قارچ های خوراکی

گونه ی جدید قارچ دنبلان

گروهی از محققین به رهبری دانشمندان دانشگاه فلوریدا، دو گونه‌ی جدید از قارچ دنبلان کشف کرده‌اند که در ریشه‌ی درختان «گردوی پی‌کان» در کشور آمریکا، رشد می‌کند.

قیمت هر پوند قارچ دنبلان پی‌کان که به خاطر مزه و رایحه‌ دلنشین‌ شان معروف هستند، ۱۶۰ تا ۳۰۰ دلار تخمین زده‌ شده است. باغات پی‌کان با تراکم بالای قارچ‌ های دنبلان تا ۲۰ درصد سود بیشتر را برای کشاورزان به ارمغان می‌آورند.

گونه‌های جدید قارچ دنبلان یا ترافل

گونه‌های قارچ دنبلان پی‌کانِ تازه کشف‌شده که «توبر به رنامانی» و «توبر فلوریدوم» نامیده شده‌اند، در منطقه‌ی ساحل خلیج کوست، به‌ ویژه در باغات پی‌کان جورجیا و فلوریدا به‌ وفور یافت می‌شوند.

توبر به رنامانی در ایالت‌های مرکزی آمریکا از قبیل مینسوتا و آیوا هم به تعداد فراوانی دیده‌ شده‌اند. توبر فلوریدوم از یک باغ پی‌کان در برزیل هم جمع‌ آوری‌ شده بود. این‌ گونه ظاهراً به‌ واسطه‌ی ریشه‌ های نهال پی‌کان به برزیل راه پیدا کرده است.

تفاوت قارچ های ترافل

دکتر «متیو اسمیت» یکی از اعضای گروه و محقق در دپارتمان پاتولوژی گیاهی در دانشگاه فلوریدا و همچنین کتابدار در موزه‌ی تاریخ طبیعی هرباریوم فلوریدا، اظهار داشت: «اگرچه این دو گونه قارچ‌ های دنبلان، خوراکی هستند و در راسته‌ی یکسانی قرار دارند، اما اندازه‌ی کوچک و بوی نامطبوع آن‌ها باعث دوری مردم از آن‌ها شده و میلی به خوردن‌ شان وجود نخواهد داشت.

دست‌ کم یکی از گونه‌ها بوی نسبتاً بدی داشت؛ انتظار نمی‌رود شما آن‌ها را برای خوردن انتخاب کنید. این گیاهان خوراکی کوچک‌ اند و واقعاً رایحه‌های خوبی ندارند؛ اما حیوانات عاشق آن‌ها هستند.»

توبر فلوریدوم و توبر به رنامانی احتمالاً به این دلیل کشف نشده بودند که حیواناتی از قبیل سنجاب‌ها، خوک‌ های وحشی و سایر پستانداران کوچک، آن‌ها را می‌خوردند یا اینکه زودتر از قارچ‌های دنبلان پی‌کان در سال رشد می‌کنند.

قارچ دنبلان گونه توبر آیوونی

«آرتور گروپ» دانشجوی مقطع دکتری در دپارتمان پاتولوژی گیاهی در دانشگاه فلوریدا، بیان کرد: «ما در حال انجام تحقیقات بر روی قارچ دنبلان رایج‌تر دیگری به نام «توبر آیوونی» هستیم که یکی از محصولات باصرفه‌ی مهم در فلوریدا محسوب می‌شود.

اگرچه دو گونه‌ی قارچ دنبلان تازه کشف‌ شده، ویژگی‌های خوب سایر قارچ‌ های رایج را نداشته بودند، اما کشف ما حائز اهمیت است و به اهمیت گونه‌ها در زیستگاه‌ های جنگلی اشاره می‌کند.»

گروه محققان امیدوار هستند بامطالعه گونه‌ های جدید، اطلاعات بیشتری درباره‌ی رابطه‌ی آن‌ها با قارچ‌های دنبلان پی‌کان و نحوه‌ی رقابت آن‌ها با سایر گونه‌ های قارچ بر سر منابع طبیعی به‌دست آورند.

نوشته: SciNews
ترجمه: منصور نقی‌لو – مجله علمی ایلیاد
برای آشنایی بیشتر با قارچ های خوراکی، هاگ را دنبال کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا