دانش افزایی در حوزه قارچ

کشف جدید: قارچ چاگا معجزه‌ای برای بهبود بیماران اعصاب و روان

تازه‌ترین مقاله مجله غذا و سلامت انجمن سلطنتی شیمی، خبر از تاثیر قارچ چاگا در بهبود بیماری عصبی می‌دهد. این قارچ با اسم علمی (Inonotus obliquus) یک قارچ خوراکی است که به دلیل خواص دارویی برای تولید چای و شربت استفاده می‌شود. تا کنون خواص تقویت سیستم ایمنی بدن، ضد ویروس گیاهی، ضد التهاب طبیعی، بهبود استقامت بدن، کمک به مبارزه با سرطان، کاهش کلسترول، کاهش فشار خون، و کاهش روند فرآیند پیری طی مطالعات مختلف بررسی و تایید شده‌اند. اما این نخستین بار است که اثر کاربرد این قارچ بر روی سلول‌های عصبی مورد بررسی قرار گرفته است.

در این مطالعه، 10 متابولیت ثانویه  از جمله یک تری ترپنوئید لانوستان جدید به نام 2α-هیدروکسی-اینوتودیول (2α-HI, 1)، از قارچ خوراکی چاگا از طریق طیف سنجی جرمی یونیزاسیون الکترواسپری با وضوح بالا شناسایی شدند، و تحت تجزیه و تحلیل داده های طیف سنجی تشدید مغناطیسی هسته‌ای (NMR) قرار گرفتند.

در این بررسی عملکرد محافظت عصبی تمام متابولیت‌های استروئیدی در سلول های SH-SY5Y ناشی از H2O2 مورد پژوهش  قرار گرفت. نتایج نشان داد که 2α-HI قابل توجه‌ترین فعالیت محافظت‎‌کننده عصبی را نشان میدهد. به علاوه  2α-HI به طور قابل توجهی آسیب استرس اکسیداتیو، تجمع گونه‌های اکسیژن فعال (ROS) و آسیب میتوکندری ناشی از H2O2 در سلول‌های SH-SY5Y را بهبود بخشید.

این اولین پژوهش است که تایید کرده 2α-HI می‌تواند به طور موثر از سلول‌های SH-SY5Y در برابر استرس اکسیداتیو و آپوپتوز ناشی از H2O2 از طریق مسیر سیگنالینگ Nrf2 و BDNF/TrkB/ERK/CREB محافظت کند. از این رو، قارچ چاگا می‌تواند یک مکمل غذایی بالقوه برای بهبود بیماری‌های عصبی باشد و نقش مهمی در سلامت این بیماران ایفا نماید.

مقالات بیشتر را در بخش دانش افزایی در حوزه قارچ دانشنامه هاگ مطالعه نمایید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا