچ‌های بومی فراهم کند.

به گزارش ایمنا، بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، مقاومت باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است به زودی تبدیل به بحران بهداشت عمومی شود.
امروزه اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌های موجود در بازار به طور چشم‌گیری کاهش یافته و بسیاری از گونه‌های باکتریایی در برابر رده‌های مختلف آنتی‌بیوتیک مقاوم شده‌اند. پژوهشگران برای حل این مشکل، به دنبال یافتن منابع جدید و کارآمد ترکیبات ضد باکتریایی هستند.(۳ بهمن ۱۳۹۹)
دانستنی‌ها درباره قارچ را در هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا